AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #1 Skrevet 3. mai 2024 Hei! Jeg er i første trimester av graviditeten min og har jobbet som vanlig frem til nå. Jeg er så dårlig, jeg kaster opp hver morgen, sitter på jobb og føler meg svimmel (har kontorjobb), jeg er der, men jeg er ikke tilstede… jeg klarer ikke få i meg mat for da kaster jeg opp og på morgenen er det en kamp og stå opp🥺 i tillegg har jeg hatt ryggproblemer i flere år og det har ikke blitt bedre nå. Jeg føler det er grusomt og skulle sykemelde seg da jeg liker jobben min, men jeg kjenner jeg yter kanskje 20% og sitter resten av dagen å prøver å ta meg sammen uten å måtte kaste opp eller svime av av trøtthet. Er det noen som har vært borti dette i graviditet? Hva sa arbeidsgiver og lege?🥺 Anonymkode: 277de...8b7 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #2 Skrevet 3. mai 2024 Jeg hadde det på samme måte. Fikk kvalmestillende, 50% sykemelding og fikk jobbe hjemmefra. Da bedret det seg såpass at jeg fikk gjort alle arbeidsoppgavene mine likevel. Det hjelper veldig å få hvilt seg litt og få spise litt og litt i steder for å spise ett måltid i løpet av arbeidsdagen. Bestill time hos fastlegen. Anonymkode: 21afb...d2f 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #3 Skrevet 3. mai 2024 Har ikke opplevd nøyaktig dette (selv om jeg slet med kvalme i starten, hadde jeg det ikke så ille som du beskriver). Husk på at selv om det ikke er en sykdom å være gravid, kan man likevel bli syk av å være gravid. Du skal ivareta deg selv ekstra godt i denne tiden, fordi du på den måten også ivaretar barnet. Få deg time hos legen, og ikke kjenn på verken skam eller annet negativt rundt dette. Du og kroppen din gjør en veldig viktig jobb nå! Riktig god bedring til deg💗 Anonymkode: 7b98a...aa3 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #4 Skrevet 3. mai 2024 Jeg strever skikkelig med kvalme nå (er 18 uker på vei) og har ikke en stillesittende jobb (sykepleier på avdeling). Har vært sykemeldt siden uke 5, med ett opphold på 50% sykemelding hvor jeg prøvde meg i jobb, men bare ble verre. Jeg tenker det er verdt å ta seg en tur til legen, både for å sjekke din form dersom det er slik at du ikke får i deg væske og næring, og for å vurdere arbeidssituasjon. Min lege var veldig på at det skal tilrettelegges for at man har det fint i graviditeten. Han var og imot bruk av kvalmestillende for å klare å stå i jobb, da det er mange andre faktorer som kan redusere kvalme (redusere stress og triggere, hvile, godt med næring etc) i tillegg til hans skepsis til bruk av kvalmestillende. Dette tenker jeg kanskje man må diskutere med egen lege da jeg tenker min lege hadde veldig sterke meninger rundt det. Dersom det er veldig viktig for deg å stå i jobb videre så kan du jo evt få redusert sykemelding og jobbe det du klarer og med evt. tilrettelegging. Anonymkode: dd908...7fc 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #5 Skrevet 3. mai 2024 Jeg hadde det slik du beskriver. Graviditetene gjør meg umenneskelig trøtt og utslitt. Kastet opp i ett sett (antakelig fordi jeg var utslitt). Jeg ble gradert sykmeldt, først 50%, og etter hvert 30% (jobbet 70% fordi jeg ble bedre) og 50% igjen mot slutten. For meg utgjorde det en enorm forskjell. Mindre arbeidsbelastning og mer tid til å hente meg inn. Sluttet nesten helt å kaste opp. Anbefaler gradert sykmelding. Anonymkode: 80883...bb0 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #6 Skrevet 3. mai 2024 Jeg ble sykemeldt i går, en uke 100% og så en uke 50%. Har time til både jordmor og to timer til fysio på de ukene, heldigvis. Men jeg har en jobb hvor det ikke er en reell tilretteleggingsmulighet, så jeg er spent på hvor lenge det går å stå i 50 om formen ikke bedrer seg. Denne uken ha jeg altså jobbet to dager, og i dag va første dagen på fire uker hvor jeg har trent litt og sovet 4timer på sofaen. Jeg spyr ikke, men når jeg blir for sliten får jeg ikke til å sove uansett hvor ferdig jeg er, så det er en skikkelig vond sirkel. Jeg grudde meg mye til legetimen, da formen var fin, jeg hadde bare vondt i rygg og bekken og var så sliten at jeg ikke sov mer enn 2-4 timer om nettene, men legen var veldig mye mer forståelsesfull en han pleier å være! Så ta en tur til legen, de er der for en grunn! Jeg tror det hjalp å få vekk presset om at jeg i morgen må møte uthvilt og klar for å prestere 07.00- jeg skal jobbe noe i neste uke, men det blir helt på min forms premisser. Anonymkode: f3cb5...089 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #7 Skrevet 3. mai 2024 Og arbeidsgiver ble ikke videre glad for verken graviditet, sykmelding eller munnkurv ut til øvrige personale utenom de som driver med bemanning (arbeidsmiljøet er elendig, og jeg er kort på vei så jeg vil vente noen uker før alle får vite det), men det klarer jeg fint å ignorere. Blir det noe styr får legen involveres i dialogen, tenker jeg. Anonymkode: f3cb5...089
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #8 Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 3.5.2024 den 23.04): Og arbeidsgiver ble ikke videre glad for verken graviditet, sykmelding eller munnkurv ut til øvrige personale utenom de som driver med bemanning (arbeidsmiljøet er elendig, og jeg er kort på vei så jeg vil vente noen uker før alle får vite det), men det klarer jeg fint å ignorere. Blir det noe styr får legen involveres i dialogen, tenker jeg. Anonymkode: f3cb5...089 Jeg skjønner at det kan være litt stress for arbeidsgiver med sykemeldinger og fremtidig permisjon, men det er veldig uprofesjonelt å vise det. Det er arbeidsgivers ansvar å finne en løsning, og ikke noe du skal måtte tenke på. Kvinner blir gravide, så det er ikke et sjokk at en kvinnelig ansatt blir gravid. Man kan også bli sykemeldt, gravid eller ei, og det avgjøres av en lege. Arbeidsgiver trenger ikke å si sin mening, med mindre man faktisk mener det er noe juks. Anonymkode: 08c55...916
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå