AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #1 Skrevet 2. mai 2024 Hei alle sammen. Jeg poster anonymt siden temaet er litt sårt, beklager for det. Jeg vet ikke hvorfor jeg poster dette, jeg vet at alle barna er unike og reagerer på forskjellige måter og det er selvfølgelig ingen trøst i å vite at andre barn har det også vanskelig, men det er så tøft å måtte dra hver eneste dag fra barnehagen og tenke at man sviker barnet sitt fordi man ikke kan finne en måte å trøste eller gjøre ting bedre. Barnet mitt er 16 måneder gammel og kan ikke venne seg til å bli levert i barnehage. Det er mer enn 3 måneders siden vi begynte og det har ikke blitt bedre (eller verre for den saks skyld). Mini begynner å sutre helt fra vi ser barnehagen og går til full utrøstelig gråt når vi går inn. Blir helt hysterisk og prøver desperat å holde seg fast i oss. Vi prøver å forkorte prosessen så mye som mulig men fortsatt tar det litt tid før man blir ferdig (sette matpakka i kjøleskapet, evt levere ekstra klær eller bleier som må fylles på, parkere vogna osv). Samme situasjon uavhengig av hvem av oss som leverer. Vi får beskjed at barnet roer seg fort etter at vi har kommet ut av synet og er generelt blid og fornøyd (kan hende at mini er litt lei seg noen ganger, men det er helt normalt siden det ikke varer lenge, sier de). Vi har aldri måtte hente tidligere enn avtalt, noe som gir oss håp at ting går faktisk bra når vi ikke er tilstede. Men morgenleveringen er et helvete hver eneste dag. Jeg går ofte derfra gråtende selv, samboeren min blir også trist og lei seg og vi begge to har det vanskelig med å fungere på jobb. Jeg ser andre barn som leveres samtidig og ingen har det kontinuerlig så tøft, det er bare vårt som tar det så ufattelig tungt hver eneste dag. Takk på forhånd for alle svar. Hilsen L Anonymkode: 866b3...6cb 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #2 Skrevet 2. mai 2024 Det skjønner jeg er tøft! Hadde syntes det hadde vært veldig vanskelig selv. Har dessverre ikke egen erfaring. Men hvordan er barnet mot andre enn dere ellers, mot besteforeldre osv? Har barnet vært alene med de f-eks? Syns 3 måneder høres veldig lenge ut med så utrøstelig gråt hver gang. Hvordan er barnet når dere snakker om barnehagen hjemme, eller snakker om de ansatte osv? Anonymkode: 0fec4...dac 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #3 Skrevet 2. mai 2024 Sitat Har barnet vært alene med de f-eks? Besteforeldre bor dessverre ikke i Norge, så er det stort sett bare oss to den lille forholder seg til daglig. Hadde aldri blitt alene med noen andre bortsett fra oss før barnehagestart, så dette kan godt være en del av problematikken her. Når vi er hos besteforeldre går det bra, da blir det lek og kos og latter. Når de har kommet på besøk har det gått bra, men trenger litt tid til å venne seg til dem. Sitat Hvordan er barnet når dere snakker om barnehagen hjemme, eller snakker om de ansatte osv? Når vi nevner barnehagen ser vi ingen dårlig reaksjon, barnet snakker ikke ennå så vi kan bare anta at alt går bra. Det har også hendt at mini selv har hentet parkdressen og skoene når vi nevnte de ansatte mens vi pratet uten at det var tid å dra til barnehage. Når vi henter fra barnehagen har vi erfart at mini leker og ler med dem av de ansatte som er "trygge" (vi har vært litt uheldige med hyppig bruk av mange vikarer, noe som er et vanlig problem ved mange barnehager, har jeg skjønt). Men mini ser ut til å trives når jeg er der for å hente og noen ganger observerer fra avstand (eller faktisk spionerer) før de ser meg. Som oftest er barnet blid og leker mens jeg henter sekken og spør om hvordan dagen har gått, men det er selvfølgelig også dager hvor det løper mot meg og vil holdes. Noen dager er humøret dårligere enn andre og den er også grei, spesielt ved tannfrembrudd, litt småforkjølelser osv. Anonymkode: 866b3...6cb
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #4 Skrevet 2. mai 2024 Tøft ja. Slik var det her også. Barnet lekte eller smilte heller ikke i barnehagen, bare sutret. Stort pluss at deres mini er blid. ❤️ Har vel ikke så mange gode råd, tror bare at barn er veldig forskjellige. Trøst deg med at det blir bedre! Året etter begynte min å trives i barnehagen, og resten av barnehagetiden gikk som en lek. Overgang til skole gikk også aldeles strålende, det var kun bhg-start som var pyton. Anonymkode: 04746...150 1
mommyaka Skrevet 2. mai 2024 #5 Skrevet 2. mai 2024 Det blir bedre..3 mnd er "lite" tid. Kan si at jeg har en på 5 som forsatt kan gråte innimellom...og det gjorde hun også innimellom når hun var fra 1-5 år. Det blir bedre og husk og ikke dra ut levering 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #6 Skrevet 2. mai 2024 Hvordan tar de voksne i barnehagen i mot barnet? Er det noen voksne barnet er mer trygg på enn andre? Er levering i garderoben, ute eller inne på avdeling? Kanskje dere kan prate med barnehagen og forsøke en ny "tilvenning" der dere feks får en kontaktperson som alltid møter barnet og dere, som dere overleverer barnet til. Da må dere tilpasse leveringstid så den voksne er på jobb da (etter den sin vaktplan). Det var iallfall veldig viktig for vårt barn i oppstarten å bli levert til kontaktpersonen. Så gradvis ble hun tryggere på de andre voksne på avdelingen. Men fremdeles etter 1 år så kan jeg feks ikke levere til en vikar eller noen voksne på storebarn.. Generelle tips er jo at barnet kan få ha med en kjent gjenstand inn når det leveres, feks vannflasken sin. Barnet kan hjelpe til å sette på plass matboks og slikt selv. Så at du overleverer til ansatt og viser barnet at du er trygg på den ansatte (ikke at ansatt "tar" barnet fra deg). Mange sier også at det er bedre å levere til frokost og så si hadet når barnet er satt ned og har fått mat (vi har ikke gjort det selv) Anonymkode: 9049b...bb3 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #7 Skrevet 2. mai 2024 Sitat ... og resten av barnehagetiden gikk som en lek Uff så trist det føles at det finnes så mange barn som har det tøft og sliter i begynnelsen ❤️ Men så bra at det endelig går strålende hos dere. Jeg får håpe at det blir bedre etter hvert også hos oss. Tusen takk for alle snille svar. Det er så tungt å gå på jobb hver dag med følelsen at man svikter barnet med å forlate det til fremmede, selv om man vet at det er i barnets beste interesse og at det er snakk om profesjonelle folk med erfaring og utdannelse og som vet hva som er best for det. Jeg har vært på grensen til å si opp og bli hjemme, men når jeg klarer å styre følelsene, skjønner jeg godt at det er det verste som kunne skje for oss alle. Anonymkode: 866b3...6cb
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #8 Skrevet 2. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvordan tar de voksne i barnehagen i mot barnet? Er det noen voksne barnet er mer trygg på enn andre? Er levering i garderoben, ute eller inne på avdeling? Kanskje dere kan prate med barnehagen og forsøke en ny "tilvenning" der dere feks får en kontaktperson som alltid møter barnet og dere, som dere overleverer barnet til. Da må dere tilpasse leveringstid så den voksne er på jobb da (etter den sin vaktplan). Det var iallfall veldig viktig for vårt barn i oppstarten å bli levert til kontaktpersonen. Så gradvis ble hun tryggere på de andre voksne på avdelingen. Men fremdeles etter 1 år så kan jeg feks ikke levere til en vikar eller noen voksne på storebarn.. Generelle tips er jo at barnet kan få ha med en kjent gjenstand inn når det leveres, feks vannflasken sin. Barnet kan hjelpe til å sette på plass matboks og slikt selv. Så at du overleverer til ansatt og viser barnet at du er trygg på den ansatte (ikke at ansatt "tar" barnet fra deg). Mange sier også at det er bedre å levere til frokost og så si hadet når barnet er satt ned og har fått mat (vi har ikke gjort det selv) Anonymkode: 9049b...bb3 Tusen takk for gode råd. Jeg skal ta alle forslag i en prat med barnehagen og se hvis det er noe som vi kan endre. Når været er bra så skjer levering ute hvor alle barna leker. Det har sine utfordringer for da må man inn til avdelingen for å sette tingene på plass og så gå fra barnehagen uten å bli oppdaget (så at man unngår å gå fra barnet to ganger). Da er det 50/50 kjangs vi slipper hele tragedien hvis barnet begynner å leke med en gang det roer seg etter overlevering til den ansatte som er tilstede. Når de er inne, så må man inn og kle av barnet og så overlevere. Noen er superflinke og tar imot og holder og trøster barnet mens vi ordner tingene i garderoben, noen setter barnet på gulvet før vi er ferdige og da kommer det skrikende tilbake mot oss og så er det runde nr 2 med hyling og gråt. Vi får ta det en gang til med barnehagen. Vi har prøvd å sette sammen matboksen og drikkeflaske på plass men det hjalp lite. Det er bare smokken mini vil ha. Det er en ansatt som står barnet nærmest og det går litt bedre med henne, men som sagt, har vi vært litt uheldige med mye fravær og mange vikarer, så det har vært litt vanskelig å planlegge leveringen til en bestemt ansatt, med hensyn til jobbene våre også. Anonymkode: 866b3...6cb
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #9 Skrevet 2. mai 2024 mommyaka skrev (30 minutter siden): Det blir bedre..3 mnd er "lite" tid. Kan si at jeg har en på 5 som forsatt kan gråte innimellom...og det gjorde hun også innimellom når hun var fra 1-5 år. Det blir bedre og husk og ikke dra ut levering Takk for snille ord. Vi prøver å levere så raskt som mulig, men noen ganger er det fysisk umulig å gjøre det kort. Generelt går det med å kle av, sette matboks og drikkeflaske på plass, prøve å smile mens man hilser den ansatte, en kyss i pannen, levere, si hadet og dra (alt dette under utrøstelig gråt). Anonymkode: 866b3...6cb 1
mommyaka Skrevet 2. mai 2024 #10 Skrevet 2. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for snille ord. Vi prøver å levere så raskt som mulig, men noen ganger er det fysisk umulig å gjøre det kort. Generelt går det med å kle av, sette matboks og drikkeflaske på plass, prøve å smile mens man hilser den ansatte, en kyss i pannen, levere, si hadet og dra (alt dette under utrøstelig gråt). Anonymkode: 866b3...6cb Dette høres bra ut:) du gjør en flott jobb 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #12 Skrevet 2. mai 2024 mommyaka skrev (6 minutter siden): Dette høres bra ut:) du gjør en flott jobb Tusen takk for det! L Anonymkode: 866b3...6cb
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #13 Skrevet 2. mai 2024 Eldste barnet mitt hadde en god stund også problemer ved levering. Vi snakket med pedagogisk leder på avdelingen vår og fikk til tips om å levere tidligere på morgenen når det var litt roligere på avdeling og barna var inne. Barnet mitt hadde trøbbel med å komme igang med lek når alle var ute og igang allerede, og det ble redningen for oss. I vår barnehage serverer de frokost, så det naturlige for oss ble å levere til frokost, sånn at han fikk den vanen av å alltid spise først, og så leke. Det tok en liten stund, men så løsnet det seg, og han løp inn i barnehagen på egenhånd til slutt. Har hatt perioder med gråt og fortvilte både foreldre og barn, litt tilbakefall rett og slett, men det har ordnet seg etter litt tid. Når han ble gammel nok til at han skjønte mer, så fikk han vinke i vinduet sammen med en ansatt, og når han begynte på stor avdeling, så vinker vi fremdeles i vinduet hver eneste dag. Det er rett og slett blitt vår rutine, og det er veldig koselig håper det ordner seg for dere. Jeg vet hvor tungt og trist det er å reise fra gråtende barn.. Men jeg tror dere kan stole på de ansatte når de sier at det ordner seg raskt når dere er gått. Men allikevel, fytti så vanskelig det er Anonymkode: e5b8a...366 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #14 Skrevet 2. mai 2024 Sitat Men jeg tror dere kan stole på de ansatte når de sier at det ordner seg raskt når dere er gått. Ja, selvfølgelig stoler vi på at det dem, vi ville aldri la barnet med folk vi ikke stolte på. Sitat Det er rett og slett blitt vår rutine, og det er veldig koselig Så bra for dere! Det varmer hjertet ❤️ L Anonymkode: 866b3...6cb
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #15 Skrevet 2. mai 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Tusen takk for gode råd. Jeg skal ta alle forslag i en prat med barnehagen og se hvis det er noe som vi kan endre. Når været er bra så skjer levering ute hvor alle barna leker. Det har sine utfordringer for da må man inn til avdelingen for å sette tingene på plass og så gå fra barnehagen uten å bli oppdaget (så at man unngår å gå fra barnet to ganger). Da er det 50/50 kjangs vi slipper hele tragedien hvis barnet begynner å leke med en gang det roer seg etter overlevering til den ansatte som er tilstede. Når de er inne, så må man inn og kle av barnet og så overlevere. Noen er superflinke og tar imot og holder og trøster barnet mens vi ordner tingene i garderoben, noen setter barnet på gulvet før vi er ferdige og da kommer det skrikende tilbake mot oss og så er det runde nr 2 med hyling og gråt. Vi får ta det en gang til med barnehagen. Vi har prøvd å sette sammen matboksen og drikkeflaske på plass men det hjalp lite. Det er bare smokken mini vil ha. Det er en ansatt som står barnet nærmest og det går litt bedre med henne, men som sagt, har vi vært litt uheldige med mye fravær og mange vikarer, så det har vært litt vanskelig å planlegge leveringen til en bestemt ansatt, med hensyn til jobbene våre også. Anonymkode: 866b3...6cb Vi leverer også ute, og da må jeg ta med barnet inn og barnet må bli med å sette ting på plass osv. Da har jeg gjerne sett hvilke voksne som er ute også så da snakker jeg kanskje om at nå skal vi ut til XX og det så ut som at de lekte i sandkassen osv. Så går vi ut og leverer og jeg sier hade og går. Såklart lettere alt dette når barnet ikke gråter gjennom alt da.. Jeg snakker og litt om barnehagen på vei til, spør barnet hvem hun skal leke med i dag (hun er jo egentlig for liten til å gi fornuftige svar men har begynt å si tilfeldige navn eller de voksnes navn), sier kanskje at nå gleder de seg sikkert til å se barnet og sånne ting. Prøver å ikke stresse hjemme på morningen eller iallfall ikke la barnet merket at jeg forsøker å forte oss. Ordne i garderoben gjør jeg bare når jeg vet barnet ikke kan se meg, helst ved henting, eller sammen med barnet. Å si hade og så ser de deg igjen tror jeg iallfall er veldig dumt, det blir iallfall tull med mitt barn og selv om hun nå leveres fint. Anonymkode: 9049b...bb3 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #16 Skrevet 2. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vi leverer også ute, og da må jeg ta med barnet inn og barnet må bli med å sette ting på plass osv. Da har jeg gjerne sett hvilke voksne som er ute også så da snakker jeg kanskje om at nå skal vi ut til XX og det så ut som at de lekte i sandkassen osv. Så går vi ut og leverer og jeg sier hade og går. Såklart lettere alt dette når barnet ikke gråter gjennom alt da.. Jeg snakker og litt om barnehagen på vei til, spør barnet hvem hun skal leke med i dag (hun er jo egentlig for liten til å gi fornuftige svar men har begynt å si tilfeldige navn eller de voksnes navn), sier kanskje at nå gleder de seg sikkert til å se barnet og sånne ting. Prøver å ikke stresse hjemme på morningen eller iallfall ikke la barnet merket at jeg forsøker å forte oss. Ordne i garderoben gjør jeg bare når jeg vet barnet ikke kan se meg, helst ved henting, eller sammen med barnet. Å si hade og så ser de deg igjen tror jeg iallfall er veldig dumt, det blir iallfall tull med mitt barn og selv om hun nå leveres fint. Anonymkode: 9049b...bb3 Enig i dette. Om barna blir levert inne eller ute så er de alltid med på å henge opp ting og sette fra seg alt, også sier vi hade etter det. Ellers støtter jeg det en over her skrev om å levere på et roligere tidspunkt. Vi leverte sent og hentet tidligere en stund for å gjøre overgangen mykere, men etter noen uer begynte hun også å gråte ved levering. Roet seg så fort vi gikk, og virket å trives i barnehagen, men levering var tøft. Da vi begynte å levere før frokost så var det mye lettere å levere. Det var ikke like mange barn der da, og hun kunne være med på leken fra start. Anonymkode: cd0bd...e3b 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #17 Skrevet 2. mai 2024 Vi har to barn på vår avdeling som syns levering er trasig. Den ene er på sitt andre barnehageår, og det som funker for dem er å levere tidlig, sånn at hun gjerne er første barn på avdelingen og får en voksen helt for seg selv en stund. Da setter de på musikk som barnet liker, hun får sitte på fanget og spise frokost. Det andre barnet leveres senere, for å være sikker på at en av de to ansatte som barnet er særlig trygg på har kommet på jobb. Dette barnet har gått ca et halvt år i barnehagen. Dette barnet blir båret litt rundt av en av de ansatte som barnet er trygg på. De går f.eks. inn på kjøkkenet og fyller vannflasker, stiller seg i et vindu og ser ut på biltrafikken, osv. Foreldrene sier tydelig hadet, men så blir barnet nokså raskt distrahert med en-til-en-kontakt med en ansatt. Det gir foreldrene anledning til å legge matpakka på plass, ordne med klær og komme seg ut uten at barnet ser dem. Anonymkode: dd09e...295 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #18 Skrevet 3. mai 2024 Tusen takk for alle svar. Vi prøver selvsagt å gjøre bare det som er nødvendig før vi si hadet og drar. Hvis det er noe som må gjøres men haster ikke, gjør vi det ved henting, da er alt mye lettere. Som sagt, er rutinen følgende: kle av, sette matboks og drikkeflaske på plass, hilse den ansatte som tar imot barnet, kyss, levere, si hadet og dra. Vi tar en prat med barnehagen og prøve å finne en løsning for vi opplever at de ansatte ikke tar oss imot på samme måte. Noen gjør det lettere for oss, de tar barnet bort og distraherer, og det funker litt bedre for da blir prosessen kortere. Vi ville ikke blande oss veldig mye i måten de fungerer fordi vi tror de vet best, men nå begynner vi å lure om dette er riktig for barnet vårt, siden vi opplever at noen ansatte virker "flinkere" til å håndtere situasjonen enn andre. Setter stor pris på alle svar og tiden dere tok for å hjelpe. Hilsen L Anonymkode: 866b3...6cb
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #19 Skrevet 3. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tusen takk for alle svar. Vi prøver selvsagt å gjøre bare det som er nødvendig før vi si hadet og drar. Hvis det er noe som må gjøres men haster ikke, gjør vi det ved henting, da er alt mye lettere. Som sagt, er rutinen følgende: kle av, sette matboks og drikkeflaske på plass, hilse den ansatte som tar imot barnet, kyss, levere, si hadet og dra. Vi tar en prat med barnehagen og prøve å finne en løsning for vi opplever at de ansatte ikke tar oss imot på samme måte. Noen gjør det lettere for oss, de tar barnet bort og distraherer, og det funker litt bedre for da blir prosessen kortere. Vi ville ikke blande oss veldig mye i måten de fungerer fordi vi tror de vet best, men nå begynner vi å lure om dette er riktig for barnet vårt, siden vi opplever at noen ansatte virker "flinkere" til å håndtere situasjonen enn andre. Setter stor pris på alle svar og tiden dere tok for å hjelpe. Hilsen L Anonymkode: 866b3...6cb Det vil alltid være noen ansatte som er flinkere på sånt 😊 Men dere kan si til barnehagen hva dere ser funker, slik at de andre kan prøve på det samme. Anonymkode: 36fa2...9ec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå