AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #1 Skrevet 4. mai 2024 Min datter er i begynnelsen av 20-årene. Hun har gått videregående og har sammenlagt et år fra en bachelor. Hun ble syk under studiene, og hanglet seg delvis gjennom første året, og startet på andre, men måtte slutte. Hun hadde fått støtte fra Lånekassen, også litt ekstra sykestipend da hun ikke kunne jobbe ved siden av studiene. Hun ble dermed forsinket med 3 studiepoeng og Lånekassen kuttet støtten pga det. Vi søkte da Lånekassen om å godta en forsinkelse da hun var ca 50% sykemeldt (fra spesialist). Det var 5-6 mnd behandlingstid på søknad. Etter det ga hun helt opp, for da hadde hun hverken helse eller økonomi til å fortsette. Hun har da siden i fjor sommer hatt en inntekt på 5-8000kr måneden da hun har jobbet noen timer i uka. Dette er en «sesongbetont» jobb, med veldig usikker inntekt. Og jeg blir ikke helt klok på reglene for å få dagpenger eller annen økonomisk stønad fra NAV. Hun er fortsatt delvis syk, men ikke sykemeldt, og det blir ikke bedre av en økonomisk usikkerhet. Hun kan pga sykdommen ikke ta hvilken som helst jobb. Hun har ikke opparbeidet seg rettigheter til sykepenger, slik jeg ser det. Men jeg ser at det ville vært hensiktsmessig at hun kommer i et eller annet system for å få rutiner og mindre bekymringer, samt å evt få til en deltidsstilling som er tilpasset hennes ressurser. Vi tenker å avtale et møte med NAV, men vil gjerne forberede meg på rettigheter hun har. Er det noen her som vet eller kan dette? Anonymkode: 95fa0...1de 1
Pappy Skrevet 4. mai 2024 #2 Skrevet 4. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Min datter er i begynnelsen av 20-årene. Hun har gått videregående og har sammenlagt et år fra en bachelor. Hun ble syk under studiene, og hanglet seg delvis gjennom første året, og startet på andre, men måtte slutte. Hun hadde fått støtte fra Lånekassen, også litt ekstra sykestipend da hun ikke kunne jobbe ved siden av studiene. Hun ble dermed forsinket med 3 studiepoeng og Lånekassen kuttet støtten pga det. Vi søkte da Lånekassen om å godta en forsinkelse da hun var ca 50% sykemeldt (fra spesialist). Det var 5-6 mnd behandlingstid på søknad. Etter det ga hun helt opp, for da hadde hun hverken helse eller økonomi til å fortsette. Hun har da siden i fjor sommer hatt en inntekt på 5-8000kr måneden da hun har jobbet noen timer i uka. Dette er en «sesongbetont» jobb, med veldig usikker inntekt. Og jeg blir ikke helt klok på reglene for å få dagpenger eller annen økonomisk stønad fra NAV. Hun er fortsatt delvis syk, men ikke sykemeldt, og det blir ikke bedre av en økonomisk usikkerhet. Hun kan pga sykdommen ikke ta hvilken som helst jobb. Hun har ikke opparbeidet seg rettigheter til sykepenger, slik jeg ser det. Men jeg ser at det ville vært hensiktsmessig at hun kommer i et eller annet system for å få rutiner og mindre bekymringer, samt å evt få til en deltidsstilling som er tilpasset hennes ressurser. Vi tenker å avtale et møte med NAV, men vil gjerne forberede meg på rettigheter hun har. Er det noen her som vet eller kan dette? Anonymkode: 95fa0...1de Dagpenger får du hvis du har hatt en fast jobb etter det jeg har forstått. AAP kan være en løsning 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #3 Skrevet 4. mai 2024 Bor hun hjemme hos deg? Hun skal vel ha rett til penger til livsopphold. Om så sosialen. Er dette varig sykdom, så må hun jo kontakte lege, og få en ordning. Siden det høres ut som du må ordne opp i dette for henne, så regner jeg med at tilstanden hennes er svært redusert. Anonymkode: feebf...e97 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #4 Skrevet 4. mai 2024 Hun høres ut som en kandidat til aap. Men de under 25 får ganske lite i aap. Det kan du takke høyre-regjeringen for. Men det er fortsatt mer enn hun har hatt til nå. Og kanskje fullføring av utdanning kan være et av tiltakene hennes på sikt. Men les deg opp på aap. Det er nok rett ytelse for henne Anonymkode: e8cdc...7bb 3
tussi84 Skrevet 4. mai 2024 #5 Skrevet 4. mai 2024 Svaret er evt sosial stønad eller supplerende sosial stønad. Hvis hun bor hjemme, så vil hun trolig ikke få dekket noe, da de vil konkludere med at det hun tjener i deltidsjobb vil være nok livsopphold for en som bor hjemme. Om hun betaler noe hjemme for å bo må dette dokumenteres. Da kan hun få utenom til det, hvis det overstiger livsopphold. Men ellers betyr bo hjemme et langt lavere livsopphold Enn om hun bog alene da det er forventet at alle over 18 i husstanden skal bidra til felles utgifter/eller at foreldrene skal forsørge. Bor hun alene har hun rett på sosial hjelp for å dekke boutgifter, leie av bolig + strøm. I tillegg et livsopphold til ung enslig. De trekker derimot vekk hver mnd det hun får inn i lønn, og siden det er så variabelt så vil de mulig trekke inntekten fra neste mnd i budsjettet slik at hun får mindre fra nav mnd etter. Feks så får hun fra nav i juni 12000 kr, men den 10 juni får hun utbetalt 4000 fra jobb for det hun jobbet i mai. I juli får hun derfor 8000 kr i sosialstønad. Uansett dette er kompliserte greier, og Nav er ikke lette å forholde seg til. Det beste hadde kanskje vært å ta en prat med legen hennes om hun har noen muligheter for å oppfylle kriteriene for å kunne søke om arbeidsavklaringpenger hver mnd.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #6 Skrevet 4. mai 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Bor hun hjemme hos deg? Hun skal vel ha rett til penger til livsopphold. Om så sosialen. Er dette varig sykdom, så må hun jo kontakte lege, og få en ordning. Siden det høres ut som du må ordne opp i dette for henne, så regner jeg med at tilstanden hennes er svært redusert. Anonymkode: feebf...e97 Nei hun bor ikke hos meg. Hun har samboer og de leier en leilighet, heldigvis rimelig, hos slekt. Ja jeg må i alle fall hjelpe henne i gang med det, da det ikke er noe hun orker å bale med selv. TS Anonymkode: 95fa0...1de
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #7 Skrevet 4. mai 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Min datter er i begynnelsen av 20-årene. Hun har gått videregående og har sammenlagt et år fra en bachelor. Hun ble syk under studiene, og hanglet seg delvis gjennom første året, og startet på andre, men måtte slutte. Hun hadde fått støtte fra Lånekassen, også litt ekstra sykestipend da hun ikke kunne jobbe ved siden av studiene. Hun ble dermed forsinket med 3 studiepoeng og Lånekassen kuttet støtten pga det. Vi søkte da Lånekassen om å godta en forsinkelse da hun var ca 50% sykemeldt (fra spesialist). Det var 5-6 mnd behandlingstid på søknad. Etter det ga hun helt opp, for da hadde hun hverken helse eller økonomi til å fortsette. Hun har da siden i fjor sommer hatt en inntekt på 5-8000kr måneden da hun har jobbet noen timer i uka. Dette er en «sesongbetont» jobb, med veldig usikker inntekt. Og jeg blir ikke helt klok på reglene for å få dagpenger eller annen økonomisk stønad fra NAV. Hun er fortsatt delvis syk, men ikke sykemeldt, og det blir ikke bedre av en økonomisk usikkerhet. Hun kan pga sykdommen ikke ta hvilken som helst jobb. Hun har ikke opparbeidet seg rettigheter til sykepenger, slik jeg ser det. Men jeg ser at det ville vært hensiktsmessig at hun kommer i et eller annet system for å få rutiner og mindre bekymringer, samt å evt få til en deltidsstilling som er tilpasset hennes ressurser. Vi tenker å avtale et møte med NAV, men vil gjerne forberede meg på rettigheter hun har. Er det noen her som vet eller kan dette? Anonymkode: 95fa0...1de Hun kan søke om arbeidsavklaringspenger. https://www.nav.no/aap Står et punkt der om ulike situasjoner. Hun kunne fått det som student også. Anonymkode: 5b42a...1ff
mommyaka Skrevet 4. mai 2024 #8 Skrevet 4. mai 2024 Søke aap om hennes arbeidsevne er nedsatt med minst 50 prosent.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #9 Skrevet 4. mai 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hun høres ut som en kandidat til aap. Men de under 25 får ganske lite i aap. Det kan du takke høyre-regjeringen for. Men det er fortsatt mer enn hun har hatt til nå. Og kanskje fullføring av utdanning kan være et av tiltakene hennes på sikt. Men les deg opp på aap. Det er nok rett ytelse for henne Anonymkode: e8cdc...7bb Ja noe er bedre enn ingenting. Hun håper på å fullføre utdanning på sikt ja, og hun har også vilje og ønske om å jobbe. Det er forhåpentligvis ikke en varig sykdom, og det er muligheter for bedring. Men man vet jo ikke. TS Anonymkode: 95fa0...1de
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #10 Skrevet 4. mai 2024 tussi84 skrev (29 minutter siden): Svaret er evt sosial stønad eller supplerende sosial stønad. Hvis hun bor hjemme, så vil hun trolig ikke få dekket noe, da de vil konkludere med at det hun tjener i deltidsjobb vil være nok livsopphold for en som bor hjemme. Om hun betaler noe hjemme for å bo må dette dokumenteres. Da kan hun få utenom til det, hvis det overstiger livsopphold. Men ellers betyr bo hjemme et langt lavere livsopphold Enn om hun bog alene da det er forventet at alle over 18 i husstanden skal bidra til felles utgifter/eller at foreldrene skal forsørge. Bor hun alene har hun rett på sosial hjelp for å dekke boutgifter, leie av bolig + strøm. I tillegg et livsopphold til ung enslig. De trekker derimot vekk hver mnd det hun får inn i lønn, og siden det er så variabelt så vil de mulig trekke inntekten fra neste mnd i budsjettet slik at hun får mindre fra nav mnd etter. Feks så får hun fra nav i juni 12000 kr, men den 10 juni får hun utbetalt 4000 fra jobb for det hun jobbet i mai. I juli får hun derfor 8000 kr i sosialstønad. Uansett dette er kompliserte greier, og Nav er ikke lette å forholde seg til. Det beste hadde kanskje vært å ta en prat med legen hennes om hun har noen muligheter for å oppfylle kriteriene for å kunne søke om arbeidsavklaringpenger hver mnd. Tusen takk for utfyllende svar. Hun bor ikke hjemme. Hun er på mange måter ressurssterk så det er kun helsa hennes som setter en stopper for hva hun klarer. Jeg vet at NAV er komplisert. Har selv hatt noen år med AAP pga akutt sykdom, men er nå i fullt arbeid. De var ikke vanskelige, men det var utfordrende å følge med alle kriterier de satte, når jeg var redusert på så mange måter. Jeg vet at hun ville syntes det ble for vanskelig å forholde seg til aleine. Så da hjelper en hønemor til 😊 TS Anonymkode: 95fa0...1de
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #11 Skrevet 4. mai 2024 AAP ja, om arbeidsevnen er nedsatt med mer enn 50 % Om hun ikke fyller vilkårene for AAP, kan kanskje KVP være aktuelt. Eventuelt supplerende sosialhjelp og/eller tiltakspenger (krever at hun deltar på et tiltak via NAV). Uansett ytelse høres det ut som hun har behov for oppfølging, og det har man krav på uavhengig av hva slag pengestøtte man får eller ikke får. Anonymkode: 0c5f1...08f
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #12 Skrevet 4. mai 2024 Hun må få legeerklæring på at hun er for syk for arbeidslivet, er hun mer enn 50% sykmeldt kan hun søke AAP. Anonymkode: 22b8f...709
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå