Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Far jobber og har en helt gjennomsnittlig lønn. Mor går på AAP og har ca 19000 utbetalt der pr mnd, hun får også kontantstøtte på ca 7000, og barnetrygd for 2 barn under 6 år. 

De har en husleie på ca 13.000 pr mnd, strøm, internett, kanaler, tlf og ja alt det vanlige som folk pleier å ha. 

Mor betaler 5500kr av husleien pr mnd, og far betaler resterende av husholdningens regninger. Mor står for bleier og klær til barna. 

Far er noe uenig i denne fordelingen, og mor synes at dette er bare rett og rimelig. 

Det skal også sies at mor hadde en god del inkassosaker på seg når de traff hverandre, og dette har far betalt ut litt etter litt gjennom årene de har bodd sammen. 

Far er et familiemedlem av meg, og jeg er nysgjerrig på hva folket her på KG tenker om denne fordelingen.?

Anonymkode: 4ce62...49e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

La pengene gå i samme pott og behold 2k hver til personlige utgifter i løpet av måneden.

Anonymkode: bd9d4...68b

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Far jobber og har en helt gjennomsnittlig lønn.

Det der sier ingenting. Hvis vi snakker medianlønn så tjener jo far 50000kr/mnd brutto.

Anonymkode: 59f01...2a2

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det der sier ingenting. Hvis vi snakker medianlønn så tjener jo far 50000kr/mnd brutto.

Anonymkode: 59f01...2a2

Far har ca 30.000 utbetalt pr mnd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er viktig at hun får betalt ned gjeld. Det gavner familieøkonomien i det lange løp. Men når den gjelden er nedbetalt, så bør hun betale mer. Hun bør lære seg økonomistyring. Hvis hun bruker resten av pengene på bleier og klær til barna og sikkert litt til seg selv, så bør hun se litt på hva som er strengt nødvendig og hva som i realiteten er luksus.

Anonymkode: aba10...16e

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Løsning 1: samle alt i en pott og betaler alle regninger og alt til ungene derfra. Sett av x kr til hver til personlige ting

Løsning 2: Beregn samlet inntekt og deretter prosentvis inntekt pr person. Prosenten avgjør hvor mye hver må betale på alle regninger og alt som omhandler barna.

Løsning 3: innfinne seg med at det vil være forskjeller i hvem som betaler hva- man er tross alt en familie

Anonymkode: b19c6...b19

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Og mor får ca 30000 utbetalt om du regner med barnetrygd og kontantstøtten. Da skal de selvfølgelig dele utgiftene likt. 

Anonymkode: 08973...54c

• Liker 11
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Far jobber og har en helt gjennomsnittlig lønn. Mor går på AAP og har ca 19000 utbetalt der pr mnd, hun får også kontantstøtte på ca 7000, og barnetrygd for 2 barn under 6 år. 

De har en husleie på ca 13.000 pr mnd, strøm, internett, kanaler, tlf og ja alt det vanlige som folk pleier å ha. 

Mor betaler 5500kr av husleien pr mnd, og far betaler resterende av husholdningens regninger. Mor står for bleier og klær til barna. 

Far er noe uenig i denne fordelingen, og mor synes at dette er bare rett og rimelig. 

Det skal også sies at mor hadde en god del inkassosaker på seg når de traff hverandre, og dette har far betalt ut litt etter litt gjennom årene de har bodd sammen. 

Far er et familiemedlem av meg, og jeg er nysgjerrig på hva folket her på KG tenker om denne fordelingen.?

Jeg tenker at det er unødvendig for andre å spekulere i andres liv på måten du gjør her, og at dette må de finne ut av selv. 

Anonymkode: f3c12...425

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at det er unødvendig for andre å spekulere i andres liv på måten du gjør her, og at dette må de finne ut av selv. 

Anonymkode: f3c12...425

? forstår du ikke at dette er en av partene selv som spør om råd?

Anonymkode: 63c9e...111

• Liker 2
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Det får vel strengt tatt mor også? Ikke stor forskjell. 19+7+3,4

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forventer at min partner betaler sin halvpart av felles utgifter og alle egne utgifter. Hadde vært uaktuelt for meg å være sammen med noen som ikke var økonomisk uavhengig.

Anonymkode: 80485...e52

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Inkludert barnetrygden så har de vel nesten likt utbetalt pr.mnd, så om de da skal fordele etter inntekt så blir det ikke store forskjellen.

De bør jo sette seg ned og se gjennom de faste utgiftene de har gjennom året, så se på forbruket utenom også sette seg opp et budsjett.

Problemet til mor her er nok ikke at hun har for lite inn, men heller at hun er for glad i å shoppe til barna og muligens til seg selv og huset (vi kvinner bruker ofte ekstreme summer på stæsj til hjemmet) De bør heller spare seg opp endel, for barn i ungdomsalderen koster langt mer enn de småbarna de nå har.

• Liker 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Så far betaler 2.000 kr mer til husleien hver måned og mor forsyner alle barna med klær og bleier? Hvordan tenker han dette skal fungere i praksis? Skal han begynne å betale 50 % av alle klær da, om mor betaler 50 % av husleien? Plutselig så er det ikke så kjipt likevel..

Anonymkode: b6f65...6d3

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så far betaler 2.000 kr mer til husleien hver måned og mor forsyner alle barna med klær og bleier? Hvordan tenker han dette skal fungere i praksis? Skal han begynne å betale 50 % av alle klær da, om mor betaler 50 % av husleien? Plutselig så er det ikke så kjipt likevel..

Anonymkode: b6f65...6d3

Far betaler alle andre regninger også.

Anonymkode: 80485...e52

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De har det samme i reell inntekt og skal følgelig betale det samme.

Ikke vits i å lage et komplisert regnestykke; få felles konto til penger inn og penger ut (la si 80 % av inntektene inn dit). Regninger trekkes først, og deretter utgifter til mat, barn etc. 

Anonymkode: fecdc...52e

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis alt skal være nøyaktig likt, så må en betale mor for leie og slitasje av kropp. Samt lønn for ekstra husarbeide og pass/amming av barn, nattevåking. Trolig spiser far mer enn mor.

Anonymkode: 0b90b...cc4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her var det mye om hennes lønn og ingenting om han sin lønn.

Er den på 50.000 er den på 30.000 eller 70? Ikke vet jeg.

Men uansett når man har valgt å være samboere og ikke et kollektiv. Så er det jo i begges interesse at gjeld blir nedbetalt.  Og det er jo ikke rettferdig at mor her går tom hver mnd og mannen sitter igjen med mye å bruke bare på seg selv. Hun har jo mye mer utgifter. Og det bør jo tas hensyn til.  

Vil du ikke ha økte utgifter pga å bo m3d andres barn.  Ja da må man vel revurdere det å være med noen med barn.

Anonymkode: 1d4e7...3c7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her var det mye om hennes lønn og ingenting om han sin lønn.

Er den på 50.000 er den på 30.000 eller 70? Ikke vet jeg.

Anonymkode: 1d4e7...3c7

Anonymkode: fecdc...52e

Gjest Bromance
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det bør være så enkelt som at man tar bruttolønna og fordeler utgiftene prosentmessig etter dette.

Så det kan være riktig at hun betaler 5500 av husleia mens han betaler 7500.

Men... alle utgiftene bør fordeles etter samme prosenten man kommer fram til, så det blir feil at han skal stå for alle regninger utenom.

Klær og bleier kan også komme opp i et større beløp,  så umulig å svare hva som er rettferdig her. Men jeg syns det enkleste er å ta alle utgifter og fordele dem prosentmessig etter inntekt. Barnetrygd holdes utenfor fordi dette er barnas trygd, eller skal brukes på barna. Kontantstøtten derimot er noe hun får for å gå hjemme? Med barna, så den bør inn i total regnestykket over inntekter.

AnonymBruker
Skrevet

Barna er felles?

Da er jo barnettrygden også en fellesinntekt. Så den bør ikke regnes til mors inntekt. 

Kontantstøtte er også høyst midlertidig, men i mitt regnskap ville den også tilhørt fellessen. 

Jeg var i samme situajon som damen her, AAP og inkassokrav som vi betalte ned med felles lån når vi kjøpet hus. 

I dag tjener jeg mest, (550 000,-), men har gode muligheter til å øke lønn både til 6-7 hundretusen iløpet av de neste årene. Min samboer derimot skal straks sende inn søknad om uføretrygd etter tre år på AAP. 

Vi har alltid, og gjør forsatt - betalt inn i felles pot, og hatt 1000,- til "lommepenger". I starten gikk det i min "favør", men i det lange løp vil det jevne seg ut.

Anonymkode: 17131...175

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...