AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #1 Skrevet 3. mai 2024 Noen som vet hvordan man kan backe opp og Styrke barnet sitt? Hvordan øve opp en god selvfølelse ? Hvordan lære barnet å takle utenforskap og sjalusi blandt vennene? Takle avvisning fra venner og at andre kan være bedre likt enn dem selv ? Jenta mi sliter med at hun føler seg mindre verdt og dårlig likt hver gang hun ikke har blitt bedt på ting. Hun blir lei seg hver gang noen venninner planlegger ting uten henne. Hele Helger kan bli ødelagt dersom det på en fredag planlegges noe og hun ikke er med. Da sitter hun og sturer og er sur. Ofte kan ingen andre hun spør. Hun er ikke førstevalget i klassen . Men man kan ikke tvinge andre til å spørre henne . Så hvordan takle dette? Ønsker at hun skal få det bedre med seg selv. Opplevde det samme i hele oppveksten og var mye nedfor og trist. Ingen snakket med meg eller ga meg noe boost. Jeg vil hjelpe jenta men hva sier og gjør man? Hun blir straks 11 år. Anonymkode: d7a71...b23
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #2 Skrevet 3. mai 2024 Skjer det ofte at hun er ekskludert? Er det slik at det gjerne bare er en eller to som finner på noe sammen, eller er det alle de andre som er med, og det bare er hun som blir ekskludert? Anonymkode: c7c57...102
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #3 Skrevet 3. mai 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Skjer det ofte at hun er ekskludert? Er det slik at det gjerne bare er en eller to som finner på noe sammen, eller er det alle de andre som er med, og det bare er hun som blir ekskludert? Anonymkode: c7c57...102 Hun er mest med 2 andre . Ikke ekskludert hver gang men de 2 andre prioriterer hverandre mest. Det er sjelden eller aldri at absolutt alle jentene er med samtidig uten henne. Anonymkode: d7a71...b23
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #4 Skrevet 3. mai 2024 Det viktigste er å styrke henne på den hun ER og ikke fokusere på det hun KAN. Prøv å ikke si Så flink du er å brette klær, men heller Så snill du er som hjelper meg å brette klær. Fokuser på hennes gode personlige egenskaper (skaper godt selvbilde) og ikke så mye på hennes prestasjoner (selvtillit). Finn på ting med henne, bare dere to, ting hun liker å gjøre, for å styrke relasjonen mellom dere. Hjemmespa med ansiktsmaske og neglelakk, sykkeltur til stranden, McDonalds eller hva det nå skulle være. Spør henne Hvordan opplever du at du ikke blir invitert med? Hvordan føles det for deg? Ofte svarer barn Vet ikke, og da slutter de voksne å spørre. Såfall kan du fortelle om lignende opplevelser du selv hadde i den alderen, og hvordan det var for deg. Det er en måte å bekrefte at du forstår hvordan det kan være, og dermed forstår litt hvordan hun har det. Ikke spør Ja/Nei spørsmål. Anonymkode: 1cc46...27d 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #5 Skrevet 3. mai 2024 Jeg har en gutt på 11 som er i litt samme situasjon. Vi snakker mye om venner, og hvilke venner vi vil ha. Vil han ha den vennen som er ufin og ugrei mot han? Eller vil han bruke tid med han som alltid stillet opp og behandler han fint? Her er han ufine den det er stas å være venn med, og han greie er klassens raring. Min sønn ønsker jo å henge med den populære, for å ikke bli satt i bås med raringen. Det er et stort dilemma, men han begynner nå å forstå at venner er valg vi gjør, noen kan vi velge og noen velger bort oss, da må vi ha respekt for det. så her prøver vi bevisst på å styre han i en snnen retning, mot nye venner og relasjoner. Prøv å trygg henne på at selv om de to gjør ting uten henne, betyr ikke at hun er mislikt av de. Det kan bare være at de to liker hverandre best, og har en sterkere relasjon. Kanskje hun kan finne sin plass som en god nummer to? Finner hun ro med det, så åpner det seg kanskje mer rom for å være alle tre? Anonymkode: d58ff...895
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå