Gå til innhold

Noen som har tips til hva jeg kan ha i store blomsterkasser?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er født fullstendig uten grønne fingre og interesse for hage og den slags. Nå har jeg flyttet fra leilighet til rekkehus, og her har jeg to store blomsterkasser på plattingen. I den ene er det bare jord, mens i den andre er det iflg tidligere eier jordbærplanter. Jeg har egentlig lyst til å ha noe grønt i disse kassene, type små busker som ikke krever så mye stell. Noen som har tips til hva jeg kan plante der? Og må jeg bytte ut all jorda som er oppi kassene fra før av?

Anonymkode: e8f2d...94c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hosta i forskjellige varianter er hvertfall lettstelt og kommer igjen hvert år. Finnes masse stauder som klarer seg. Men du kan jo blande stauder og sommerblomster også om du vil ha litt forskjellig. Du trenger ikke bytte ut jorda men kan være en fordel å bytte ut en del av det med ny jord og litt kugjødselkompost så vet du hvertfall at det er god næring der 😊

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du trenger ikke bytte jorda. 

Hvor store er de?

Vil du ha noe som kommer igjen år etter år (kanskje), eller fylle på hvert år? Hosta, storkenebb/geranium, akeleier og (mark)jordbær er en fin og herdig kombinasjon som gjerne kommer igjen. Busker kan være litt vanskelig i krukker, men avhengig av hvordan du bor og hvor de står kan du prøve hortensia, hydrangea, blåbærbusker, roser, klematis eller bringebær (obs kan bli veldig fort kratt).

Eller få en hageinteressert venn til å fylle dem ;)

Anonymkode: a14a0...009

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du trenger ikke bytte jorda. 

Hvor store er de?

Vil du ha noe som kommer igjen år etter år (kanskje), eller fylle på hvert år? Hosta, storkenebb/geranium, akeleier og (mark)jordbær er en fin og herdig kombinasjon som gjerne kommer igjen. Busker kan være litt vanskelig i krukker, men avhengig av hvordan du bor og hvor de står kan du prøve hortensia, hydrangea, blåbærbusker, roser, klematis eller bringebær (obs kan bli veldig fort kratt).

Eller få en hageinteressert venn til å fylle dem ;)

De er kanskje 2 m x 0,75 m. 

vil helst ha noe som kommer igjen hvert år ja

Jeg har vært inne på blåbærbusker. Er de lettstelte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er de bare til pynt eller skal de fungere som skjerming?

Hadde spurt på hagesenter om forslag til samplanting av vintergrønt og blomster og kanskje noen nyttevekster.

Anonymkode: 210a8...3c9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

De er kanskje 2 m x 0,75 m. 

vil helst ha noe som kommer igjen hvert år ja

Jeg har vært inne på blåbærbusker. Er de lettstelte?

Hvor høye er de? 

Blåbærbusker er ganske lettstelte ja, men du bør stusse de litt. Ikke sikkert de overlever i karm, det avhenger av forholdene der du bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har buksbom i kasser. 

Anonymkode: 48e14...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...