Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Lurer på om noen har stått i lignende situasjon og deres evnt tanker om det. 

Jeg har to barn 50/50 og en kjæreste som har et barn 100% og et barn 50/50.

Vi bor i nabokommune, ca 20/25min å kjøre fra hverandre.

Pga skolekrets kan vi ikke flytte sammen, utenom hvis han velger å flytte til mitt område og dermed ta sin 50/50 ut av skolekrets. Da ville vi ha forpliktet oss til å kjøre og hente og strekke oss langt for at hen skulle tape så lite som mulig på et slikt valg. Vi vurderer dette, da d er eneste mulighet for å faktisk kunne bo sammen. Men vi vet ikke om vi ønsker å gjøre det mot barnet. Å måtte bli hentet og kjørt hver dag osv.. 

Så til spm:) annenhver uke pakker jeg snippesken og drar til han (han har en ungdom 100%). Hver mandag styrer jeg etter jobb for å vaske klær etter uken m ungene, tømme kjøleskapet, rydde osv og så venter en uke hvor jeg stadig har glemt noe og må innom hjemme. Leil min er nærme jobben så d er greit. 

Etter over ett år m dette, begynner jeg å kjenne at d er slitsomt. Jeg begynner å bli en voksen dame på 43, som er ganske hjemmekjær. Min kjære prøver alt for at jeg skal føle meg hjemme der, og insisterer på at vi bor sammen 50% av tiden. 

Er d andre her som har holdt på sånn? I åresvis? Og fått d til å funke? 

Takk for svar

Anonymkode: 4cdee...846

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden du synes det er slitsomt å flytte frem og tilbake, er det kanskje en ide å reflektere litt over hvordan det er for barnea.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (4 minutter siden):

Siden du synes det er slitsomt å flytte frem og tilbake, er det kanskje en ide å reflektere litt over hvordan det er for barnea.

Jo, takk. Det gjør jeg faktisk. Takk for er ikke svar.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er d andre her som har holdt på sånn? I åresvis? Og fått d til å funke? 

Takk for svar

Tusenvis av unger og ungdom gjør det år ut og år inn. Da vil jeg tro at voksne klarer å takle det samme

Anonymkode: e9392...2ad

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Tusenvis av unger og ungdom gjør det år ut og år inn. Da vil jeg tro at voksne klarer å takle det samme

Anonymkode: e9392...2ad

Jeg forstår prinsippet, men barn er nok tross alt mye mer tilpasningsdyktige enn godt voksne folk. Ikke for å late som om det ikke er en stor belastning for ungene, men helt det samme er det ikke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår prinsippet, men barn er nok tross alt mye mer tilpasningsdyktige enn godt voksne folk. Ikke for å late som om det ikke er en stor belastning for ungene, men helt det samme er det ikke. 

Nå tror jeg du overvurderer hvor tilpasningsdyktige barn er og undervurderer hvor slitsom og krevende det er for barna å flytte frem og tilbake i flere år. 

Hva er det du stadig glemmer hjemme hos deg selv? Kan du ikke heller investere litt penger i at du har visse ting dobbelt opp, som feks hudpleie, grunnleggende sminke og hygieneprodukter, hårbørste osv? Så kan du jo også ha noen sett med klær som du oppbevarer hos kjæresten din, og som kan vaskes hos han. 

Anonymkode: f63b6...767

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Noen får jo slikt til å funke, folk er forskjellige.

Jeg hadde aldri kunne hatt det slik over tid, det krever egenskaper jeg ikke har, jeg er ikke strukturert nok rett og slett.

Enig i at det er litt anderledes for barn, de har ikke samme ansvaret, men mange synes jo også det er stress å ikke ha tilgang på ting og klær, passe på det de vil ha med og slikt.

Det er bare du som kan vite om du orker eller ikke ts. 

Kan jeg spørre hvorfor han kan flyte og ikke du?

AnonymBruker
Skrevet
Menchit skrev (6 timer siden):

Jeg hadde aldri kunne hatt det slik over tid, det krever egenskaper jeg ikke har, jeg er ikke strukturert nok rett og slett.

Enig i at det er litt anderledes for barn, de har ikke samme ansvaret, men mange synes jo også det er stress å ikke ha tilgang på ting og klær, passe på det de vil ha med og slikt.

Fordi jeg har to barn under 7 år, som skal gå på skole her. Han har en 15 åring som han har 100% og som snart begynner på vgs. Han bor mer usentralt til, så for ungdommen blir det bedre å bo i «mitt» område. Han har en i 4 klasse han har 50%, så det er rett og slett snakk om antall år igjen i grunnskolen vi har sett på. Samt at ingen av oss egentlig ønsker å bo i området han bor, ikke han heller. 

AnonymBruker
Skrevet
Menchit skrev (6 timer siden):

nei, begynner å lure på hvordan man bør være skrudd sammen. Var spent om andre hadde samme opplegg og kunne dele sine erfaringer, men kanske d ikke forekommer så ofte. Jeg har dobbelt opp av mye, men d går på yttertøy, en krølltang hvis jeg plustelig trenger osv. 

og ja, jeg forventer d kommer til å blir mer stress for barna også. Enn så lenge er de relativt små. Jeg og barnefar kjører stadig mlm oss hvis d er noe de mangler/savner. Vi ønsker at de skal bli minst mulig skadelidende på den måten. MSN ja, d blir nok verre m årene den biten for de:/

AnonymBruker
Skrevet

Det svarer ikke på ditt spørsmål, men jeg har kjørt og hentet mitt barn fra skole hver dag i 2 år nå. 
selv om det «kun» er 15 min hver vei er jeg så utrolig sliten og lei av det. 
Jeg gjør det pga litt spesielle forhold her vi bor, men hjelp så tungt det er..! 

Anonymkode: 7ff82...b9e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg møtte min nåværende samboer for noen år siden. Vi bodde i forskjellige kommuner med hvert vårt barn 50/50. 
De ukene vi ikke hadde barn, så bodde vi hos meg. Jeg bodde nærmere min jobb og hans jobb, selvom han kan ha hjemmekontor. 
Helgene med og uten barn var vi hos han pga større plass. Det tok ca 45 min å kjøre fra meg til han. 

Til slutt orket vi ikke lenger og begynte å se på hus. Vi fant hus i en annen kommune, men det ble i samme kommune som min datter går på skole i. Hans datter fortsetter på skole i kommunen hun bodde tidligere eller bor i når hun er hos mammaen sin. Hun får skoleskyss hver dag den uken hun bor hos oss. Tar ca 30 min å kjøre til hans gamle hjemkommune. 

Anonymkode: 06d97...002

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Så til spm:) annenhver uke pakker jeg snippesken og drar til han (han har en ungdom 100%). Hver mandag styrer jeg etter jobb for å vaske klær etter uken m ungene, tømme kjøleskapet, rydde osv og så venter en uke hvor jeg stadig har glemt noe og må innom hjemme. Leil min er nærme jobben så d er greit. 

Hvorfor gjør du så mye ut av det? Tømme kjøleskapet? Rydder du ikke etter hvert? Samme med klesvask...

Du kan være hos han mindre, ta 'kun' en langhelg feks. Det virker som du 'ofrer' mye for å være hos han. Gjør du like mye i hans hus som du gjør i ditt i tillegg?

Anonymkode: d56ad...c09

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor gjør du så mye ut av det? Tømme kjøleskapet? Rydder du ikke etter hvert? Samme med klesvask...

Du kan være hos han mindre, ta 'kun' en langhelg feks. Det virker som du 'ofrer' mye for å være hos han. Gjør du like mye i hans hus som du gjør i ditt i tillegg?

Anonymkode: d56ad...c09

Du, rull inn Ottar. Hun ønsker å være sammen med kjæresten sin. Hun er ikke i krigen mot menn som deg. 

Anonymkode: 21ead...00a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Du, rull inn Ottar. Hun ønsker å være sammen med kjæresten sin. Hun er ikke i krigen mot menn som deg. 

Anonymkode: 21ead...00a

Fordi at feks kjøtt, pålegg og grønnsaker kan bli dårlig på en uke. 

jo, rydder etterhvert. Men har du prøvd å leve i en leilighet på 60kvm med to barn på 4 og 7 år? Hvis man ikke går og rydder kronisk, flyter det fort over. 

og vet du hvor mye klesvask de genererer? Jeg liker å starte hver mammauke med en tom skittentøysdunk. 

og jeg er hos han mest mulig fordi jeg vil være med han mest mulig.

for et svar.

Skrevet

Med 3 tenåringer i hus annenhver uke selv så forstår jeg godt at du blir sliten av den løsningen dere har. Men jeg hadde heller kuttet en dag eller to den uken du er hos han, slik at du får litt pusterom alene og får ordnet hjemme uten at det går på bekostning av tid med ungene. Alternativet er å se på samværsløsningen, feks endre så barna er 2 uker i strekk hos hver av foreldrene, så får dere mer tid sammenhengene og mindre fram og tilbake. Forutsatt at ungene syns det er en ok løsning da. Jeg ønsker den løsningen selv, men yngste her syns det blir for lenge med 2 uker borte fra meg (❤️). Og da er det uaktuelt.

Uansett, hensynet til barna må komme først. Dere voksne må tilpasse dere og leve med situasjonen. Om dere vurderer å flytte sammen så må barna synes det er greit. Ellers får dere vente til de flytter ut.

AnonymBruker
Skrevet

Har holdt på ca sånn i 5 år nå. Enden er nær da det ca er 2-3 år igjen. 

Kjenner jeg gruer meg til å evt skulle kjøpe noe nytt sammen. Har blitt glad i huset mitt og liker hjemmet mitt. 

For deres del tenker jeg at det må gå an å dele på hvem som skal flytte hit og dit når hans tenåring begynner på vgs.

Anonymkode: f9774...2c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...