Gå til innhold

Kan noen være helt ærlig med meg og fortelle hvor lang tid pappaen min har igjen å leve?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han har fått påvist kreft i tykktarmen med spredning til lever og lymfeknuter. De kaller det stadium 4.  Han er 65 år gammel så ikke veldig gammel. 
Vi venter på svar fra legene hva slags behandling han skal få men de var ikke veldig positive. 

Anonymkode: 345ae...a6b

• Hjerte 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Han har fått påvist kreft i tykktarmen med spredning til lever og lymfeknuter. De kaller det stadium 4.  Han er 65 år gammel så ikke veldig gammel. 
Vi venter på svar fra legene hva slags behandling han skal få men de var ikke veldig positive. 

Absolutt INGEN kan dessverre fortelle deg hvor lenge han har igjen ❤️ stått i samme situasjon for noen år tilbake og forstår virkelig frustrasjonen av å ikke vite, få vite tidsaspektet. Faktum er at de ikke vet og dermed ikke kan si noe. 

Anonymkode: a93a4...eff

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Kreftforeningen sier, men hvordan dette gjelder din far er det ingen som kan svare deg på: 

Hvis sykdommen har spredd seg til andre organ (Stadium IV), er det 21,7 prosent av kvinnene og 17,7 prosent av mennene som lever etter fem år. Fem år etter at pasienten har fått diagnosen endetarmskreft er det nå 71,8 prosent av mennene og 73,4 prosent av kvinnene som fortsatt lever.

https://kreftforeningen.no/om-kreft/kreftformer/tarmkreft/

Anonymkode: 90c51...a1c

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det kan ingen fortelle deg, fordi det ikke er mulig å vite. Forstår behovet ditt, har vært i samme situasjon med flere familiemedlemmer. Prioriter det viktigste i tiden fremover, det er ikke sikkert den blir så lang og det er det du skal bære med deg videre. Få sagt det som er viktig å få sakt. 

Anonymkode: 67aa0...95b

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Min far levde 7 måneder. 

Anonymkode: 0fa88...b76

• Hjerte 8
AnonymBruker
Skrevet

Ingen kan svare på det, men at han blir en gammel mann er dessverre ikke sannsynlig. Du må bare nyte den tiden dere har, for han vil både bli svakere og dårligere enn dagens form. 

Anonymkode: eea05...05c

AnonymBruker
Skrevet

Har den spredd seg til lever kan de gå fort,men ingen kan gi deg et eksakt svar.

Anonymkode: 8abf4...b12

AnonymBruker
Skrevet

Min onkel hadde den samme diagnosen. Han levde i fem måneder. 

Anonymkode: 82586...2a2

• Hjerte 7
AnonymBruker
Skrevet

Min morfar på 80 år døde etter 4 mnd

Anonymkode: 70958...798

Skrevet

Min mor levde i 18 måneder med en vanvittig behandling så siste 6 månedene var ikke et liv. 
Stadige fire da gir de bare livsforlengende om de mener det er er rett, eller ingen behandling.

Sender det en god klem, dette er vondt og tøft.❤️

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Bra å være realistisk, men ikke gi opp helt enda. Det er veldig individuelt. De har gode behandlingsmuligheter i dag, det kommer an på type kreft (f.eks hvor aggressiv) og om de kan operere den ut. Forstår det sånn at spredning til lungene er det som er mest kritisk. Anbefaler også å ta en kikk på forskning som omhandler sammenheng ernæring og kreft. Les boka til Øyvind Torp f.eks. Prøv alt. Lykke til ❤️

Anonymkode: 4b4df...359

AnonymBruker
Skrevet

Dette er veldig individuelt, men mitt inntrykk er at erfarne onkologer ofte treffer ganske godt på tidsaspekt og livskvalitet. MEN, de vil ofte ikke si det til hverken pasient eller pårørende. Om du virkelig vil vite må du få din far til å gi onkolog tillatelse til å snakke helt fritt med deg, og så gjør du det helt tydelig at du virkelig trenger et tidsaspekt og forståelse for når han kan greie å være med på hva. Da får du nok et ærlig og noenlunde korrekt svar.

Anonymkode: 8b31f...580

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Faren min på snart 70 har akkurat samme diagnose. Han fikk den for 1,5 år siden. Onkologen sa at vanlig forventet tid igjen var ca 6 mnd til 2 år, og at min far hadde såpass mye spredning til lever at han nok ville tenke heller mot 6 mnd enn 2 år. Faren min er her 1,5 år senere, og fortsatt har vi ikke sett noen tegn til at han har kreft, bortsett fra at han er noe mer sliten.

Mange gode tanker til deg ❤️

PS: dette har for øvrig vært med null behandling, da faren min ikke har ønsket operasjon og stråling.

Endret av Rosa Dartle
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Min far fikk operert ut kreftsvulster fra tykktarmen samt en del lymfeknuter med kreft (om jeg forsto det rett) i tillegg til cellegift. Han hadde også kreft i leveren, men de tok ikke noe av den. Aner ikke hva slags stadie kreften var i. Han ble friskmeldt for ikke så lenge siden. 

Anonymkode: 2d854...468

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er dessverre ingen som kan svare sikkert på det.

Kirurger, kreftleger og røngtenleger vurderer bilder og muligheter for feks operasjon. 

Hold motet og humøret oppe så godt du klarer❤️

Anonymkode: 1d8cf...b68

AnonymBruker
Skrevet

En venn av meg levde nesten et år, men de siste 6 mnd var han sengeliggende og sov mesteparten av tiden pga sterke smertestillende ol.

Anonymkode: 37431...940

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Pappa fikk diagnosen tarmkreft i november/desember 23, og døde nå 6 februar.  Kun smertelindring.  

Anonymkode: e5c0e...ace

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Pappa fikk diagnosen tarmkreft i november/desember 23, og døde nå 6 februar.  Kun smertelindring.  

Var forresten 64 år

Skrevet

(Så mange som dør av kreft 58370A0E-1992-4532-B57F-1BF083F945CB.gif.169ca61964b67f6bc2c5e73f9d587e08.gif)

❤️

AnonymBruker
Skrevet

Veldig vanskelig å gi et svar på dette. Det kommer an på hvordan har responderer på behandlingen. 
Ikke mist håpet ❤️ 

ta dag for dag og lytt til legene som behandler han. 
for en vanskelig situasjon for dere 

ønsker dere alt godt 

Anonymkode: b83d1...0c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...