Gå til innhold

Holder styringsrenten uendret – utelukker ikke ny renteheving

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://finanswatch.no/nyheter/bank/article17076772.ece

– Slik vi nå vurderer utsiktene, vil renten trolig holdes på dagens nivå en god stund fremover, sier sentralbanksjef Ida Wolden Bache.

Utelukker heller ikke at det kan bli aktuelt med en ny renteheving på sikt for å dempe prisveksten. 

Den norske kronen styrket seg umiddelbart.

image.thumb.png.429cb8b3567b95962a1948e251d803bd.png

Anonymkode: 0b371...8f2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det blir en liten heving før jul.

Anonymkode: 7aa14...946

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det blir en liten heving før jul.

Ja, antar det ble én, om ikke to, økninger i løpet av høsten. Altså en styringsrente på 5%.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, antar det ble én, om ikke to, økninger i løpet av høsten. Altså en styringsrente på 5%.

Det blir 1 og den kommer i sept.

AnonymBruker
Skrevet

Er så drittlei denne politikken, for den legger opp til at det er middelklassen med lån som skal dra lasset. De rikeste klarer seg uansett og de fattigste bidrar lite på denne måten. Finn løsninger som gjør at alle bidrar og etter evne.

Jeg vet leietakere får økt husleie, men den stiger ikke med flere tusen som mitt boliglån og kan maks justeres en gang pr år. Huslånet mitt har steget med 7000,- pr mnd fra det var på det rimeligste til nå, det har ikke skjedd i en eneste leiebolig. Jeg er drittlei.

Jeg har vært aleneforsørger til tre barn i 16 år, tjener nå 550000,- pr år, som verken er dårlig eller bra. Men jeg faller utenom alle støtteordninger som navere får og klarer snart ikke å forsørge oss. Jeg vet om flere på Nav som har like mye/lite utbetalt som meg. Det er noe riv ruskende galt når det ikke skal gå an å leve av en normal inntekt.

Anonymkode: 6b91e...679

• Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Renta er på het helt normalt nivå. 

Anonymkode: 6485d...da2

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Nå klager vi over normal rentesats fordi vi har blitt vant med uvanlig lav rente.

Det finnes ikke ett enkelt svar på hvorfor kronen fortsetter nedover og vi må ikke glemme inflasjonen heller. Det er en kombinasjon av politikken regjeringen fører og økonomien generelt som sørger for at renten ikke går ned.

LO skriker stadig om lønnsøkninger, dette vil også være en pådriver for høyere eller uendret rente i fremtiden.

Anonymkode: 96858...e79

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Renta er på het helt normalt nivå. 

Anonymkode: 6485d...da2

Men når "alt" annet også har steget, blir helheten svært tøff for mange.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er vel kanskje at folk har for store boliglån etter så mange år med lav rente.

Anonymkode: 54535...90a

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Håper det. 🤞

Anonymkode: 331ce...d1e

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Er så drittlei denne politikken, for den legger opp til at det er middelklassen med lån som skal dra lasset. De rikeste klarer seg uansett og de fattigste bidrar lite på denne måten. Finn løsninger som gjør at alle bidrar og etter evne.

Jeg vet leietakere får økt husleie, men den stiger ikke med flere tusen som mitt boliglån og kan maks justeres en gang pr år. Huslånet mitt har steget med 7000,- pr mnd fra det var på det rimeligste til nå, det har ikke skjedd i en eneste leiebolig. Jeg er drittlei.

Jeg har vært aleneforsørger til tre barn i 16 år, tjener nå 550000,- pr år, som verken er dårlig eller bra. Men jeg faller utenom alle støtteordninger som navere får og klarer snart ikke å forsørge oss. Jeg vet om flere på Nav som har like mye/lite utbetalt som meg. Det er noe riv ruskende galt når det ikke skal gå an å leve av en normal inntekt.

Du har for høyt lån.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De rikeste kakse-jævlene har oppfunnet dette systemet - brutal kapitalisme. Det er deres system, et system som gjør at de som har mye, får enda mer, og etterpå kan de si at de er svært viktige, og at samfunnet er avhengig av dem, og så fortsetter de å akkummulere kapital på enda færre hender, og til slutt klikker det for vanlige folk. 

Når det er sagt, så synes jeg lite om dine angrep på fattige og på leietakere. Leitakere kaster penger ut av vinduet i praksis, hver eneste måned, og de fleste ufrivillig, fordi de ikke kommer inn på boligmarkedet. Bolig er alfa og omega i et land som Norge, vil si nesten viktigere enn å ha jobb, fordi det er innenfor bolig at det dannes formue. For å minne deg igjen at systemet heter KAPITAL-isme, som er synonymt med formue. Det betyr at det som teller er hvor mye kapital eller formue en har og IKKE om man jobber eller ikke.

Husk også at hvert eneste avdrag du tar per måned på boliglånet ditt, er egentlig bygging av formuen din. Det bør ikke regnes som "utgift" i det hele tatt. Rentene er utgifter, som du igjen får 22% skattefradrag på - det gjør ikke leietakere. 

Avdrag på boliglån er ikke utgift. Det er bygging av formuen din etter at du har betalt rentene og fått 22% skattefradrag på de rentene. 

At du er aleneforsørger til 3 barn de siste 16 årene, trekker selvfølgelig kraftig ned på økonomien din, men igjen - dette er et valg du har tatt, eller skal jeg si: det er et privilegium å få barn. En del, får aldri det privilegiet, det vil si å oppleve å ha sex, for å så også velge at det blir barn ut av den sex-en, selv om barn koster penger. Dessuten er snittet 1,4 barn per kvinne, så det betyr at en kvinne velger å få enten 1 eller 2 barn, men du har valgt 3, og sånn er nå det. 

Det er ikke rivruskende galt å leve av 550.000 som enslig. Det er ikke meningen noe sted at 550.000 kr brutto skal dekke 3 barn på toppen av deg selv. De 550.000 kr brutto er ment for deg selv når du får den lønna, så velger du selv hvem som får innpass i den lønna på 550.000 kr, og du har valgt - via tilgang til sex - å produsere et resultat på 3 barn, noe som er litt over det dobbelte av hva en gjennomsnittelig kvinne i Norge går inn for, som er 1,4 barn per kvinne i snitt. 

Misforstå meg rett, barn bør få visse støtteordninger via statlige midler, men det kan ikke dekke i nærheten av 100% av hva det koster. 

Husk også at når en kvinne i Norge går inn for 1,4 barn i snitt, så er helst meningen at en mann skal også være der, så belastningen skal ideelt sett være på 0,7 barn per kvinne og 0,7 barn på mannen - totalt 1,4 barn. Så din gjennomsnittelige belastning per voksen er økt fra 0,7 til 3,0, som er igjen over 4 ganger hardere økonomisk belastning enn det kvinner går inn for. 

Anonymkode: 364ae...49e

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men når "alt" annet også har steget, blir helheten svært tøff for mange.

Ikke om de tok høyde for dette da tidene var gode.

Er nok der folk har gått i baret.

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis man skal senke kjøpekraften i samfunnet effektivt, må de det er flest av "rammes" mest, slik du helt korrekt sier at skjer. 

Så, helt korrekt som Støre sa i valgkampen, det er nå vanlige folks tur.. ;) 

Endret av LeneXCII
Skrevet

Dere skraper bare på overflaten folkens. Hjelper ikke å lese bare VG og NRK når de har føringer for den samme globalist woke agendaen som føres i vesten. Burde egentlig ikke si dette, fordi det hjelper ikke å ha en debatt om dette om dere ikke er villig til å starte med blanke ark, uten å dømme på forhånd, å sjekke ut om det stemmer. Ser at mange slenger ut med "konspirasjonsteori" osv, som sier alt du trenger å vite om hvem som er tom for argumenter og prøver å slukke debatten.

AnonymBruker
Skrevet

Forunderlig at man fortsatt gir fradrag for gjeldsrenter, når målet med å sette opp rentene er å blant annet få kontroll på inflasjon. Man tar med den ene hånda og gir med den andre. Man burde heller fjernet både fradraget for renter, og skatt på innskuddsrenter. Det siste med tanke på at renten er tenkt å dekke pristigning, noe den ikke gjør. 

Anonymkode: 088ae...8b5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
frivis skrev (2 timer siden):

Dere skraper bare på overflaten folkens. Hjelper ikke å lese bare VG og NRK når de har føringer for den samme globalist woke agendaen som føres i vesten. Burde egentlig ikke si dette, fordi det hjelper ikke å ha en debatt om dette om dere ikke er villig til å starte med blanke ark, uten å dømme på forhånd, å sjekke ut om det stemmer. Ser at mange slenger ut med "konspirasjonsteori" osv, som sier alt du trenger å vite om hvem som er tom for argumenter og prøver å slukke debatten.

Mye støy, lite substans.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...