AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #1 Skrevet 2. mai 2024 Er komt i overgangsalderen og har gått en del opp i vekt siste året🙈 har fått den berømte muffinstoppen rundt magen, og jeg som aldri har hatt mage tidligere😫 Har nærmest ulvehunger og har vært konstant sulten😬 Startet på hormonplaster for 2 uker siden, og nå er alt av cravings borte🙌🏼 Kan dette stemme, eller er det for godt til å være sant?? Stabilt østrogen = mindre matlyst?🤞🏻🤞🏻 Anonymkode: 47352...ce6
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #2 Skrevet 2. mai 2024 Håper virkelig det stemmer! Jeg har nettopp fått beskjed om at jeg er i overgangsalderen og skal starte på hormoner (når jeg får tak i dem da) Anonymkode: d358d...e52
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #3 Skrevet 2. mai 2024 Kan man bare få det av legen eller må man dokumentere plager av overgangsalderen? Jeg har tilgang på blodprøveresultater på furst.no og kan se verdier av de tingene de har målt der, hvor kan jeg se det som har med hormoner og overgangsalder å gjøre? Jeg begynte overgangsalderen for ca 8 år siden og har ikke hatt mensen siden begynnelsen av 2020. Har egentlig ingen plager, bortsett fra at det er vanskelig å gå ned i vekt selv om jeg spiser riktig. Anonymkode: 41406...463
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #4 Skrevet 2. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan man bare få det av legen eller må man dokumentere plager av overgangsalderen? Jeg har tilgang på blodprøveresultater på furst.no og kan se verdier av de tingene de har målt der, hvor kan jeg se det som har med hormoner og overgangsalder å gjøre? Jeg begynte overgangsalderen for ca 8 år siden og har ikke hatt mensen siden begynnelsen av 2020. Har egentlig ingen plager, bortsett fra at det er vanskelig å gå ned i vekt selv om jeg spiser riktig. Anonymkode: 41406...463 Jeg fikk påvist overgangsalder hos gynekolog, og hun var rask med å foreslå hormoner. Det har vært en periode der leger har vært veldig forsiktige med å skrive ut hormoner, men etter ny forskning har flere begynt å anbefale det igjen. Jeg har ingen voldsomme symptomer, men har hatt en del hetetokter, trøtthet, høy puls, knusktørr hud og ca null sexlyst. Er spent på hvilken virkning hormonbehandling vil ha på meg. Jeg har fra tidligere svært god erfaring med å gå på p-piller (gikk litt ned i vekt og følte meg lykkelig og glad), men dårlig erfaring med minipiller (ble nesten deprimert av dem). Anonymkode: d358d...e52
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #5 Skrevet 2. mai 2024 Jeg fikk det på bakgrunn av symptomer. Fastlegen min sa at det var vanskelig å måle østrogen da det svinger veldig fra dag til dag i overgangsalderen👍🏼😄 Anonymkode: 47352...ce6 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #6 Skrevet 2. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg fikk påvist overgangsalder hos gynekolog, og hun var rask med å foreslå hormoner. Det har vært en periode der leger har vært veldig forsiktige med å skrive ut hormoner, men etter ny forskning har flere begynt å anbefale det igjen. Jeg har ingen voldsomme symptomer, men har hatt en del hetetokter, trøtthet, høy puls, knusktørr hud og ca null sexlyst. Er spent på hvilken virkning hormonbehandling vil ha på meg. Jeg har fra tidligere svært god erfaring med å gå på p-piller (gikk litt ned i vekt og følte meg lykkelig og glad), men dårlig erfaring med minipiller (ble nesten deprimert av dem). Anonymkode: d358d...e52 Hvis du husker på denne tråden hadde det vært fint om du oppdaterte etter at du har startet og kjent på noen forbedringer? Jeg er usikker på hva jeg evt. kan si til legen for å prøve hormoner. Jeg trenger ikke ha sexlyst siden jeg er singel og ikke på let etter noen å ha sex med. Trøtthetssymptomer har jeg, og den knusktørre huden kjenner jeg igjen. Når jeg tenker meg om så får jeg kanskje ikke lov til å gå på noen hormoner i det hele tatt, jeg hadde en blodpropp i en vene i hjernen i 2010 og etter det fikk jeg ikke lov til å få på hormonprevensjon, og da jeg fikk ADHD-diagnose i 2020 fikk jeg ikke medisiner da heller. Anonymkode: 41406...463
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #7 Skrevet 2. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan dette stemme, eller er det for godt til å være sant?? Stabilt østrogen = mindre matlyst?🤞🏻🤞🏻 Det er ikke min erfaring. Har gått opp i vekt etter jeg startet på hormoner. Anonymkode: ba3ec...bbb
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #8 Skrevet 2. mai 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvis du husker på denne tråden hadde det vært fint om du oppdaterte etter at du har startet og kjent på noen forbedringer? Jeg er usikker på hva jeg evt. kan si til legen for å prøve hormoner. Jeg trenger ikke ha sexlyst siden jeg er singel og ikke på let etter noen å ha sex med. Trøtthetssymptomer har jeg, og den knusktørre huden kjenner jeg igjen. Når jeg tenker meg om så får jeg kanskje ikke lov til å gå på noen hormoner i det hele tatt, jeg hadde en blodpropp i en vene i hjernen i 2010 og etter det fikk jeg ikke lov til å få på hormonprevensjon, og da jeg fikk ADHD-diagnose i 2020 fikk jeg ikke medisiner da heller. Anonymkode: 41406...463 Skal prøve å huske det Såvidt jeg har forstått er blodproppfaren veldig lav så lenge man bruker hormonplaster eller spray, og ikke tabletter. Du kan jo høre med legen? Jeg vil egentlig anbefale å gå til gynekolog for å drøfte overgangsalder og plager ifm dette. Du kan jo høre med fastlegen om du kan henvises til utredning hos gynekolog, eller eventuelt bare bestille time selv hos privat gynekolog. Sistnevnte koster jo en del, men jeg syntes det var vel verdt pengene og en god investering i helsa Anonymkode: d358d...e52 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #9 Skrevet 4. mai 2024 Stemmer ikke for min del!La på meg med en gang jeg begynte med hormontabletter. Gått opp flere kilo. Endel ødem, men apetitten har økt sinnsykt, konstant sulten. Håndleddene og anklene har hovnet opp..føler meg pløsete. Anonymkode: 78a26...2e3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #10 Skrevet 4. mai 2024 P-piller kan gi økt vekt, så hormonbehandling med østrogen vil jeg tro kan gi økt vekt ja. Men de sier uten hormonbehandling gir også garantert økt vekt? Hva er rett? Anonymkode: ae30b...b80
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #11 Skrevet 4. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): P-piller kan gi økt vekt, så hormonbehandling med østrogen vil jeg tro kan gi økt vekt ja. Men de sier uten hormonbehandling gir også garantert økt vekt? Hva er rett? Anonymkode: ae30b...b80 Uten hormoner øker vekta mest rundt magen, mens med hormoner legger man oftest på seg mer over hele kroppen, eventuelt rundt rumpe, hofter og lår. De færreste fyker opp i vekt når de kommer i overgangsalderen, men den vekta som kommer etter overgangsalder havner mest rundt magen. Fettet som legger seg på rumpe, hofter og lår anses å være sunnere og mindre sykdomsfremkallende enn magefett. Jeg var visst veldig heldig, da p-piller kun ga meg større pupper, jeg la ikke på meg på resten av kroppen. Tvert imot gikk jeg litt ned i vekt. Anonymkode: d358d...e52
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #12 Skrevet 4. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 2.5.2024 den 13.18): Det er ikke min erfaring. Har gått opp i vekt etter jeg startet på hormoner. Anonymkode: ba3ec...bbb Hvor lenge har du gått på hormoner? Jeg har hørt at mange går opp i vekt den første tiden, men så går de ned igjen senere og går tilbake til den vekta de hadde før hormontilskudd. Anonymkode: d358d...e52
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #13 Skrevet 4. mai 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Hvor lenge har du gått på hormoner? Jeg har hørt at mange går opp i vekt den første tiden, men så går de ned igjen senere og går tilbake til den vekta de hadde før hormontilskudd. Anonymkode: d358d...e52 Dette stemmer for min del. Anonymkode: c481f...ff8
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #14 Skrevet 4. mai 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Hvor lenge har du gått på hormoner? Jeg har hørt at mange går opp i vekt den første tiden, men så går de ned igjen senere og går tilbake til den vekta de hadde før hormontilskudd. Anonymkode: d358d...e52 Hvor lenge er «den fleste tiden»? Jeg startet i oktober, så har brukt det nesten sju måneder. Vekta fortsetter å gå sakte oppover, aldri vært så tjukk før (eller så stor mage!) Anonymkode: ba3ec...bbb
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #15 Skrevet 4. mai 2024 Kan det være at hormondosen er for lav? Anonymkode: ba3ec...bbb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå