Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

17 mai er barnas og familiens dag, og når "barnet" har flyttet ut og flyttet sammen med kjæresten og samboer ikke lever lengre, er ting annerledes for meg i år.

Jeg har ikke familie i byen her jeg bor og venner/bekjente er med sin familie denne dagen, og de jeg kjenner som er barnløse og single feirer ikke dagen.

Det er trist å være alene på 17 mai når jeg elsker nasjonaldagen og det den står for.

Synes det er så flott å pynte seg i bunad og være med andre, men når alle er opptatt med sitt hva gjør man da?

På julaften kan man gå i kirken på julefeiring for alle, men på 17 mai er det vel ikke noe slikt.

Føler at alle har noen😔

Anonymkode: 6c6f3...bc8

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, har bare sporadisk feiret 17. mai de siste årene egentlig. Noen år har jeg og mannen ruslet litt rundt og sett på livet og borgertoget.

Anonymkode: 2e42f...ab8

AnonymBruker
Skrevet

Nei, har ingen. 

Anonymkode: c5aba...267

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så trist å høre.

Synes det er dumt at voksne folk er fastlåst med at de kun skal feire med sin familie, søsken, svigerfar/mor osv.

Jeg kjenner ingen som inkluderer folk som de ikke er i familie med.

Ts

• Hjerte 1
Skrevet

Har ikkje barn enno, men er einsleg og omgangskretsen er for det meste folk med ungar eller barnebarn. No speler eg i korps og er som regel oppteke til langt utpå ettermiddagen (og heng med dei andre i korpset mellom slaga), men dei åra eg av ymse grunnar ikkje har spelt, så har det vore litt stusseleg, ja. Har teke på meg bunad, kjøpt is og beundra borgartoget, men dagen er ikkje det same. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, har ikke det, men har valgt nå å gjøre andre ting i stedet. Reiser til Sverige for å handle den dagen. Haha.. hvorfor ikke tenker jeg, men poenget er at gjør dagen til din, be venner, pynt deg  og gjør det du vil. Eller gjør som meg, gi blaffen i 17 mai og Norge og alt det derre der 😂

Anonymkode: 1a988...577

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Neste år - hva med å melde deg frivillig til arrangørkomiteen? :)

Ville bedt de single, barnløse vennene på enten lunsj, kake og kaffe eller middag selv om de ikke helt feirer. En kan da være sammen og ha det hyggelig?

Ellers er 17.mai en dag det er helt greit å gå og se på barnetoget og spise is selv om en i utgangspunktet ikke er sammen med noen. Vi har det med å miste hverandre uansett, og ender med å stå og prate med naboen, en gammel kollega, eller andre kjente og ukjente likevel. Folk har virkelig lav terskel for å slå av en prat den dagen :)

Anonymkode: dd8f6...0e6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Så trist å høre.

Synes det er dumt at voksne folk er fastlåst med at de kun skal feire med sin familie, søsken, svigerfar/mor osv.

Jeg kjenner ingen som inkluderer folk som de ikke er i familie med.

Ts

Inviterte du andre enslige da du hadde familie-opplegg 17.mai?

Anonymkode: 96eb2...735

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

17 mai er barnas og familiens dag, og når "barnet" har flyttet ut og flyttet sammen med kjæresten og samboer ikke lever lengre, er ting annerledes for meg i år.

Jeg har ikke familie i byen her jeg bor og venner/bekjente er med sin familie denne dagen, og de jeg kjenner som er barnløse og single feirer ikke dagen.

Det er trist å være alene på 17 mai når jeg elsker nasjonaldagen og det den står for.

Synes det er så flott å pynte seg i bunad og være med andre, men når alle er opptatt med sitt hva gjør man da?

På julaften kan man gå i kirken på julefeiring for alle, men på 17 mai er det vel ikke noe slikt.

Føler at alle har noen😔

Skal feire 17.mai sammen med barna. De har delt dagen - halve med partners familie, halve med oss. 

Anonymkode: e2f2c...b12

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Nei, har ikke det, men har valgt nå å gjøre andre ting i stedet. Reiser til Sverige for å handle den dagen. Haha.. hvorfor ikke tenker jeg, men poenget er at gjør dagen til din, be venner, pynt deg  og gjør det du vil. Eller gjør som meg, gi blaffen i 17 mai og Norge og alt det derre der 😂

Anonymkode: 1a988...577

Venner er opptatt med sin familie den dagen, og de som ikke har barn/familie driter i den og bryr seg ikke om å markere.

Jeg ønsker å markere dagen.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Inviterte du andre enslige da du hadde familie-opplegg 17.mai?

Anonymkode: 96eb2...735

Jeg har vært alenemor i mange år, og da gikk jeg i tog på mitt barns skole på 17 mai. Resten av dagen var jeg alene etter at jeg hadde sendt barnet mitt til faren.

Da min sønn var 10 år fikk jeg kjæreste, og tilbrakte ettermiddag/kvelden 17 mai med han.

Noen 17 mai dager var jeg med han på besøk til hans familie, og det var hyggelig.

Jeg har ikke kjent noen som har vært enslige og ønsket å gjøre noe på 17 mai.

Jeg hadde selvfølgelig  invitert de med meg til byen for å se på toget eller å spise 17 mai frokost.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det var godt når barna ble så store at dem fant på andre ting enn med oss barna. Jeg hater den dagen. Den ble ødelagt når jeg fikk barn. Det ble bare stresset. Her starta barnetoget kl 9.45. Å pynte to barn + meg selv ble et mareritt. Så no gjør vi ingenting på den dagen. Men har bestandig noen venner som inviterer på mat. Lell om at jeg har mest lyst å si nei. Men mannen vil da

Anonymkode: 687a2...621

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Har fått med meg at de fleste kirker har 17. mai arrangement, så om du liker det så ta på bunaden og bli med på høymesse. Hyggelig å synge en 17.mai-salme eller to, og det pleier å være fint pyntet med flagg og bjørk. 
Så er det ofte litt sånne høytidelige kransenedleggelser og sånt, kanskje noe for deg? Og så tar du deg en is mens du ser på barnetoget, eller går hjem og spiser noe godt og ser på barnetoget på nrk. Tror det kan være ganske hyggelig jeg.

Endret av kissmequick
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan nesten ikke vente til jeg får en barnefri 17. mai! Det å stå opp tidlig for barnetogene, oppleve at mitt autistiske barn får full melt-down midt i en smekkfull by, arrangement i pøsregn på skolen, etc.

Mannen min synger i et kor som alltid er med i gudstjenesten 17. mai. Da synges nasjonalromantiske salmer, det er mye musikk. Når barna flytter ut, starter vi vår dag der, tipper jeg. Så rusler vi en liten tur i byen og ser på folk. Så skal vi ha bestilt fast et bord på byens flotteste restaurant, hvert år, der vi skal drikke sprudlevin og bestille god mat. Kose oss lenge ved bordet. Dette er min drøm, tingen er å få en fast rutine og lage sin egen tradisjon.

Anonymkode: ec8a8...497

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg kan nesten ikke vente til jeg får en barnefri 17. mai! Det å stå opp tidlig for barnetogene, oppleve at mitt autistiske barn får full melt-down midt i en smekkfull by, arrangement i pøsregn på skolen, etc.

Mannen min synger i et kor som alltid er med i gudstjenesten 17. mai. Da synges nasjonalromantiske salmer, det er mye musikk. Når barna flytter ut, starter vi vår dag der, tipper jeg. Så rusler vi en liten tur i byen og ser på folk. Så skal vi ha bestilt fast et bord på byens flotteste restaurant, hvert år, der vi skal drikke sprudlevin og bestille god mat. Kose oss lenge ved bordet. Dette er min drøm, tingen er å få en fast rutine og lage sin egen tradisjon.

Anonymkode: ec8a8...497

Du misforstår innlegget mitt.

Du har en partner å være med 17 mai, du er ikke alene.

Ts

• Liker 2
Skrevet

Er det ikke bare å pynte seg og gå ut?  Se på barnetoget, kjøp deg en softis, stikk inn på en kafe, eller sett deg på en benk og se på folkelivet.  Hva stopper deg?

Joda, jeg har partner.  Men han hadde ofte vakt på både julaftener og 17.mai.  Så kunne jeg satt meg ned i sofaen, trukket for gardinene, og syntes synd i meg selv.  Vi har selv ansvar for hvordan vi har det.  Valget er ditt, Ts.    

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg har ikke feiret 17. mai siden yngstemann var russ. Nå er den dagen kun en fridag for meg. Venner er opptatte med sitt og inkluderer ikke. 

Anonymkode: bba1f...ffd

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

17. er ikke barnas dag… Det er Norges nasjonaldag 

Anonymkode: f083c...19f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så trist, spesielt siden du ønsker å feire. Bor du ved en storby? Kan være koselig å dra ned dit, I bunad osv, se på barnetogene, alltid veldig hyggelig og masse som skjer!

Anonymkode: f8831...ec5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Amossa skrev (1 time siden):

Er det ikke bare å pynte seg og gå ut?  Se på barnetoget, kjøp deg en softis, stikk inn på en kafe, eller sett deg på en benk og se på folkelivet.  Hva stopper deg?

Joda, jeg har partner.  Men han hadde ofte vakt på både julaftener og 17.mai.  Så kunne jeg satt meg ned i sofaen, trukket for gardinene, og syntes synd i meg selv.  Vi har selv ansvar for hvordan vi har det.  Valget er ditt, Ts.    

Selvfølgelig kan jeg gjøre det, men er fortsatt alene den dagen.

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...