Gå til innhold

Er scampi godt? Hva slags tilbehør?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva smaker det i forhold til reker? Takk for svar🙏

Anonymkode: 4f9cb...97f

AnonymBruker
Skrevet

Og det er proppfult av multiresistente bakterier fra Asia.

styr unna

Anonymkode: 7c610...69c

AnonymBruker
Skrevet

Nei, skalldyr finnes ikke godt. Svømmende veps, er det de er. Ville du spist veps?

Anonymkode: 3e31f...a16

AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke at scampi smaker noe likt reker. Mer som kylling egentlig etter min smak

Anonymkode: d50c6...3f8

• Liker 3
Skrevet

Jeg liker scampi (kongereker/tigerreker er visst mer korrekt siden scampi betyr sjøkreps på italiensk). De er litt mer melne enn de små rekene og smaker ikke så utpreget skalldyr. De passer godt i ris- og pastaretter, og den indiske tandoorivarianten er fabelaktig. Verken oppdrett eller fiske behøver å være spesielt miljøfiendtlig – i WWF-artikkelen det lenkes til over her, står det at man trygt kan spise kongereker oppdrettet i Europa samt ASC-sertifiserte (https://asc-aqua.org) reker fra Vietnam og at det også finnes MSC-sertifiserte fiskerier (https://www.msc.org/no/om-msc/hva-er-msc).

• Liker 5
Skrevet

Ja, scampi er i hvert fall godt når jeg bestiller det som sushi :D Enten fritert scampi i en maki eller nigiri biter. Eller begge deler. Godt er det!

Har ikke erfaring med å lage scampi til noe selv.

AnonymBruker
Skrevet

fritert scampi er snadder. Hvitløksmarinert scampi på pizza er utrolig godt. Og nei, jeg er generelt ikke glad i sjømat.

Anonymkode: c12be...f03

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, skalldyr finnes ikke godt. Svømmende veps, er det de er. Ville du spist veps?

Anonymkode: 3e31f...a16

Ja, dersom det smakte som scampi hadde jeg selvsagt spist veps. Hvorfor ikke?

Anonymkode: c919a...293

• Liker 4
Skrevet

Scampi er godt, men, som påpekt over, det er viktig å kjøpe fra oppdrett som er ASC-sertifiserte.

Jeg pleier å ha dem kalde i salat, varme i sterk saus med ris ved siden av, eller kalde med sweet chilisaus som en tapasrett. Det er veldig godt med frityrstekt scampi også, men det gidder jeg aldri å lage hjemme.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker scampi!

Kan du ikke bare kjøpe deg en nigiri med scampi på og sjekke hva du synes? Koster lite og ingenting.

Frityrstekt scampi er vel også noe de fleste "jomfruer" på scampi kan like, det er en helt standard forrett du får på din nærmeste sushi-sjappe.

Selv synes jeg nok kanskje det er mindre smakfullt en reker, så jeg liker å tilsette mye smak. 

Min favoritt er en enkel liten tapas/forret som heter gambas al ajillo - du hiver bare noen scampier i en ildfast form med olje og fullt av hvitløk og chili i, og inn i ovnen. Server med brød til, som du dypper i oljen.

Jeg synes generelt hvitløk passer godt med scampi.

Anonymkode: 60646...bf1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Surre i stekepanne med masse hvitløk, olivenolje og bladpersille. 

serveres med godt brød som man dypper i "sausen" av hvitløk, olje og persille 

Anonymkode: d72d9...69b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...