Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg har lønnstrekk på 16000,- pr mnd. Bedriften jeg jobber i får nå utbetalt en ganske stor bonus, dvs. jeg sitter igjen med ca. 40000,- utbetalt etter skatt av bonusen. Kan namsmannen/ skatte-etaten ta bonusen min i tillegg til lønnstrekk på 16000,-? Jeg trodde at når man hadde et fast lønnstrekk så ble overtid og bonus noe jeg fikk beholde. Noen som har greie på dette? Jeg er ikke i gjeldsordning ennå, men skal søke om dette. 

Anonymkode: 2cb4a...5ba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har et fast trekkbeløp pr mnd så blir ikke bonusen berørt. Men hvis du har en prosentsats som skal trekkes vil det også bli trukket av bonusen.

Anonymkode: 799a9...a10

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen automatikk i at disse midlene inndras. Det er dog å anbefale at du benytter disse midlene til å innfri gjeld du åpenbart tidligere har vært uten evne til å betjene.

Anonymkode: 4f028...cc1

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er noen år siden jeg har jobbet på lønnsavdeling, men jeg mener å huske at det kommer litt an på hvordan namsmannen har formulert bonustrekket i meldingen til arbeidsgiveren din.

Har de skrevet et fast beløp hver måned kan jeg ikke se at bonusen har noen betydning. Men har de skrevet en prosentsats etter et minimumsbeløp som skal gå til deg selv blir det annerledes. Jeg regner med at du har fått kopi av brevet.

Anonymkode: 74583...6f7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er noen år siden jeg har jobbet på lønnsavdeling, men jeg mener å huske at det kommer litt an på hvordan namsmannen har formulert bonustrekket i meldingen til arbeidsgiveren din.

Har de skrevet et fast beløp hver måned kan jeg ikke se at bonusen har noen betydning. Men har de skrevet en prosentsats etter et minimumsbeløp som skal gå til deg selv blir det annerledes. Jeg regner med at du har fått kopi av brevet.

Jeg mener selvfølgelig lønnstrekket ikke bonustrekket.

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er ingen automatikk i at disse midlene inndras. Det er dog å anbefale at du benytter disse midlene til å innfri gjeld du åpenbart tidligere har vært uten evne til å betjene.

Anonymkode: 4f028...cc1

Jeg hadde en plan om å sette av hele beløpet til konfirmasjon og bunad til min datter, da jeg ikke har noen mulighet å spare pga. det høyre lønnstrekket jeg har. Jeg har et fast trekkbeløp pr mnd, ingen prosenttrekk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg mener selvfølgelig lønnstrekket ikke bonustrekket.

Jeg fikk kopi av brevet med lønnsgiver i dag, det var derfor jeg ble overrasket over at de plutselig nå skal ta bonusen min også, denne ble ikke berørt i fjor, den var da en god del mindre enn i år. Men da var det ingen som kommenterte og jeg fikk beholde den. 

Skrevet
24 minutter siden, Tiril44 said:

Jeg hadde en plan om å sette av hele beløpet til konfirmasjon og bunad til min datter, da jeg ikke har noen mulighet å spare pga. det høyre lønnstrekket jeg har. Jeg har et fast trekkbeløp pr mnd, ingen prosenttrekk.

Er seriøst BUNAD det lureste når du har masse gjeld som burde vært håndtert? 

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (2 timer siden):

Er seriøst BUNAD det lureste når du har masse gjeld som burde vært håndtert? 

Ja, utrolig å lese at man planlegger konfirmasjon og bunad for 40.000, men etter det søker gjeldsordning. 

Anonymkode: b2495...0df

• Liker 6
Skrevet

Jeg forstår ikke problemstillingen. Det er en selvfølge at kreditorene får pengene. Enten ved lønnstrekk eller ved at ts selv betaler rett etter at hun får de.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Tiril44 skrev (3 timer siden):

Du har jo ikke råd til det. Du skylder noen penger og unnlater å betale tilbake. Det er antakelig ikke så rart at du er kommet i situasjonen du er i. Du mangler dømmekraft og økonomisk innsikt. 

Endret av Brunello
  • Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (2 minutter siden):

Jeg forstår ikke problemstillingen. Det er en selvfølge at kreditorene får pengene. Enten ved lønnstrekk eller ved at ts selv betaler rett etter at hun får de.

En ting er hva man måtte mene er moralsk riktig, men det er ikke det ts har spurt om og nødvendigvis ikke hva som er korrekt rent rettslig.

Er det mulig at bonusutbetalingen ansees som en egen lønnsutbetaling og du trekkes 16 000 kr av dette? Eller står det i brevet at hele beløpet trekkes?

Eneste som egentlig kan svare deg, ts, på dette er namsmannen. Det er mulig at du uansett kan få redusert trekk for å dekke ekstraordinære utgifter ifb barns konfirmasjon.  Ser at statens innkrevingssentral regner det som en ekstraordinær utgift, dog ikke konfirmasjonsgave. 

Anonymkode: 58bda...b51

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En ting er hva man måtte mene er moralsk riktig, men det er ikke det ts har spurt om og nødvendigvis ikke hva som er korrekt rent rettslig.

Er det mulig at bonusutbetalingen ansees som en egen lønnsutbetaling og du trekkes 16 000 kr av dette? Eller står det i brevet at hele beløpet trekkes?

Eneste som egentlig kan svare deg, ts, på dette er namsmannen. Det er mulig at du uansett kan få redusert trekk for å dekke ekstraordinære utgifter ifb barns konfirmasjon.  Ser at statens innkrevingssentral regner det som en ekstraordinær utgift, dog ikke konfirmasjonsgave. 

Det har ikke bare med moral å gjøre. Når man skylder penger og kravet har forfalt, skal en betale.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (Akkurat nå):

Det har ikke bare med moral å gjøre. Når man skylder penger og kravet har forfalt, skal en betale.

Det er fremdeles hva du mener er moralsk riktig og har ingenting med hvilke lover og regler namsmannen og arbeidsgiver skal forholde seg til når lønnstrekk besluttes og  skal gjennomføres. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er fremdeles hva du mener er moralsk riktig og har ingenting med hvilke lover og regler namsmannen og arbeidsgiver skal forholde seg til når lønnstrekk besluttes og  skal gjennomføres. 

Lønnstrekk er det man skal betale ut fra sin lønn. Tjener man mer, plikter en å oppgi det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (6 minutter siden):

Lønnstrekk er det man skal betale ut fra sin lønn. Tjener man mer, plikter en å oppgi det.

Det er definitivt et godt poeng. Men ts kan  muligens fremdeles ha mulighet til å kunne få justert trekk ifb barns konfirmasjon. Penger til bunad tror jeg dog neppe vil være mulig. 

AnonymBruker
Skrevet

Med lønnstrekket følger en trekkplan,  denne skal arbeidsgiver forholde seg til. Enten er det et fast beløp hver måned eller i prosent( kun skatteetaten som benytter seg av prosent)

Anonymkode: b7016...463

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (31 minutter siden):

Ja, men de forandrer ikke et trekk kun for en måned pga bonusutbetaling.

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (1 time siden):

De får ju pengene sine gjennom lønnstrekket.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De får ju pengene sine gjennom lønnstrekket.

Hadde du vært fornøyd om jeg skylte deg 100 000,- som du skulle hatt for et år siden. Men jeg har ikke råd til å betale, så da får du det litt hver måned i fem år i stedet? Og så oppdager du at jeg har hatt ekstra penger og ikke betalt til deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...