Gå til innhold

Ferie i Amsterdam?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har noen av dere vært i Amsterdam? Er det en fin by å besøke? Tar gjerne imot erfaringer, tips, råd osv😃

Anonymkode: 932fb...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, har vært der. Den er helt okei. Mye kulturelt å gjøre, men også mye turister på fylletur.

Selv likte jeg andre byer i Nederland bedre, men en langhelg går helt fint.

Anonymkode: 53591...b05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, har vært der. Den er helt okei. Mye kulturelt å gjøre, men også mye turister på fylletur.

Selv likte jeg andre byer i Nederland bedre, men en langhelg går helt fint.

Så ingen stor høydare, med andre ord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sist jeg var i Amsterdam ble jeg heller anbefalt å dra til Utrecht av noen Nederlendere. Fantastisk by! 

Anonymkode: 69b87...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var der tidligere i år. Veldig fin by med flere gode museer. Enkelte museer må riktignok bookes på forhånd. Lett å komme seg rundt i byen, på kollektivtransport er det bare å "blippe" bankkortet.

Er ganske var for fyll, men opplevde ikke at det var et stort problem. Dro også på en dagstur ut av byen, det var veldig greit. 

Anonymkode: 68fd2...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i Amsterdam et par ganger. Anne Frank museumet er verdt å besøke. Kanalbåttur er hyggelig. Kan anbefale dagstur til Zaandam, en liten togtur unna. Veldig koselig sted!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er noen år siden jeg var der, og da var det tidlig vår.  Husker jeg la merke til at der var velig mange narkomane i gatene.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Så ingen stor høydare, med andre ord?

Du må nesten dra dit for å finne det ut.

Folk som gir bort reiseråd tar sjeldent for seg det faktum at folk er veldig individuelle når det kommer steder man trives best på.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pusle skrev (3 timer siden):

Jeg har vært i Amsterdam et par ganger. Anne Frank museumet er verdt å besøke. Kanalbåttur er hyggelig. Kan anbefale dagstur til Zaandam, en liten togtur unna. Veldig koselig sted!

Takk for tips😊 Jeg er generelt mest interessert i å vandre rundt i gatene, kjenne på stemningen, så lurer på om byen i seg selv er veldig fin? Anne Franks museet hadde vært interessant, er det mange trapper og etasjer der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bigote skrev (21 minutter siden):

Folk som gir bort reiseråd tar sjeldent for seg det faktum at folk er veldig individuelle når det kommer steder man trives best på.

Ja det er sant det. Vi prøver bare finne ut hvilken by vi skal besøke, og da er det jo fint å få noen tips og råd😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Var der tidligere i år. Veldig fin by med flere gode museer. Enkelte museer må riktignok bookes på forhånd. Lett å komme seg rundt i byen, på kollektivtransport er det bare å "blippe" bankkortet.

Er ganske var for fyll, men opplevde ikke at det var et stort problem. Dro også på en dagstur ut av byen, det var veldig greit. 

Er ikke så veldig interessert i museer egentlig, mest kjenne på stemningen i byen, vandre rundt i fine strøk, gjerne elvebåtcruise, kaféer, restauranter.. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for tips😊 Jeg er generelt mest interessert i å vandre rundt i gatene, kjenne på stemningen, så lurer på om byen i seg selv er veldig fin? Anne Franks museet hadde vært interessant, er det mange trapper og etasjer der?

Jeg er veldig glad i Amsterdam, har vært der flere ganger og kommer til å reise igjen. Synes Anne Frank museet er verdt et besøk, har vært der tre ganger. Bestill på forhånd for å være sikker på å få billetter. Og ja, det er flere etasjer og bratte trapper der. 

Jeg liker å vandre rundt i byen, synes det er en behagelig stemning der, men du kjenner jo eimen av andre ting enn sigaretter.. Jeg liker godt arkitekturen med kanalene, broene og de mange tynne husene. Båttur er bra. Jeg likte også å besøke heineken, selv om jeg ikke liker øl. Bra opplevelse. Har vært på flere båtturer, men liker best å bare gå rundt i byen. Shoppe litt, drikke kaffe og spise god mat. Lett å komme seg rundt både til fots og med buss. Tog hvis du vil ta en tur til Rotterdam eller mindre steder. Jeg har aldri leid sykkel, synes det er så mye folk, men sikkert fint hvis du liker det. 

Anonymkode: bef76...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg er veldig glad i Amsterdam, har vært der flere ganger og kommer til å reise igjen. Synes Anne Frank museet er verdt et besøk, har vært der tre ganger. Bestill på forhånd for å være sikker på å få billetter. Og ja, det er flere etasjer og bratte trapper der. 

Jeg liker å vandre rundt i byen, synes det er en behagelig stemning der, men du kjenner jo eimen av andre ting enn sigaretter.. Jeg liker godt arkitekturen med kanalene, broene og de mange tynne husene. Båttur er bra. Jeg likte også å besøke heineken, selv om jeg ikke liker øl. Bra opplevelse. Har vært på flere båtturer, men liker best å bare gå rundt i byen. Shoppe litt, drikke kaffe og spise god mat. Lett å komme seg rundt både til fots og med buss. Tog hvis du vil ta en tur til Rotterdam eller mindre steder. Jeg har aldri leid sykkel, synes det er så mye folk, men sikkert fint hvis du liker det. 

Anonymkode: bef76...7ac

Tusen takk, tar til meg rådene😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har kun vært der en gang, men elsket Amsterdam. Ønsker å reise tilbake i nær fremtid. Jeg liker det kulturelle og arkitekturen, og har veldig lyst til å se mere av landet også. Jeg synes absolutt det er verd turen, spesielt om man liker museer, kultur o.l.

Anonymkode: 55d61...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besøk et pannekakehus, de har veldig gode pannekaker i Amsterdam. Både med søtt og salt innhold 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amsterdam er fint, men overfylt av turister på sommeren. 
Anbefaler at du heller bor i Harleem, rett utenfor Amsterdam. 
Harleem er et Amsterdam i miniatyr, med fine kanaler, hyggelige butikker og sjarmerende små gater, men med MYE mindre turist-mas enn Amsterdam. 
Det går jevnlig tog inn til Amsterdam og du bruker kun 20 min. 

I Amsterdam anbefales Anne Franks hus samt kanalcruise. Unngå cruise med en av de store "bussene" som ligger ved togstasjonen, men velg heller en mindre aktør med mindre båter. De store er "samlebånd" og guide innspilt på bånd, mens noen av de små aktørene er mye mer personlige og viser deg mer  interessante ting og historier rundt om i Amsterdam.

Det er også veldig interessant med en tur på Reijksmuseum og Van Gogh-museumet, selv om du ikke er kjempeinteressert i kunst.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
17 hours ago, Bigote said:

Enig i dette. Det er ekstremt vanskelig å si om noen kommer til å like Amsterdam basert på mine opplevelser. Kanskje man treffer noen kjempekule folk, drar på fantastiske restauranter, får nydelig vær og var ELSKER Amsterdam.

Men jeg råder i hvert fall til å prøve å se mer av landet om man har mer enn en helg. Det er lett å komme seg rundt og masse fint å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Men jeg råder i hvert fall til å prøve å se mer av landet om man har mer enn en helg. Det er lett å komme seg rundt og masse fint å se.

Ja, mange fine småbyer innen en kort togtur. Jeg anbefaler Delft, eller ostebyene Gouda og Edam. 

Anonymkode: b52a2...7e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 hours ago, AnonymBruker said:

Er ikke så veldig interessert i museer egentlig, mest kjenne på stemningen i byen, vandre rundt i fine strøk, gjerne elvebåtcruise, kaféer, restauranter.. 😊

Det gjorde vi også, og Amsterdam er absolutt en fin by å vandre i. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Amsterdam blir stor og slitsom. For mye turister og sexhandel. Artig for en dag, men det holder for meg.

Anbefaler Utrecht som er 30 minutter unna med tog og har halv pris på hoteller sammenliknet med Amsterdam. Lett å ta en dagstur til Amsterdam og en veldig koselig by i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...