Gå til innhold

Barnebidrag

Anbefalte innlegg

Gjest *suppi*
Skrevet

trenger å vite om de som betaler bidrag kan kreve at de pengene skal settes inn på egen konto til barna(et) er 18. men i denne situasjonen har en ikke krav på bidrag egentlig heller (vanskelig å forklare, ja..)

Jeg mener at dette blir da en gave til barnet, og kan settes inn på barnets konto!?

Kan bidragsyter kreve at det blir satt på barnets konto, eller må pengene gis til den voksne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men trådstarter skriver jo at man i denne situasjonen ikke har krav på bidrag, er det ikke mer som en gave da? Og da bør vel giver få ha litt å si?

Skrevet

Men dersom en ikke har krav på bidrag (barnet bor like mye hos far som hos mor, og økonomien er lik i begge leire), så er det vel bare å kalle "bidraget" for en pengegave og sette det inn på barnets konto?

Når pengene blir satt på den voksenes konto går beløpet med på å betale boliggjelden..

Skrevet
Men dersom en ikke har krav på bidrag (barnet bor like mye hos far som hos mor, og økonomien er lik i begge leire), så er det vel bare å kalle "bidraget" for en pengegave og sette det inn på barnets konto?

Når pengene blir satt på den voksenes konto går beløpet med på å betale boliggjelden..

Nettopp, det jeg også mener

Gjest *suppi*
Skrevet

Var jeg som skrev som Gjest ovenfor her.

Jeg synes det er feil å bruke ordet "bidrag" i det hele tatt, når den andre part ikke har krav på bidrag. Om en da alikevel velger å gi et beløp pr mnd (og i tillegg betaler hele barnehageregningen), så er det jo en gave som kan settes inn på barnets konto.

Skrevet
Var jeg som skrev som Gjest ovenfor her.

Jeg synes det er feil å bruke ordet "bidrag" i det hele tatt, når den andre part ikke har krav på bidrag. Om en da alikevel velger å gi et beløp pr mnd (og i tillegg betaler hele barnehageregningen), så er det jo en gave som kan settes inn på barnets konto.

Ja, jeg er helt enig med deg. Evt kan man jo da opprette en konto selv og sette inn penger der frem til barnet er 18 eller hva du nå vil, og så gi pengene da? Så slipper du å være bekymret for at den tappes?

Skrevet

Lag en sperret konto i ditt og barnets navn ;)

Gjest *suppi*
Skrevet

Tusen takk, er litt vanskelig å forklare seg skikkelig innimellom. Jeg sjekker bare dette ut for samboeren til en venninne. Eksen hans påstår at hun kan kreve å få pengene på sin konto. Saken er at hun ikke har krav på bidrag, og barnefaren betaler hele barnehageregningen.

Jeg skjønner at jeg uttrykker meg noe uklart, men dere er i alle fall med meg i ressonementet og mener det jeg mener.

Tusen takk!

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor mor og barn ikke har krav på bidrag?

Skrevet

det skjønte ikke jeg heller... eller har de en privat avtale? som går ut på at han skal betale barnehageplassen?

Skrevet

Jeg gjorde et raskt overslag med bidragskalkulatoren og fant ut at hvis BM tjener 1 mill (f.eks. er lege), BY tjener 300.000,- og har et barn boende hos seg, kan bidraget bli 0,-

Før jeg ble "alenefar" satt jeg inn et lite beløp på barnas konto (det ble riktignok gitt til barna direkte med forutsetning om at det skulle spares, slik at de kunne lære seg effekten av dette). Beløpet ble imidlertid satt inn på en konto i mitt navn ettersom erfaringen tilsa at dette var eneste måten barna kunne spare noe på. Årsaken til at kontoen ble satt på mitt navn var at bankene jeg kontaktet den gang sa at BM uansett ville ha rett til å disponere pengene. Bankenes juridiske avdelinger i Oslo ble involvert for å evaluere dette.

I ettertid skal det vistnok ha kommet lovforslag som tilsier at barna kan få opprettet egne konto som BM ikke kan tømme (ref tidligere innlegg under "Barn og Familie"), men jeg har valgt å ikke endre praksis foreløpig ettersom det var så veldig vanskelig forrige gang.

Skrevet (endret)
Jeg gjorde et raskt overslag med bidragskalkulatoren og fant ut at hvis BM tjener 1 mill (f.eks. er lege), BY tjener 300.000,- og har et barn boende hos seg, kan bidraget bli 0,-

Før jeg ble "alenefar" satt jeg inn et lite beløp på barnas konto (det ble riktignok gitt til barna direkte med forutsetning om at det skulle spares, slik at de kunne lære seg effekten av dette). Beløpet ble imidlertid satt inn på en konto i mitt navn ettersom erfaringen tilsa at dette var eneste måten barna kunne spare noe på. Årsaken til at kontoen ble satt på mitt navn var at bankene jeg kontaktet den gang sa at BM uansett ville ha rett til å disponere pengene. Bankenes juridiske avdelinger i Oslo ble involvert for å evaluere dette.

I ettertid skal det vistnok ha kommet lovforslag som tilsier at barna kan få opprettet egne konto som BM ikke kan tømme (ref tidligere innlegg under "Barn og Familie"), men jeg har valgt å ikke endre praksis foreløpig ettersom det var så veldig vanskelig forrige gang.

En ting til man skal huske, er at hvis kontoen blir laget i barnets navn (eller i BM sitt navn), må BM skatte av rentene, og eventuell formue.

Ingen stor ting, men kanskje ikke så lurt hvis det er en konflikt.

Forresten, det kan faktisk bli en stor ting. Jeg står i fare for å få redusert stipendandelen min fra lånekassen, på grunn av barnas sparekonti.

Endret av allium
Skrevet

Eller for å gjøre det veldig enkelt; opprette en egen sparekonto i eget navn som man trekker et fast beløp til hver måned. Det har jeg gjort, og barnefar har ingen mulighet til å "tømme" konto eller kreve noe av dem.....

Der har vi reserven til oppkjøring, hybel, studier etc når den tid kommer..........

Skrevet

Om barnefaren vil opprette sparekonto til barnet sitt får han gjøre det i sitt eget navn og ikke barnets, da dette vil medføre mer skatt for mor.

Hva har egentlig bidrag med dette å gjøre?

Skrevet

Mine barns kontoer står i mitt navn. Om en av barna -Gud forby- skulle dø fra meg, ville barnefaren arvet halvparten av det som står på kontoen, hvis det hadde stått i barnets navn.

Jeg tar ingen sjanser her, er ikke interessert i at barnefar skal arve noe som helst av penger som jeg alene har spart til barna mine.

Skrevet
Mine barns kontoer står i mitt navn. Om en av barna -Gud forby- skulle dø fra meg, ville barnefaren arvet halvparten av det som står på kontoen, hvis det hadde stått i barnets navn.

Jeg tar ingen sjanser her, er ikke interessert i at barnefar skal arve noe som helst av penger som jeg alene har spart til barna mine.

Det var jammen en tanke som aldri har slått meg. Takk for en tankevekker.

Skrevet (endret)

Husk også at når beløpet overskrider et visst beløp (nå tror jeg det er 33.000,-kroner), så kommer overformynderiet inn. Da har ikke foreldrene noe de skulle sagt over barnas penger lenger! En må søke overformynderiet før en har lov å røre pengene, og forklare hva de evt skal brukes til :sur: . Av den grunn har mannen min og jeg opprettet konto i vårt navn som vi sparer til barna våre i. Da slipper vi også problemstillingen med å gi barna våre en konto med masse penger på den dagen de er 18 år, det er nemlig ikke alle som er voksne nok til å takle dette! Nå vet vi at vi kan være med på å bestemme hva pengene skal brukes til, - det være seg å slippe å ta opp så mye studielån, depositum på leilighet, etc. Vi er nemlig ikke så veldig interessert i at pengene vi sparer til barna våre nå, skal gå til innskudd i russebuss en gang i fremtiden ;) ...

Endret av ~MALIN~

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...