AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #1 Skrevet 3. mai 2024 Det er snart ett år siden operasjonen. Før operasjon var det fastlegen min som fastslo gallestein og ettersom jeg husker så syns jeg han sa at han så "et par steiner"....Men dette er jeg ikke 100% sikker på. Når jeg da opereres, får jeg etterpå vite (og de viser meg) at en stein er operert ut. Saken er den at de samme smertene fortsetter etter operasjonen. Først hadde jeg så intense smerter at jeg raste ned 5 kg på 5 uker. Deretter stabiliserte det seg, men jeg har nå i ett år fortsatt slitt med ekstrem reaksjon på fettholdig mat for eksempel og jeg får fortsatt smerter rett som det er. Har lurt på om jeg kan lide av noe annet, a la cøliaki, chrons e.l men ingen har utredet meg skikkelig for dette. Så da begynner jeg der det er mest naturlig å begynne. hender det at kirurger ikke får med seg alt av gallestein eller til og med lar en bli igjen dersom den er liten feks...? Håper noen har erfaring med dette. Anonymkode: 64405...b90
Hectine Skrevet 3. mai 2024 #2 Skrevet 3. mai 2024 Jeg tok operasjon i november og slet de første månedene med magekramper og spesielt ved inntak av fettholdig mat . Jeg spydde natten etter julemiddagen for eksempel. de kan selvsagt ha glemt en stein, verre feil har blitt gjort , jeg fikk beskjed om å ta kontakt om jeg fikk slike anfall igjen fordi steiner kan ha ligget i gallegangen. Er det samme type anfall du får enda? Hvis det er det ville jeg ringt inn på forhånd slik at du kan komme inn på akutten og ta ultralyd under et anfall. selv om det kan være utfordrende , selv med avtale via gastro , legevakten er noen helvetes portvoktere for akutten) jeg reagerer veldig på laktose plutselig av en eller annen grunn, og en bekjent som har gått gjennom det samme har slitt med det samme . Så det kan være individuelt hvordan plager man får etter en operasjon. Men det er også noe sånt som 10% som ikke blir kvitt smertene . Og da kan det være at det ikke var gallesteinsanfall, men noe annet som forårsaker smertene. Har de tatt gastroskopi av deg? Det måtte jeg gjennom under utredningen. kanskje du kan prøve å skrive matdagbok , slik at du kanskje ser sammenhenger med når du får smerter
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #3 Skrevet 3. mai 2024 Men unnskyld meg, det er en ting jeg ikke forstår. TS og anonym bruker, har dere bare fjernet gallesteinene og ikke selve galleblæren? I så fall, hvorfor? Var ikke galleblæren betent? Spør bare av nysgjerrighet. Jeg skal selv fjerne galleblæren snart, men det er lang ventetid. Anonymkode: 87b0d...113 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #4 Skrevet 3. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men unnskyld meg, det er en ting jeg ikke forstår. TS og anonym bruker, har dere bare fjernet gallesteinene og ikke selve galleblæren? I så fall, hvorfor? Var ikke galleblæren betent? Spør bare av nysgjerrighet. Jeg skal selv fjerne galleblæren snart, men det er lang ventetid. Anonymkode: 87b0d...113 Beklager misvisende HI. Jeg fjernet også blæren jo... Ts Anonymkode: 64405...b90
Hectine Skrevet 3. mai 2024 #5 Skrevet 3. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men unnskyld meg, det er en ting jeg ikke forstår. TS og anonym bruker, har dere bare fjernet gallesteinene og ikke selve galleblæren? I så fall, hvorfor? Var ikke galleblæren betent? Spør bare av nysgjerrighet. Jeg skal selv fjerne galleblæren snart, men det er lang ventetid. Anonymkode: 87b0d...113 Det tenkte jeg ikke på å spesifisere engang 😆 jo jeg fjernet galleblæra , men det kan skje at der ligger gallesteiner igjen i gallegangen som kan føre til nye anfall selv om galleblæra er borte . Min galleblære var ikke betent , men jeg hadde rundt 20 små steiner , jeg fikk beskjed at de vanligvis ikke fjerner bare steiner , fordi noen bare er sånn at de produserer mer stein . sliter du med ofte anfall? Jeg ringte fastlege og purret jeg fordi jeg gikk fra anfall hver 3. uke til flere ganger i uka og truet med å gå privat, fordi jeg ikke maktet det. Mot slutten gikk jeg ned ca 300 g om dagen på vekta, jeg fikk ikke i meg mat fordi jeg slet sånn med redsel for å få nytt anfall. Ta kontakt med lege/legevakt hver gang du får anfall , så har de det i journalen din. Til slutt ble min tatt akutt fordi de var redde for at det skulle utvikle seg til betennelse , og det kan være farlig . masse lykke til med operasjon! Det er kjipt første uka , men så går det som regel veldig fint 😊
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #6 Skrevet 20. mai 2024 Jeg fikk min fjernet akutt for snart 2 år siden pga kraftig betennelse i galleblæra. Våkna med ett helt sykt smerteanfall etter operasjon, ble dopa ned og våkna ett par timer seinere like jævlig da. Nok en gang dopa ned og borte var jeg. Sånn holde de på ett par runder til før de sendte meg opp på mr om natta da jeg hadde konstante smerteanfall når jeg var våken. Der lå det 2 store steiner igjen i gallegangen. Lang historie kort, etter mye morfin, oxycotin, antibiotika, faste, og 3 runder med ercp på lokalsykehus ble jeg sendt inn til Oslo. Der fikk de ut de 2 steinene som lå igjen etter mye om og men, dette også med ercp. Vært smertefri siden, utenom hvis jeg drikker mye koffein, men så lenge jeg passer på det null problemer. Tåler også alt av mat, men må som regel på do kort tid etter måltider, men ser ikke på dette som noe problem. Anonymkode: 2fbfa...489
Hectine Skrevet 20. mai 2024 #7 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg fikk min fjernet akutt for snart 2 år siden pga kraftig betennelse i galleblæra. Våkna med ett helt sykt smerteanfall etter operasjon, ble dopa ned og våkna ett par timer seinere like jævlig da. Nok en gang dopa ned og borte var jeg. Sånn holde de på ett par runder til før de sendte meg opp på mr om natta da jeg hadde konstante smerteanfall når jeg var våken. Der lå det 2 store steiner igjen i gallegangen. Lang historie kort, etter mye morfin, oxycotin, antibiotika, faste, og 3 runder med ercp på lokalsykehus ble jeg sendt inn til Oslo. Der fikk de ut de 2 steinene som lå igjen etter mye om og men, dette også med ercp. Vært smertefri siden, utenom hvis jeg drikker mye koffein, men så lenge jeg passer på det null problemer. Tåler også alt av mat, men må som regel på do kort tid etter måltider, men ser ikke på dette som noe problem. Anonymkode: 2fbfa...489 Å fy f*en, det høres helt forferdelig ut! At det tok så lang tid å få sjekka ut at det var steiner i gallegangen.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #8 Skrevet 21. mai 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg fikk min fjernet akutt for snart 2 år siden pga kraftig betennelse i galleblæra. Våkna med ett helt sykt smerteanfall etter operasjon, ble dopa ned og våkna ett par timer seinere like jævlig da. Nok en gang dopa ned og borte var jeg. Sånn holde de på ett par runder til før de sendte meg opp på mr om natta da jeg hadde konstante smerteanfall når jeg var våken. Der lå det 2 store steiner igjen i gallegangen. Lang historie kort, etter mye morfin, oxycotin, antibiotika, faste, og 3 runder med ercp på lokalsykehus ble jeg sendt inn til Oslo. Der fikk de ut de 2 steinene som lå igjen etter mye om og men, dette også med ercp. Vært smertefri siden, utenom hvis jeg drikker mye koffein, men så lenge jeg passer på det null problemer. Tåler også alt av mat, men må som regel på do kort tid etter måltider, men ser ikke på dette som noe problem. Anonymkode: 2fbfa...489 Jeg har lignende erfaring. Men jeg slapp unna med en ercp. Ingen forsto noe av at jeg hadde så sykt vondt når jeg våknet etter operasjonen, men det lå altså en stein igjen. Det tok noen dager før det kom som et forslag. Var mye annet de trodde. Fikk inntrykk av at det ikke var vanlig. Jeg kan få vondt noen ganger nå også, men ikke de store smerteanfallene. Jeg har ikke funnet sammenheng mellom mat og smerter. Gallestein kan danne seg i gallegangene i leveren også. Har dessverre fått kronisk diare etter operasjonen, det er utrolig kjedelig. Anonymkode: 8dad4...7e6
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #9 Skrevet 21. mai 2024 For min del fikk jeg mindre hyppige anfall. Men de kommer fortsatt da det viser seg at jeg har galleveisdyskinesi. Ble også plaget med magetrøbbel etter å ha fjernet galleblæra. Anonymkode: b712e...627
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #10 Skrevet 21. mai 2024 Jeg fikk aldri samme typen anfall etter at jeg fjerna galleblæren, men opplevde noen år med intense magesmerter som gikk i en slags ring rundt livet (oppe i samme høyde som lever og der galleblæra var). Dette kom i perioder, og var svært smertefullt, men ikke helt lik smerte som et gallesteinsanfall. Det gikk seg til etter hvert, og har ikke hatt slike smerter på veldig mange år. Jeg var også mye dårlig i magen, men jeg hadde heller ikke det beste kostholdet. Det er 18 år siden jeg fjerna galleblæren, og etter at jeg tok meg sammen på kosthold, så merker jeg stor bedring på det generelle systemet i magen altså. Men du bør jo utredes videre hvis du fortsatt har problemer. Kom deg til legen. Anonymkode: 5b9a6...efd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå