AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #1 Skrevet 3. mai 2024 Hei! Jeg forsøker å finne ut litt informasjon om min oldefar, men har lite å gå på. er det noen som er drevne på hvilke sider etc som er nyttig? Er blant annet interessert i dødsårsak. Anonymkode: 4321b...e03
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #2 Skrevet 3. mai 2024 Kirkebøker? Der kan man iallefall finne noe informasjon som man kan lete videre på.. Eller andre nettsider for slektsforskning - hvis han ligger i andre sine slektstre? Noen ganger finner man bare ikke informasjon. Jeg har kommet 14 generasjoner bak i slektsforskning hos en av mine besteforeldre, men stoppet opp ved tippoldeforeldre hos annen. Anonymkode: 4b332...df3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #3 Skrevet 3. mai 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Kirkebøker? Der kan man iallefall finne noe informasjon som man kan lete videre på.. Eller andre nettsider for slektsforskning - hvis han ligger i andre sine slektstre? Noen ganger finner man bare ikke informasjon. Jeg har kommet 14 generasjoner bak i slektsforskning hos en av mine besteforeldre, men stoppet opp ved tippoldeforeldre hos annen. Anonymkode: 4b332...df3 Han døde i 1956, så det ligger ikke ute på nett! Kan man henvende seg noe sted for å få ut denne opplysningen? Anonymkode: 4321b...e03
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #4 Skrevet 3. mai 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Han døde i 1956, så det ligger ikke ute på nett! Kan man henvende seg noe sted for å få ut denne opplysningen? Anonymkode: 4321b...e03 Men dåpen hans ligger sikkert ute? Så finner du informasjon om foreldre, faddere osv og kan grave videre bakover derfra. Anonymkode: 46079...556
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #5 Skrevet 3. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Han døde i 1956, så det ligger ikke ute på nett! Kan man henvende seg noe sted for å få ut denne opplysningen? Anonymkode: 4321b...e03 Svært mange kirkebøker er digitalisert og finnes på nett. Ellers får man tak i dem på bibliotek eller hos kirkekontor ofte. Varierer noe fra sted til sted hvor de blir oppbevart. Her står ofte både fødsel, dåp, konfirmasjon, bosted, ekteskap, slektskap, dødsårsak etc.. Å finne informasjon fra 1956 på nett er absolutt mulig. Jeg har funnet på nett tilbake til 1600-tallet.. Anonymkode: 4b332...df3 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #6 Skrevet 3. mai 2024 Digitalarkivet er et sted å begynne. Du vet kanskje når han er født? da kan du finne han fram i folketellingene sim var før 1930. Anonymkode: 9dc63...0cd 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #7 Skrevet 4. mai 2024 Kan og tipse om nb.no, der må du søke om tilgang, mulig det er litt strengere etter koronaen så du må på et bibliotek for å få tilgang. Der kan du søke i aviser, tidsskifter ol. Kanskje du finner minneord, dødsannonse som kan gi deg svar. Anonymkode: 1c58a...7e3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #8 Skrevet 4. mai 2024 Her søker du info om dødsfallet https://www.digitalarkivet.no/search/119/108008 Eller søk direkte på digitalarkivet https://www.digitalarkivet.no Så må du lete i kirkebøker etter dåp, giftemål osb Anonymkode: 1de3e...958
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #9 Skrevet 5. mai 2024 Slik jeg har skjønt det så er dødsfallet for «nylig» til at det ligger på nett. Står at det er taushetsbelagt. Prøver å finne ut om man kan søke om innsyn likevel, men sliter litt med å finne frem rundt det. mvh TS Anonymkode: 4321b...e03
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #10 Skrevet 5. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 3.5.2024 den 22.44): Men dåpen hans ligger sikkert ute? Så finner du informasjon om foreldre, faddere osv og kan grave videre bakover derfra. Anonymkode: 46079...556 Ja, men jeg finner ikke ut dødsårsak. Det er det jeg i hovedsak er ute etter 🥲 TS Anonymkode: 4321b...e03
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #11 Skrevet 5. mai 2024 Har du ingen gjenlevende slektninger som kan vite? Anonymkode: ab42a...754 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #12 Skrevet 5. mai 2024 NB.no gamle aviser. Har du ikke en adresse så du kan søke oppp gamle naboer? Anonymkode: d081a...150
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #13 Skrevet 5. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har du ingen gjenlevende slektninger som kan vite? Anonymkode: ab42a...754 Dette er et stort hysj-hysj i familien, av en eller annen grunn. Den offisielle historien er hjerteinfarkt, det andre ryktet er mer dramatisk. TS Anonymkode: 4321b...e03
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #14 Skrevet 5. mai 2024 Det er litt vanskelig å hjelpe deg når du ikke forteller mer. Har du kontakt med den nærmeste pårørende til din oldefar? Vedkommende har kanskje dødsattesten? Nå vet ikke jeg hva ryktet er, men jeg har drevet en del med slektsforskning og noen ganger finner man ut av hemmeligheter til mennesker som levde for lenge siden. Og ofte er det mest etisk å la dem ligge. Det er ikke mitt ansvar å avsløre ting de ville holde skjult. Anonymkode: 1c58a...7e3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #15 Skrevet 5. mai 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dette er et stort hysj-hysj i familien, av en eller annen grunn. Den offisielle historien er hjerteinfarkt, det andre ryktet er mer dramatisk. TS Anonymkode: 4321b...e03 Har også en oldefar hvor dødsårsaken ble tiet om - han tok sitt eget liv. Anonymkode: ab42a...754
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #16 Skrevet 5. mai 2024 Om det er et stort hysj-hysj, så tok han mest sannsynlig livet av seg. Anonymkode: c0ab4...197 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #17 Skrevet 5. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har også en oldefar hvor dødsårsaken ble tiet om - han tok sitt eget liv. Anonymkode: ab42a...754 Det er teorien. Jeg er ganske overbevist om at min gjenlevende besteforelder ikke vet dette. Min familie har alltid vært slik som har tiet om det meste, så av en eller annen grunn har jeg lyst til å finne ut dette for å få "fred" for min egen del. TS Anonymkode: 4321b...e03
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #18 Skrevet 5. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Om det er et stort hysj-hysj, så tok han mest sannsynlig livet av seg. Anonymkode: c0ab4...197 Den offisielle historien har vært "hjerteinfarkt", men det er et ekstremt betent tema som aldri har blitt snakket om. Jeg tenker det må være en årsak til hvorfor det er så betent. TS Anonymkode: 4321b...e03
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #19 Skrevet 5. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er litt vanskelig å hjelpe deg når du ikke forteller mer. Har du kontakt med den nærmeste pårørende til din oldefar? Vedkommende har kanskje dødsattesten? Nå vet ikke jeg hva ryktet er, men jeg har drevet en del med slektsforskning og noen ganger finner man ut av hemmeligheter til mennesker som levde for lenge siden. Og ofte er det mest etisk å la dem ligge. Det er ikke mitt ansvar å avsløre ting de ville holde skjult. Anonymkode: 1c58a...7e3 Jeg har kontakt med min besteforelder. Min besteforelder tror jeg oppriktig ikke vet hva som har skjedd. Min far har fått vite igjennom min besteforelders bror (som er død) sin kone at min oldefar hang seg. Dødsattesten forsvant nok med min oldemor som døde for 30+ år siden. Min familie har alltid vært en familie som dekker over og aldri snakker om noen ting. Jeg vil egentlig bare vite det for min egen del, da det gir meg litt fred over min egen familiehistorie. Jeg har ikke tenkt å dele det jeg finner ut med hverken min besteforelder eller min egen mor. TS Anonymkode: 4321b...e03
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #20 Skrevet 5. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): NB.no gamle aviser. Har du ikke en adresse så du kan søke oppp gamle naboer? Anonymkode: d081a...150 Jeg fant faktisk dødsannonsen i en gammel avis på nettsiden du sa! Dessverre sier den ikke stort annet enn at dødsfallet var brått. TS Anonymkode: 4321b...e03
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå