Gå til innhold

Barnebarnet mitt får for mye kjeft

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et barnebarn på 1 år. Hun har helt siden fødselen vært "et snilt barn" som sover om natten, er glad og fornøyd. Hun har akkurat lært å gå, og rekker nå frem til steder hun ikke har rukket frem til før. Ulovlige steder der hun gjør ulovlige ting kan man vel si, som å åpne skuffer og skap, skru av og radio og tv, hente ting på bordet osv. Hun er jo nysgjerrig som andre barn, og vil utforske ting selv om det ikke alltid er lov. Naturlig nok! De siste 3 gangene jeg har vært der på besøk har jeg merket meg at hun får mye kjeft, mye nei, strenge harde stemmer og unødvendig masing egentlig. Og jeg reiser derfra ganske lei meg på hennes vegne egentlig. 
Jeg ønsker ikke å være den besteforelderen som blander seg og overkjører foreldrene, men jeg føler at jeg ikke kan sitte helt rolig i denne båten heller når jeg syns de er helt urimelige! Jeg ønsker å snakke med dem om dette, men er så usikker på hvordan jeg skal gå frem uten å blande meg for mye. Noen gode råd? 

Anonymkode: 81bf3...aaf

• Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror de hadde satt pris på hvis du hadde sagt ifra om det 😊kan hende dem selv ikke ser det. 

Anonymkode: 4c09b...a23

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg har et barnebarn på 1 år. Hun har helt siden fødselen vært "et snilt barn" som sover om natten, er glad og fornøyd. Hun har akkurat lært å gå, og rekker nå frem til steder hun ikke har rukket frem til før. Ulovlige steder der hun gjør ulovlige ting kan man vel si, som å åpne skuffer og skap, skru av og radio og tv, hente ting på bordet osv. Hun er jo nysgjerrig som andre barn, og vil utforske ting selv om det ikke alltid er lov. Naturlig nok! De siste 3 gangene jeg har vært der på besøk har jeg merket meg at hun får mye kjeft, mye nei, strenge harde stemmer og unødvendig masing egentlig. Og jeg reiser derfra ganske lei meg på hennes vegne egentlig. 
Jeg ønsker ikke å være den besteforelderen som blander seg og overkjører foreldrene, men jeg føler at jeg ikke kan sitte helt rolig i denne båten heller når jeg syns de er helt urimelige! Jeg ønsker å snakke med dem om dette, men er så usikker på hvordan jeg skal gå frem uten å blande meg for mye. Noen gode råd? 

Anonymkode: 81bf3...aaf

Her synes jeg så absolutt du skal blande deg inn i oppdragelsen. 
Jeg har en pedagogisk utdannelse ++ og kan henvise til forskning som viser at kjeft og harde stemmer fra foreldrene har en negativ effekt på barnets selvfølelse og utvikling av indre arbeidsmodeller, og kan bidra til en sensitivering av det sympatiske nervesystem som utskiller stresshormoner. Dette kan ha negative konsekvenser for barnets immunsystem i det lange løp, trigge immunologiske tilstander og gjøre barnet mindre robust.

Utforskningstrang er helt normalt og naturlig. Man får heller flytte vekk ting man er redd for, og sette på barnesikring på skuffer og skap. 
Man kan veilede barnet mot leker eller annet det kan utforske i stedet.

Du kjenner din sønn/datter best i forhold til hvordan nå inn til dem. Henvis gjerne til det jeg skrev her. 
COS-kurs anbefales.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Det kan høres noe voldsomt ut, men barns hjerne utvikles i voldsom fart spesielt de første tre årene, og hvordan barnet blir møtt, sett og behandlet har en direkte påvirkning på barnets nevrologiske utvikling. 
Det kan også være greit å være klar over at barnets hjerne utvikles i etapper, der den logiske delen av hjernen faktisk ikke er ferdigstilt før langt ut i tjueårene. Konsekvenstenkning, refleksjon, problemløsning og generell kognitiv forståelse er derfor noe småbarn besitter i svært liten grad. 
Når en ettåring utforsker og det får kjeft, vil følelsessenteret i hjernen aktiveres. Barnet blir redd, og evner i liten grad å forstå hvorfor det blir kjeftet på. Der er altså svært lite hensiktsmessig av foreldrene, og kan være direkte skadelig avhengig av flere faktorer.

Jeg anbefaler å følge Charlotte Mjelde på Instagram, (her kan man melde seg inn i «hjertefamilie») og lese/lytte til Hedvig Montgomery. Hun har gitt ut bøkene «Foreldremagi» og har en super podcast på Spotify som heter Foreldrekoden. 

Begge er psykologer, og gir gode, faglig begrunnende råd til småbarnsforeldre. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Barnebarnet ditt kan ikke stå opp for seg selv.
Så vær så snill, gjør det for barnebarnet ditt.

Anonymkode: 72056...fb1

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...