AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #1 Skrevet 2. mai 2024 Jeg har aldri spist falukorv i hele mitt liv, men da Oda leverte i dag lå det en falukorv der som vi ikke har bestilt og som vi fikk beskjed om at vi bare kan beholde. Så hva lager jeg med den som er godt? Anonymkode: c262b...9ea
Angelheart2 Skrevet 2. mai 2024 #2 Skrevet 2. mai 2024 Jeg pleier å lage falukorvgryte. Surrer vårløk og gulrøtter sammen med falukorv i biter, heller på fløte og en (stor) dæsj med hot'n sweet-saus når gulrøttene har blitt litt møte og pølsa har fått fin farge. Pleier også å ha eplebiter i (grønt eple), for å balansere den sterke sausen. Serveres sammen med ris. Kan sikkert ha flere grønnsaker i, men har en familie som er "allergiske" mot alt som ligner grønt, så jeg er bare glad jeg kan ha gulrøtter....🤭
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #3 Skrevet 2. mai 2024 https://www.coop.se/recept/falukorv-i-ugn/ Anonymkode: da952...cc2 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #4 Skrevet 2. mai 2024 Takk for forslag. Gryterett hørtes godt ut. Anonymkode: c262b...9ea
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #5 Skrevet 2. mai 2024 Jeg pleier å servere falukorven som noe vi kaller "cowboy-mat". Skjærer poteter i båter, og vender dem i olje, og legger dem ut på stekeplate. Krydre etter smak (jeg bruker bare hvitløkspepper). Stek dem en stund i ovnen på 180 grader til de er møre. Falukorven skjæres i skiver, stekes gylne i stekepanne (jeg bruker smør). Tomatbønner varmes i en gryte. Antall bokser avhenger av hvor mange som skal spise men vi bruker en boks til to personer. De stekte falukorv-skivene serveres så med ovnsbakte potetbåter og tomatbønner. Anonymkode: 63e86...481
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #6 Skrevet 2. mai 2024 Det hørtes også godt ut. Anonymkode: c262b...9ea
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #7 Skrevet 2. mai 2024 Stekte falukorvskiver serveres med makaronistuing. Svensk kosemat! Ellers er dette også veldig godt: skjær falukorven i skiver nesten igjennom. Smør med ketchup og sennep mellom skivene,og putt inn ostestaver og evt løk og tomatskiver. Stekes i ildfast form i ovnen til pølsen er gjennomvarm og osten smeltet. Serveres med ris,pasta eller potet. Anonymkode: 5db00...502
Hinkepinke Skrevet 3. mai 2024 #8 Skrevet 3. mai 2024 falukorv på brødskive med ketchup. det beste jeg viste som barn
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #9 Skrevet 3. mai 2024 Skjær i ca 1/2 cm tykke skiver, og stek den på begge sider, som tilbehør til semulegrynsgrøt Anonymkode: fbd5f...fde
Fremmed fugl Skrevet 3. mai 2024 #11 Skrevet 3. mai 2024 Stekte skiver, ketsjup og pasta. Det enkle er ofte det beste. Et traumatisk mine fra barndommen er ostegratinert falukorv med ananas (skjer spår i falukorven, inn med skiver med hermetisk ananas, så på med ost og inn i ovnen).
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #12 Skrevet 3. mai 2024 Jeg skjærer 3 langsgående snitt i den, smører sennep (jeg liker Dijon best) ned i snittene. Steker bacon sprøt, så steker jeg løk myk i baconfettet (opprinnelig fremgangsmåte jeg fikk muntlig fra en svensk dame skulle løken også karamelliseres med litt sukker). Bacon og løk blandes og fylles i snittene, så toppes den med raspet ost og stekes i ovn. Jeg har endt med ca 45min på 175C, men det avhenger jo litt av hvor stpr pølsa er. Anonymkode: 2b729...1c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå