AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #21 Del Skrevet 2. mai 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det enkleste er vel alltid å skylde på andre .... Anonymkode: e4733...54a Ja det er kanskje det når jeg sier at JEG er dårlig til å spare. Men dette er jo kg på sitt beste, ta en ting ut av sammenheng og lage det til en ny sannhet Anonymkode: a43e9...a3d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #22 Del Skrevet 2. mai 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Dere klarer å spare 1000 kroner i mnd? Tjener dere veldig dårlig begge to? Nei det står det jo i HI at dere ikke gjør. Dere har garantert mulighet til å spare mer Anonymkode: 54517...2f5 Vi tjener ikke veldig dårlig, men som du leste i hi så har vi et boliglån på 70% av boligensverdi, og vi har noen barn. Vi har økte utgifter på 20.000 i måneden. Så vi har ikke så stort sparepotensialet igjen. Ts Anonymkode: a43e9...a3d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymerïa Skrevet 2. mai 2024 #23 Del Skrevet 2. mai 2024 Det første du må gjøre er å ta tak i tenkemåten din. Du kan ikke lenger bruke det som begrunnelse at faren din tok pengene dine. Men det du skriver om at du kjeder deg og reagerer på det med ting som koster, er ganske interessant. Du trenger andre ting som engasjerer deg når du kjeder deg. Du vet at det kommer, så lag en liste over ting du har glede av som ikke koster noe som helst. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #24 Del Skrevet 2. mai 2024 Nymerïa skrev (Akkurat nå): Det første du må gjøre er å ta tak i tenkemåten din. Du kan ikke lenger bruke det som begrunnelse at faren din tok pengene dine. Men det du skriver om at du kjeder deg og reagerer på det med ting som koster, er ganske interessant. Du trenger andre ting som engasjerer deg når du kjeder deg. Du vet at det kommer, så lag en liste over ting du har glede av som ikke koster noe som helst. Jeg kjenner jeg er litt lei av å svare på dette, jeg har ikke lagt skylden på min far. Jeg som er dårlig sparer, men jeg lærte tidlig å bruke mye penger og fortsatte den vanen inn i voksen livet.. Kjøpe det jeg ville ha, selv om jeg fikk jobb tidlig. Jeg har bygd hus, aldri leid bolig eller noe så helt tragisk er jeg ikke økonomisk, men jeg har ikke klart dette med sparing. Jeg skylder på min far for at vi mistet hjemmet mitt som barn, at han mishandlet meg, at vi ikke fikk mat pga pengetrøbbel osv. Men jeg er voksen nå så jeg tar fulle ansvar for at jeg har brukt mye penger Jeg er derimot ti ganger bedre enn han økonomisk så nei det er ikke pappa sin skyld. Anonymkode: a43e9...a3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #25 Del Skrevet 2. mai 2024 Irak skrev (1 time siden): Ja bolig i seg selv er dyrt idag. Jeg leier, og er egentlig fornøyd med det har jeg funnet ut. Har ikke noe behov for å eie en bolig. Det hadde vært hyggelig selvfølgelig, og ha et hus man kan kalle for sitt hjem, men jeg er ikke avhengig av det 💕🪷. Bolig ved sjøen er over alle støvleskaft dyre....Så lenge jeg har råd til diesel på bilen slik at jeg kan komme meg til sjøen så er jeg fornøyd. Føler meg heldig som kjenner til mange flotte strandperler jeg kan bade ved.... Dere har ikke prøvd å spare i fond eller slikt da? Der kan man jo få spart litt...Tror du skal prøve å gjøre andre ting når du kjeder deg...Ikke bra å handle på impuls... Kjenner noen som har en sånn seks månedersregel...At hvis dem fortsatt har lyst til å kjøpe det etter seks måneder så gir dem hverandre lov til det..Det kommer an på hvor dyrt det er, og hva det gjelder selvfølgelig.... Å spare kan være vanskelig, men ikke umulig... Viktig å prøve å ha en positiv innstilling ihvertfall.. Pleier å tenke slik som dette her jeg "Det er en kunst å leve bekymringsfritt, til tross for at man har tusen bekymringer" 💕🪷 6 månedersregel er ikke dumt, min fungerer ikke. Jeg har 24 timer Det var et godt ordtak, og jeg må nok prøve å finne det fine i det jeg har og kose meg med det❤️ Så deilig å være tilfreds med det du har, synes det er en veldig god egenskap AnonymBruker skrev (1 time siden): En del av det å være en god sparer er det å forstå at man ikke blir lykkeligere av å ha ny bil og designervesker. Eller totalt stylet hjem eller charterreise hver skoleferie. Jeg er flink til å spare- der jeg sparer mest er ved ikke å kjøpe unødvendige ting. KJøper det jeg trenger og tenker over hva jeg trenger. Å shoppe fordi man kjeder seg er ikke aktuelt hellere ikke å gå på butikken sulten. Vi som samfunn kommer nok til å slite en stund fremover fordi det i flere årtier ikke har vært nødvendig å passe på pengene for man hadde nok av alt. Min foreldres generasjon (etterkrigstiden) har hatt en tøff læring i å passe på pengene og få de til å strekke lengst mulig. I tillegg var det often en innkomst og ja mange kan få det til i dag også, men det innbær en del ofringer (ingen utlandsturer, ingen ny bil eller møbler og arvet klær osv) Sparing handler om innstilling og nå til dags også image. Ser på flere av mine kollegaer som har designer vesker og ny biler og knapt penger igjen før neste lønn, mens jeg kjører en eldre bil og bruker penger fornuftig knapt ser på kontoen for jeg vet det er masse tilovers. Anonymkode: db41a...144 Det materielle gir jo kun kortvarig lykke så det er veldig godt råd det der. Må jobbe litt med tankene. Og dette har jeg faktisk lagt merke til, det er oss med nye biler og dyre klær som har minst penger 😂 Anonymkode: a43e9...a3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #26 Del Skrevet 2. mai 2024 Jeg drømmer også om bolig ved stranden, dette er nok en drøm for de aller fleste 😅 Anonymkode: 3f251...4c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #27 Del Skrevet 2. mai 2024 Det er du vel bare skyld i selv? Anonymkode: a544d...917 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #28 Del Skrevet 2. mai 2024 Min drøm, etter å ha vært så fattig i ung alder at jeg har sultet (ikke min egen skyld. Jeg ble syk mens jeg var student, og fikk verken hjelp fra NAV eller Lånekassen), er å ha nok penger i bakhånd til å aldri sulte igjen. Selv om jeg i dag har veldig god lønn og sitter i en trygg jobb, sparer jeg alt jeg klarer hver måned. Det går fast 12 000 på ulike fond i måneden, i tillegg til at øvrig overskudd settes inn på bufferkonto. Når denne kontoen kommer opp i litt for høy sum, setter jeg opp mindre overføringer fra den til fond over tid for å spre risikoen. Jeg sparer også bonusen jeg får utbetalt fra jobben i fond. Nå har jeg i alle fall nok i bakhånd til å tåle at NAV enten ikke betaler meg hvis jeg blir syk eller arbeidsledig i ca et år, i tillegg til at jeg sammen med mannen eier en bolig vi vil få profitt på ved salg. Nå kan det jo hende at det ikke slår til at jeg trenger disse pengene mens jeg er i arbeidsfør alder, men da har jeg pengene klare til å leve komfortabelt som pensjonist. Eventuelt vil mine barn arve dem og forhåpentligvis heller ikke sulte. Anonymkode: ad41d...d00 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymerïa Skrevet 2. mai 2024 #29 Del Skrevet 2. mai 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg kjenner jeg er litt lei av å svare på dette, jeg har ikke lagt skylden på min far. Jeg som er dårlig sparer, men jeg lærte tidlig å bruke mye penger og fortsatte den vanen inn i voksen livet.. Kjøpe det jeg ville ha, selv om jeg fikk jobb tidlig. Jeg har bygd hus, aldri leid bolig eller noe så helt tragisk er jeg ikke økonomisk, men jeg har ikke klart dette med sparing. Jeg skylder på min far for at vi mistet hjemmet mitt som barn, at han mishandlet meg, at vi ikke fikk mat pga pengetrøbbel osv. Men jeg er voksen nå så jeg tar fulle ansvar for at jeg har brukt mye penger Jeg er derimot ti ganger bedre enn han økonomisk så nei det er ikke pappa sin skyld. Anonymkode: a43e9...a3d Hvis du er lei av å svare på det med faren din så er det bedre at du fokuserer på det andre jeg skriver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomSawyer Skrevet 2. mai 2024 #30 Del Skrevet 2. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har du klart å oppnå drømmen din? Hva var drømmen? Å finne mitt livs kjærlighet, jeg driter i resten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 2. mai 2024 #31 Del Skrevet 2. mai 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): 6 månedersregel er ikke dumt, min fungerer ikke. Jeg har 24 timer Det var et godt ordtak, og jeg må nok prøve å finne det fine i det jeg har og kose meg med det❤️ Så deilig å være tilfreds med det du har, synes det er en veldig god egenskap Det materielle gir jo kun kortvarig lykke så det er veldig godt råd det der. Må jobbe litt med tankene. Og dette har jeg faktisk lagt merke til, det er oss med nye biler og dyre klær som har minst penger 😂 Anonymkode: a43e9...a3d Det sies at materiell lykke er det samme som magisk lykke... Litt som å pisse i buksa 😂. Det blir først varmt, så blir det veldig kaldt 🥶. Altså jeg er nok ekstrem da 😂 Blir glad bare jeg ser en sommerfugl 😂 Så der er jeg fire år 😂😂😂😂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #32 Del Skrevet 2. mai 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er du vel bare skyld i selv? Anonymkode: a544d...917 Ja, har jeg skrevet noe annet? Jeg spurte om drømmene til dere andre jeg Anonymkode: a43e9...a3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 2. mai 2024 #33 Del Skrevet 2. mai 2024 TomSawyer skrev (1 minutt siden): Å finne mitt livs kjærlighet, jeg driter i resten. Ja da er du heldig 💕🪷 De fleste drømmer om det vil jeg tro 💕🪷 Er vel den største drømmen av de alle 💕🪷 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #34 Del Skrevet 2. mai 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Min drøm, etter å ha vært så fattig i ung alder at jeg har sultet (ikke min egen skyld. Jeg ble syk mens jeg var student, og fikk verken hjelp fra NAV eller Lånekassen), er å ha nok penger i bakhånd til å aldri sulte igjen. Selv om jeg i dag har veldig god lønn og sitter i en trygg jobb, sparer jeg alt jeg klarer hver måned. Det går fast 12 000 på ulike fond i måneden, i tillegg til at øvrig overskudd settes inn på bufferkonto. Når denne kontoen kommer opp i litt for høy sum, setter jeg opp mindre overføringer fra den til fond over tid for å spre risikoen. Jeg sparer også bonusen jeg får utbetalt fra jobben i fond. Nå har jeg i alle fall nok i bakhånd til å tåle at NAV enten ikke betaler meg hvis jeg blir syk eller arbeidsledig i ca et år, i tillegg til at jeg sammen med mannen eier en bolig vi vil få profitt på ved salg. Nå kan det jo hende at det ikke slår til at jeg trenger disse pengene mens jeg er i arbeidsfør alder, men da har jeg pengene klare til å leve komfortabelt som pensjonist. Eventuelt vil mine barn arve dem og forhåpentligvis heller ikke sulte. Anonymkode: ad41d...d00 Virkelig beundrer dere som er så flinke 🤩Ts Anonymkode: a43e9...a3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #35 Del Skrevet 2. mai 2024 homebaked skrev (5 minutter siden): Buhu, Drømmen om hus ved sjøen er knust fordi pengeforbruket er for høyt. Go fund med much? Jeg skal be for deg kjøre deg, når jeg er ferdig med å be for alle som går i seng sulten. Hjelpes. Lurte på hva andre drømte jeg da, og mange har det mye verre enn oss alle i norge. Betyr det at man ikke kan drømme? Anonymkode: a43e9...a3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomSawyer Skrevet 2. mai 2024 #36 Del Skrevet 2. mai 2024 Irak skrev (Akkurat nå): Ja da er du heldig 💕🪷 De fleste drømmer om det vil jeg tro 💕🪷 Er vel den største drømmen av de alle 💕🪷 Ja, har allerede minst 150 m strandlinje og kan fiske fra plena mi, gjorde meg ikke lykkelig dessverre.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #37 Del Skrevet 2. mai 2024 Irak skrev (2 minutter siden): Ja da er du heldig 💕🪷 De fleste drømmer om det vil jeg tro 💕🪷 Er vel den største drømmen av de alle 💕🪷 Det er en viktig drøm, og den oppnådde jeg 🥰 Ts Anonymkode: a43e9...a3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #38 Del Skrevet 2. mai 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg kjenner jeg er litt lei av å svare på dette, jeg har ikke lagt skylden på min far. Jeg som er dårlig sparer, men jeg lærte tidlig å bruke mye penger og fortsatte den vanen inn i voksen livet.. Kjøpe det jeg ville ha, selv om jeg fikk jobb tidlig. Jeg har bygd hus, aldri leid bolig eller noe så helt tragisk er jeg ikke økonomisk, men jeg har ikke klart dette med sparing. Jeg skylder på min far for at vi mistet hjemmet mitt som barn, at han mishandlet meg, at vi ikke fikk mat pga pengetrøbbel osv. Men jeg er voksen nå så jeg tar fulle ansvar for at jeg har brukt mye penger Jeg er derimot ti ganger bedre enn han økonomisk så nei det er ikke pappa sin skyld. Anonymkode: a43e9...a3d Hvis du ikke gjør noe med det og sier "det er en vane jeg har fått pga. det jeg opplevde i oppveksten" så er og blir det en unnskyldning. Voksne mennesker som er klar over det og ønsker det kan endre sine vaner. Anonymkode: 1a5c8...aba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 2. mai 2024 #39 Del Skrevet 2. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er en viktig drøm, og den oppnådde jeg 🥰 Ts Anonymkode: a43e9...a3d Gratulerer 💕🪷 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 2. mai 2024 #40 Del Skrevet 2. mai 2024 TomSawyer skrev (5 minutter siden): Ja, har allerede minst 150 m strandlinje og kan fiske fra plena mi, gjorde meg ikke lykkelig dessverre.. Så fint at du skriver det... Da har du innsett noe viktig 💕🪷 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå