Gå til innhold

Hva driver denne skjæra med?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har balkong i øverste etasje i en blokk. Balkongen er ikke overbygd, så jeg er vant til at fugler av og til setter seg på gelenderet for å kikke utover nærområdet. Greit nok det, de får jo god oversikt derfra. I dag opplevde jeg imidlertid noe litt merkelig. En skjære kom og satte seg på gelenderet, men hoppet raskt ned på selve balkongen og gikk helt inntil husveggen og inn mot hjørnet. Der så den ut til å stoppe. Den var så tett inntil husveggen at jeg ikke kunne se den uten å åpne et vindu eller en dør (og da ville jeg jo skremt den vekk), men jeg prøvde etter beste evne å kikke ut gjennom vinduet, og så da at den på en måte spredde fjærene utover. Jeg kunne kun se den delen som ble spredt utover, så jeg kan ikke være sikker på hva det var, men jeg går ut fra at det var stjerten. Jeg ble så nysgjerrig at jeg prøvde å åpne døren, men da fløy den selvsagt. Litt senere hørte jeg noen rare lyder fra balkongen, og da jeg tittet ut så jeg sannerlig to stykker, igjen klint inntil husveggen, men jeg så fjærene bli bredt utover balkonggulvet igjen. Igjen prøvde jeg (dum som jeg er) å åpne døren, og de forsvant. 

Er det noen med litt peiling på fugler som vet hva dette kan være? Det har slått meg at de kan ha prøvd å parre seg, men den ene kom jo først alene. Og hvorfor velge min balkong til hva enn de holder på med? Den ligger høyt, men vidåpent, så man skulle nesten tro de ville følt seg tryggere i et tre eller på balkongen under min? Liker skjærer å sole seg, kan det ha vært det varme balkonggulvet som fristet i solsteken? De så ut til å oppsøke akkurat samme sted på balkongen, helt inntil husveggen og nesten - men ikke helt - inni hjørnet. 

Jeg vet jo at skjærer er smarte, så jeg vil nødig bli uvenn med dem, men jeg vil jo heller ikke at balkongen min skal bli en favorittplass for dem:ler:

Anonymkode: 6fc4e...6f4

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Artig, jeg har flere faste skjærer på besøk i hagen og har ikke sett de gjøre det, men jeg har sett kråker og trost legge seg ned med vingene ut sånn på bakken når det er veldig varme dager, sannsynligvis for å kjøle seg ned, har jeg tenkt? 

AnonymBruker
Skrevet
Rumle skrev (På 4.5.2024 den 15.17):

Artig, jeg har flere faste skjærer på besøk i hagen og har ikke sett de gjøre det, men jeg har sett kråker og trost legge seg ned med vingene ut sånn på bakken når det er veldig varme dager, sannsynligvis for å kjøle seg ned, har jeg tenkt? 

Det er en interessant hypotese, men det balkongen min ligger i solsteiken midt på dagen, så det er ikke sannsynlig at det var det som foregikk her.

Anonymkode: 6fc4e...6f4

AnonymBruker
Skrevet

Tror det å "sole seg" er gunstig for fjærene og hjelper mot parasitter og slikt.

Anonymkode: aef0b...0c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Rumle skrev (På 4.5.2024 den 15.17):

Tror det er omvendt, for å sole seg! 

Anonymkode: dfcb0...726

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...