Gå til innhold

Ha gjester i hus når man har konfirmant?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir litt oppgitt. Vi har konfirmant snart, og det er nok å gjøre og holde orden på. Mannens foreldre vil komme å bo til oss. Jeg har sagt jeg ikke orker det akkurat denne helgen. De kan bo til svoger og svigerinne, de har mindre plass, men de har ekstra seng. I løpet av de 20 årene vi har vært sammen har jeg aldri sagt nei, og nå er mannen snurt. Jeg sier de får bo til svoger eller ta inn på et hotell, det har de økonomi til akkurat den dagen. Jeg ville ikke hatt mine foreldre der heller, jeg vil ikke ha noen der.. så det handler ikke om de. Hva mener dere?

Anonymkode: d5cc4...707

• Liker 4
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Det siste man trenger når man har konfirmant, er overnattingsgjester. 

Anonymkode: 18c41...9e3

• Liker 15
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Bo til? Bo hos oss heter det.

Anonymkode: c1cf8...2d2

• Liker 20
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Helt innafor å sette grenser for seg selv!

Anonymkode: 32495...97b

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sagt det er deilig med litt hjelp. De kan ikke forvente oppvartning eller underholdning, men de kan jo hjelpe med å lage mat, ta seg av dyr eller søsken og vaske litt når du er opptatt med andre ting. Hvis de forventer underholdning, skjønner jeg at du ikke orker. Du får si at du ønsker å sitte alene å gråte i sofaen når du er sliten, så skjønner de kanskje at det ikke er personlig, bare at du er sliten. 

Anonymkode: 67891...b1f

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er det naturlig at svigerforeldre overnatter konfirmasjonshelga. Det gjorde de da eldste komfirmerte seg, og det skal de gjøre når yngste konfirmeres i år. Vi har selskapet hjemme.,

Anonymkode: fe981...9c3

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal gå litt motstrøms her og si at det virket noe kaldt å be svigers gå en annen plass. De er jo voksne og lager jo ikke merarbeid for dere, de kan jo faktisk være til hjelp. 

Men det viktige her er at du og sin mann blir enig, for det spiller ingen rolle om KG er enig med deg om ikke din mann er det.

Anonymkode: 38dc7...8fc

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Sett i sving og hjelpe til, da er de velkommen. Er de bare i veien og har forventninger vil alle ha det bedre når de er hos svogeren.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

her blir det 5 gjester. ett par av de motvillig fra min side, men jeg har sagt de får bli max 2 netter. resten er avvist. har stort hus, men nekter fylle det opp i en stressende helg. min mor og hennes mann er essensiell hjelp dagene før og er veldig velkommen.

Anonymkode: 15cd3...3b8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg skal gå litt motstrøms her og si at det virket noe kaldt å be svigers gå en annen plass. De er jo voksne og lager jo ikke merarbeid for dere, de kan jo faktisk være til hjelp. 

Men det viktige her er at du og sin mann blir enig, for det spiller ingen rolle om KG er enig med deg om ikke din mann er det.

Enig med deg. Vi har nesten all familie langt unna og de som ønsket fikk bo hos oss under konfirmasjonen i fjor og får det samme under de neste. Vi synes det var for ille at de skulle betale for hotell når vi har plass. Det var virkelig null problem. De var aldri i veien, ingen forventet oppvartning og de hjalp til. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For oss er det en selvfølge at familie som bor langt unna, overnatter. Men de er til hjelp da og det er hyggelig,å ha de her,  så det har jo noe å si. 

Anonymkode: e7f88...0d6

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er i samme situasjon som deg, trådstarter. Mannen har bestemt at vi skal ha div familiemedlemmer på besøk inkl overnatting her hjemme nå i innspurten til konfirmasjon i morgen. Påskuddet er at de skal hjelpe til. Faktum er at de kommer og setter seg til og venter full oppvartning med mat, rene senger og strøkent hus. De er sjelden på overnatting her ellers, siden de har familie de stort sett er hos ikke veldig langt unna. Slitsomt og irriterende når man har mer enn nok å ordne til morgendagen. 

Anonymkode: e6c82...e9f

• Liker 1
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her så bør min familie langt unna. Noen hadde leid en hytte, og noen var hos oss.  Vi lånte og en campingvogn. Og fleste som var her hjalp da til med forskjellige ting. Var 7 stk som lå hos oss. Valget var enten fikk de ligge over eller så hadde de ikke kommet pga ingen overnatting plasser, er ikke hotell osv i nærheten. Hytta ble lånt privat

Anonymkode: 366b3...463

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Er i samme situasjon som deg, trådstarter. Mannen har bestemt at vi skal ha div familiemedlemmer på besøk inkl overnatting her hjemme nå i innspurten til konfirmasjon i morgen. Påskuddet er at de skal hjelpe til. Faktum er at de kommer og setter seg til og venter full oppvartning med mat, rene senger og strøkent hus. De er sjelden på overnatting her ellers, siden de har familie de stort sett er hos ikke veldig langt unna. Slitsomt og irriterende når man har mer enn nok å ordne til morgendagen. 

Forventer de eller du rent sengetøy og strøkent hus?! Det går helt fint an å si på forhånd at de må komme og kose seg og ordne seg selv, da dere har mye annet å tenke på. Legg frem lake og dynetrekk, så kan de re opp selv. Folk skjønner jo at dere har ting å gjøre i stand. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Men for faen, ikke vart de opp med mat, rene senger og strøkent hus da. Hvis påskuddet er at de skal hjelpe til, sørg for at det er sånn det blir. 

Anonymkode: d618d...e71

• Liker 7
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Voksne mennesker kan lage noe enormt med merarbeid om de ikke eier oppdragelse eller skamvett - noe ikke alle er så heldige å ha.

Anonymkode: 1093f...612

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men for faen, ikke vart de opp med mat, rene senger og strøkent hus da. Hvis påskuddet er at de skal hjelpe til, sørg for at det er sånn det blir. 

Anonymkode: d618d...e71

Enig. Bare si i fra at de må ordne seg selv fordi dere har en konfirmasjon å forberede. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg kommer inn i stua der de sitter: «det er så fint å ha dere her til å hjelpe. Kan du kjøre for å hente blomstene, Kai mens du kan hjelpe Ida å brette servietter Frida? Og Stine, kan du finne frem lunsj til oss slik at vi alle kan sitte ned et øyeblikk sammen? Det hadde vært så koselig for det hadde det jo ikke blitt om jeg skulle gjort alt alene🥰»

Anonymkode: 67891...b1f

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min mor bodde hos oss når vi hadde konfirmasjon. Det hadde vært helt merkelig å si hun måtte bo på hotell. 

Anonymkode: bf863...8b2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I min familie er det vanlig med overnattingsgjester når det er konfirmasjon, bryllup etc. alle hjelper til og ingen forventer oppvartning. Synes det er noe trist over at andre ikke har det slik

Anonymkode: 2f5ac...c6b

• Liker 6
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...