Gå til innhold

Hjelp, hvordan plante uteplanter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg eier ikke grønne fingre, men ønsker å få en «frodig» balkong i år. Da har jeg noen spm ift planting av uteblomster;

Hvor stor potte bør jeg ha ift dm på blomsten? Hvis jeg feks skal ha en uteplante med dm 14cm, hvor mange cm i dm bør potten være? 

Og fjerner man den plastpotten blomsten kommer i og planter direkte i jord, eller kan man la planten stå i plastpotten og bare sette oppi den andre potten? 

Er det ellers noe annet som er viktig/lurt å tenke på ift uteblomster? Er som sagt helt fersk i dette, så trenger gjøre det så lett som mulig for at jeg skal gidde 🙈

Anonymkode: a3fda...316

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du fjerner plaspottene de kommer i ja. Planter de over i ny jord i større krukker. Den nye bør være min 1-2 str større enn den de kommer i. Du kan selvfølgelig plante mange sammen i enda større krukker, det er opp til deg.

Anonymkode: 7732d...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man fjerner plastpotten man kjøpte planten i når man planter den over i noe større. Ellers får jo ikke røttene spredd seg og sugd til seg næring og vann skikkelig.

Jeg har vanskelig for å si noen eksakte tall på centimeter, men kan bare si; gjør det romslig. Gi plass til mye jord. Plant gjerne flere småplanter i en svær krukke, som rommer mye jord. Det blir frodigere og penere, og når du vanner, har all jorden kapasitet til å suge opp og holde på mye mer vann enn en liten potte har.

Blomster i småkrukker ute fører til et evig mas om vanning,fordi småkrukker tørker ut så mye fortere i vind og sol, så blomstene blir hengende med hodet ganske fort. Mer arbeid altså med vanning med småkrukker, synes jeg. Små krukker velter lettere i vinden også, hvis blomsten vokser og blir "topptung" i forhold til krukken.

Velger du stor krukke til flere blomster, velg gjerne like blomster for å få et frodig og flott inntrykk. Eller bland ulike om du vil, men en fordel å ha like planter da de har jo samme krav til solmengde/skygge og vanning. 

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke vær snau på størrelsen av pottene. Det kan nesten ikke bli for stort men kan definitivt lett bli for smått. Selv om det virker ulogisk er store potter er mye mindre styr enn små.
Bruk gjerne lecakuler i bunden og anbefaler langtidsvirkende gjødsel som du tilsetter ved planting og så trenger du ikke tenke mer på gjødsel resten av sommeren. 
Husk å sjekke potten har dreneringshull i bunnen så overskudds regnvann kan renne av. Bruk frostsikker potte hvis den skal stå ute i vinter. 

Anonymkode: f5c07...e3c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ikke vær snau på størrelsen av pottene. Det kan nesten ikke bli for stort men kan definitivt lett bli for smått. Selv om det virker ulogisk er store potter er mye mindre styr enn små.
Bruk gjerne lecakuler i bunden og anbefaler langtidsvirkende gjødsel som du tilsetter ved planting og så trenger du ikke tenke mer på gjødsel resten av sommeren. 
Husk å sjekke potten har dreneringshull i bunnen så overskudds regnvann kan renne av. Bruk frostsikker potte hvis den skal stå ute i vinter. 

Anonymkode: f5c07...e3c

Dette med store potter er et så viktig poeng. De er dyrere i innkjøp, men plantene varer lengre. Jeg har kastet bort så mange penger på små Potter og døde blomster.

Anonymkode: 032b1...2c6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...