Gå til innhold

Hvem bestemmer over gravsted og stein etter at gjenlevende ektefelle har gått bort?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dette lurer jeg på i dag. Jeg har en bekjent som mistet sin mor for noen år siden, gjenlevende ektefelle som betalte for hennes gravstein er nå død og gravlagt ved siden av henne. Han var ikke hennes far, men de hadde et felles barn sammen. Nå har deres felles barn endret gravsteinen, både tekst, skrifttype og farge, uten å ta dette opp med sin søster. Den gangen når moren døde, så var det min bekjent som ordnet alt med begravelse og gravstein ol mens hennes stefar betalte regningen. Er det slik at deres felles barn har alle rettigheter til å bestemme dette alene? Det var et ønske fra min bekjente at de ikke skulle dele stein, da hennes stefar var medvirkende til morens død.

Anonymkode: 83058...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er den som fester som har rett til å bestemme over gravstedet, og jeg vil anta at her har felles barn barn overtatt som fester. Høres vondt ut for din bekjente, men jeg tror ikke hun har noen rett til å endre det nå om ikke halvsøsteren er villig til å la henne overta som fester.

https://www.gravplassveileder.no/feste/festers-rettigheter-og-plikter/

Anonymkode: 4583d...498

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker

Jeg tror ikke hun får gjort noe med dette nå, da felles barn ant har overtatt som fester etter faren. Hun måtte ha protestert da moren ble begravet, og søkt om å stå som fester av graven selv da -( evt søkt på nytt når stefaren døde). 

§ 16.Overføring av feste.

Et feste kan ikke overføres uten samtykke fra gravplassmyndigheten, og det kan ikke overføres mot noen form for vederlag.

Når festeren dør, skal dødsboet gi gravplassmyndigheten melding om hvem festet ønskes overført til. Ved uenighet treffer gravplassmyndigheten avgjørelsen.

0 Endret ved lover 24 april 2020 nr. 31 (i kraft 1 jan 2021 iflg. res. 24 april 2020 nr. 855), 18 juni 2021 nr. 98.

Anonymkode: 7bc4d...e6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...