Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ble ditt svangerskap definert som ett risikosvangerskap?

Jeg har graviditet utenfor livmoren og er ganske redd. Blodtrykket er høyt og det tærer på psykisk. Har snakket med lege og jordmor, og de har betrygget meg en god del, men alikevel er det å "kvalifiseres" som ett risikofylt svangerskap skummelt i seg selv. 

Nyskjerrig på hva andre har opplevd/opplever. Og var du redd? 

Anonymkode: 60437...447

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her var det pga lavt stoffskifte. Med nr 1 gikk jeg over tiden, pga de flyttet dato hele tiden, fordi de syntes fosteret var lite. 

Nr 2 ble det regnet risiko pga stoffskifte og pga tidligere fødsel der der ente med at jeg utviklet farlig svangerskapsklør pga jeg gikk over tiden. Ble derfor satt i gang i uke 34 da jeg da fikk farlig svangerskap kløe en gang til

Anonymkode: 93b49...ee8

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk eklampsi etter første fødsel, derfor ble neste svangerskap definert som et risikosvangerskap. Jeg var ikke redd siden jeg tok prøver ofte og de holdt seg fine gjennom hele svangerskapet, heldigvis :) 

Anonymkode: ddcbf...a21

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Graviditet utenfor livmoren? Har egget implantert i egglederen? Er ikke det uforenelig med liv, eller misforstår jeg? Godt du får god oppfølging fra lege og jordmor❤️

Mitt risikosvangerskap er tvillingsvangerskap. Det har gått ganske udramatisk for seg, men det er utrolig lite informasjon om det. Man får beskjed fra legen, jordmor og sykehus om at det er risikosvangerskap, men ikke hva risikoen faktisk er. Jeg har lest en del forskning på det, men det er veldig lite forskning som gjøres på tvillingsvangerskap, så det er egentlig ingen som kan si noen ting om det meste. Men jeg har skjønt at det et mye høyere risiko for prematur fødsel og svangerskapsforgiftning, svangerskapsdiabetes og ttts hos eneggede tvillinger.

Anonymkode: f1f63...ff8

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har graviditet utenfor livmoren og er ganske redd. Blodtrykket er høyt og det tærer på psykisk. Har snakket med lege og jordmor, og de har betrygget meg en god del, men alikevel er det å "kvalifiseres" som ett risikofylt svangerskap skummelt i seg selv. 

Graviditet utenfor livmor? De pleier ikke å være forenlig med liv og må avsluttes.. 

Er det et nytt svangerskap etterpå eller hva? 

Har risikosvangerskap nå pga komplikasjoner ved første fødsel, tidligere exu - svangerskap utenfor livmor, svangerskapsdiabetes og svært skjelden blod (antistoffer i blodet) som gjør at potensielle blodoverføringer er vanskelig. 

Anonymkode: 146a9...b18

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Graviditet utenfor livmoren? Har egget implantert i egglederen? Er ikke det uforenelig med liv, eller misforstår jeg? Godt du får god oppfølging fra lege og jordmor❤️

Mitt risikosvangerskap er tvillingsvangerskap. Det har gått ganske udramatisk for seg, men det er utrolig lite informasjon om det. Man får beskjed fra legen, jordmor og sykehus om at det er risikosvangerskap, men ikke hva risikoen faktisk er. Jeg har lest en del forskning på det, men det er veldig lite forskning som gjøres på tvillingsvangerskap, så det er egentlig ingen som kan si noen ting om det meste. Men jeg har skjønt at det et mye høyere risiko for prematur fødsel og svangerskapsforgiftning, svangerskapsdiabetes og ttts hos eneggede tvillinger.

Anonymkode: f1f63...ff8

Du har forstått det riktig, jeg var bare litt lite utfyllende i hi. Det er uforenlig med liv desverre, og jeg har fått time på sykehuset for å abortere der. Men er redd for alle mulige komplikasjoner som kan skje i mellomtiden og etterpå, spesielt siden blodtrykket er høyt. Selv om jeg har snakket med jordmor og lege. Så er redd for min egen del altså, ikke for cellene som jeg vet ikke blir en baby desverre....

• Liker 1
  • Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du har forstått det riktig, jeg var bare litt lite utfyllende i hi. Det er uforenlig med liv desverre, og jeg har fått time på sykehuset for å abortere der. Men er redd for alle mulige komplikasjoner som kan skje i mellomtiden og etterpå, spesielt siden blodtrykket er høyt. Selv om jeg har snakket med jordmor og lege. Så er redd for min egen del altså, ikke for cellene som jeg vet ikke blir en baby desverre....

Forstår frykten din ❤️ 

Har hatt 2 exu, altså utenfor livmor, en festet seg i eggleder, nr2 i livmorhalsen. Mitt beste råd - pust med magen, ikke google for mye og ring legevakt/lege/sykehus hvis du skulle få eventuell blødninger eller økte smerter før timen din. 

Når du kommer dit hen at du er på timen din så er du omringet av personale som er flinke i jobben sin, som har vært igjennom dette før. Spør om alt du lurer på, ikke stuss på å ta kontakt i ettertid etc. Jeg fikk veldig god og tett oppfølging igjennom begge mine exu og etterpå. 

Masse lykke til ❤️

Anonymkode: 146a9...b18

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

3 faktorer i Alle mine:

- diabetes 2 før svangerskapet 

- høy bmi (i 4/6 svangerskap 30 - 35, 2/6 bmi på 36/37.

- pcos

Fikk 2 friske unger. Satt i gang i uke 36+4 med den ene, og uke 38+1 med den andre. Meget store barn. 4,1 kg født vaginalt, og 5 kg tatt med keisersnitt.

Fikk oppfølging for diabetes annen hver uke hele svangerskapet, og vekst kontroller på sykehus i uke 24,28,32,34,36 og 37..

Endret av tussi84
AnonymBruker
Skrevet

Svangerskapsdiabetes :)

Anonymkode: e9ee7...2c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...