Gå til innhold

Er det rett å ta setet til den som har reist seg og gått?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Satt på venteværelset i dag på sykehuset. I starten var det 5-6 andre i rommet (inkludert meg) så det var mange ledige plasser å sitte. Etter hvert ble vi bare 3 stk. En mann i 40-50-årene og ei dame rundt på samme alder som meg (muligen litt eldre) Han reiste seg plutselig fra stolen han satt i og forsvant inn på toalettet. Damen reiste seg fort fra sinn plass og satte seg der han hadde sittet. Hun plukket opp ett av bladene som lå slengt på bordet og begynte å kikke i det. Da han kom tilbake fra toalettet, stilte han seg foran henne med korslagte armer og sa med en sur tone at hun satt på hans plass. Hun ignorerte ham fullstendig, hun verken svarte eller kikket opp på ham. Dette irriterte ham skikkelig og han gjentok en gang til at det var hans plass. Han ba henne også om å flytte seg. Igjen ingen respons fra damen. Han begynte så å spenne bort i det ene benet på stolen hun satt i, og for vært spark sa han "flytt deg"

Jeg vet ikke hvordan dette endte for jeg ble ropt inn til min time, og da jeg kom ut igjen var dem begge borte. De oppførte seg som to små unger (ihvertfall han) Men tanken slo meg litt, hvem av dem hadde egentlig rett på den plassen? Var det frekt av henne å ta den, det var jo han som satt der først. Eller hadde hun rett til å ta den siden han hadde forlatt den? Hva mener dere? 🤔

Kvinne, 20+

Anonymkode: 8397c...44c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Satt på venteværelset i dag på sykehuset. I starten var det 5-6 andre i rommet (inkludert meg) så det var mange ledige plasser å sitte. Etter hvert ble vi bare 3 stk. En mann i 40-50-årene og ei dame rundt på samme alder som meg (muligen litt eldre) Han reiste seg plutselig fra stolen han satt i og forsvant inn på toalettet. Damen reiste seg fort fra sinn plass og satte seg der han hadde sittet. Hun plukket opp ett av bladene som lå slengt på bordet og begynte å kikke i det. Da han kom tilbake fra toalettet, stilte han seg foran henne med korslagte armer og sa med en sur tone at hun satt på hans plass. Hun ignorerte ham fullstendig, hun verken svarte eller kikket opp på ham. Dette irriterte ham skikkelig og han gjentok en gang til at det var hans plass. Han ba henne også om å flytte seg. Igjen ingen respons fra damen. Han begynte så å spenne bort i det ene benet på stolen hun satt i, og for vært spark sa han "flytt deg"

Jeg vet ikke hvordan dette endte for jeg ble ropt inn til min time, og da jeg kom ut igjen var dem begge borte. De oppførte seg som to små unger (ihvertfall han) Men tanken slo meg litt, hvem av dem hadde egentlig rett på den plassen? Var det frekt av henne å ta den, det var jo han som satt der først. Eller hadde hun rett til å ta den siden han hadde forlatt den? Hva mener dere? 🤔

Kvinne, 20+

Glemte å skrive: Jeg har noen gang reist meg selv og andre har tatt plassen min, enda jeg bare gikk noen få meter ifra for å f.eks hente meg noe, har vært fristet til å si "unskyld, men der satt jeg" men istedet har jeg bare satte meg et annet sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilken mening har dere om dette folkens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke hans plass 😂 han må ha hatt psykiske problemer, men hun var ganske rar selv som ikke svarte. Det vanlige hadde vært at hun sa noe sånn: åja, beklager så mye for at jeg tok DIN plass 🙂 også flyttet seg. 

Jeg hadde blitt så satt ut at jeg ikke hadde sagt noe også bate satt meg tilbake det jeg satt først. 

Anonymkode: b323f...262

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er ikke hans plass 😂 han må ha hatt psykiske problemer, men hun var ganske rar selv som ikke svarte. Det vanlige hadde vært at hun sa noe sånn: åja, beklager så mye for at jeg tok DIN plass 🙂 også flyttet seg. 

Jeg hadde blitt så satt ut at jeg ikke hadde sagt noe også bate satt meg tilbake det jeg satt først. 

Anonymkode: b323f...262

Ja, tenkte det samme selv xD Mange rar folk der ute 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis han ønsket å reservere stolen måtte han lagt igjen jakken eller noe på stolen. Selv ville jeg ikke "rappet" plassen på den måten hvis jeg allerede satt på en annen stol. 

Folk er jammen rare, men selv ko-ko folk har vel sykehustime.

Godt de møter opp i alle fall...

Anonymkode: 6c170...a82

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen eier noen av plassene, men det er ganske sært å kaste seg over plassen til en som går do. Og det er like sært å be vedkommende flytte seg når det er mange ledige plasser ellers. Men aller særest er vel å oppføre seg som en trassig toåring ved å nekte å høre etter eller å sparke i stolen til den plassen en vil ha. 

Fantastisk, skulle ønske jeg var der og kunne fått med meg fortsettelsen. Elsker slike særinger, de er krydderet i en kjedelig hverdag.

• Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt merkelig oppførsel av begge to. Han er rigid muligens på diagnosenivå og hun er frekk. 
Du tar ikke plassen til en person som er på toalettet. Hadde blitt irritert jeg også. Hadde han blitt ropt inn til timen sin hadde det vært noe helt annet. Likeens om det hadde kommet inn en person MENS han var på do og uforvarende tatt plassen. 

Barnslig å begynne å sparke i stolen da. Hadde holdt å sette seg på en annen plass og sett rart på dama. 
Hadde jeg vært i mannens sted kunne jeg godt funnet på å spurt hva som var bakgrunnen for at hun tok plassen «min».
På en høflig måte seff.  
Men jeg er gammel og har mistet et par filter 🫣

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis han kun reiste seg for å gå på toalettet, så mener jeg at det var frekt av damen å ta plassen hans! Hadde han gått, eller blitt ropt inn, stiller det seg annerledes. 

Anonymkode: 82fd4...085

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Kvinne, 20+

Jeg synes det var frekt av henne da hun såg han bare skulle på toalettet. Men om det var flere ledige plasser så synes jeg det var dumt å lage drama over

Anonymkode: dadc9...b9b

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis han kun reiste seg for å gå på toalettet, så mener jeg at det var frekt av damen å ta plassen hans! Hadde han gått, eller blitt ropt inn, stiller det seg annerledes. 

Det er ikke HANS plass selv om han satt der før han gikk på do.. Du eier ikke en stol bare fordi du satt på den en stund.

Anonymkode: 87e0e...b7c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvsagt tar man ikke plassen til en som bare går på toalettet! Man VET at vedkommende ikke var gått hjem og da sier det seg selv. 

Anonymkode: 141b2...5d5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre vedkommende er ropt inn så synes jeg det er noe spesielt å ta en plass bare fordi vedkommende går på toalettet.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har du sett på Friends? 😆

Anonymkode: 9a291...25d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er spesielt å ta plassen til noen som åpenbart kun går på toalettet, og som ikke blir kalt inn til timen sin. Syns også det er spesielt å ignorere noen som åpenbart snakker til deg, men jeg syns jo det er sykt merkelig å lage ståhei ut av det, dersom det er flere ledige sitteplasser.. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror nok damen var rarere enn mannen. Det var jo hun som startet det hele. Kanskje hun likte han, hehe. Eller skjønte at: han her kommer jeg til å få en reaksjon fra, tji-hi-hi. 

Anonymkode: ba7b8...1cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

Det oppsummerer det jeg tenker også. Men hva var egentlig så særskilt gromt med akkurat denne plassen, siden både damen kastet seg over den, og mannen reagerte slik han gjorde? Normal oppførsel ville jo vært at damen ble sittende på sin plass. Eller at mannen, om hun mot formodning skulle ha rappet plassen, bare ville trukket på skuldrene og satt seg et annet sted. Han burde ellers lagt igjen noe på plassen sin, ellers kunne jo noen intetanende kommet utenfra og fått seg en skyllebøtte også.

Anonymkode: 6ce9a...250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres ut som du levde i en episode av Curb your enthusiasm en liten stund der 😅 

Anonymkode: baeed...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det oppsummerer det jeg tenker også. Men hva var egentlig så særskilt gromt med akkurat denne plassen, siden både damen kastet seg over den, og mannen reagerte slik han gjorde? Normal oppførsel ville jo vært at damen ble sittende på sin plass. Eller at mannen, om hun mot formodning skulle ha rappet plassen, bare ville trukket på skuldrene og satt seg et annet sted. Han burde ellers lagt igjen noe på plassen sin, ellers kunne jo noen intetanende kommet utenfra og fått seg en skyllebøtte også.

Anonymkode: 6ce9a...250

sannsynligheten for at han hadde gitt en ny person skyllebøtte for å ha satt seg der er vel ganske lav? Han hadde vel skjønt at han/hun ikke kunne forutse det, vil jeg tro? Men å sette seg en plass mens noen er på do, skjønner han ble oppgitt. Det er ganske unødvendig og får enkelte bjeller til å ringe litt. Og når hun driter i å respondere skjønner man jo også at det er gjort med hensikt og med overlegg. Ikke akkurat noe: åja unnskyld, jeg var i min egen verden, tenkte ikke på det. 🤪 

Anonymkode: ba7b8...1cf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Begge mangler jo noe fundamentalt når det kommer til akseptabel atferd. 

Om man er den som tar stolen; burde sett at den andre kun gikk på toalett (det gjorde jo du). Kunne fint sagt "beklager, trodde den var ledig", og flyttet seg til en annen stol. 

Den som var på toalettet; finner seg bare en annen stol. Men ville tenkt med meg selv at det var ganske sært. 

Anonymkode: e61d8...dfd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...