Gå til innhold

Skriver master - alt forsvant. Hjelp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig å finne tidligere versjoner av et dokument om man har lagret oppå? Versjonslogg virker ikke. Hjelp?

Anonymkode: 71411...413

AnonymBruker
Skrevet

I noen tilfeller ja og i andre tilfeller nei. Faren min jobber som IT-mann ved et universitet og får hvert år studenter gråtende inn på kontoret som har mistet master og bachelor oppgaver. Noen klarer de å redde, andre ikke. Har du den bare lagret et sted? Jeg har min på både pc, minnepenn OG i en sky. Hadde aldri turt noe annet. 

Anonymkode: 1ae05...08d

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg! Noen ganger ja, men husk å lagre flere steder hele tiden som nevnt over. Jeg sendte oppgaven jevnlig som vedlegg i mail til meg selv i tillegg.

Anonymkode: aab4c...f18

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

I noen tilfeller ja og i andre tilfeller nei. Faren min jobber som IT-mann ved et universitet og får hvert år studenter gråtende inn på kontoret som har mistet master og bachelor oppgaver. Noen klarer de å redde, andre ikke. Har du den bare lagret et sted? Jeg har min på både pc, minnepenn OG i en sky. Hadde aldri turt noe annet. 

Anonymkode: 1ae05...08d

Litt trøst at det gjelder andre også… 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Føler med deg! Noen ganger ja, men husk å lagre flere steder hele tiden som nevnt over. Jeg sendte oppgaven jevnlig som vedlegg i mail til meg selv i tillegg.

Anonymkode: aab4c...f18

Jeg hadde lagret, men tydeligvis ikke nok. Tror det var tordenværet som kødda med lagringa/nettet så plutselig var det en gammel versjon og så lagra jeg den oppå den jeg jobbet med :( 

Ingen som vet noen råd?

Skrevet

Hadde hjulpet litt om du sa noe om hva slags program du skriver oppgaven i? Operativsystem? Hvor du lagrer (harddisk/sky?) Uavhengig av alt det der, ta med deg maskina til skolens IT-support i morgen og spør om hjelp der?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
DollyDelux skrev (13 minutter siden):

Hadde hjulpet litt om du sa noe om hva slags program du skriver oppgaven i? Operativsystem? Hvor du lagrer (harddisk/sky?) Uavhengig av alt det der, ta med deg maskina til skolens IT-support i morgen og spør om hjelp der?

Windows Word for pc, tror det er win11. Jeg hadde lagret lokalt på pc, stasjon c og kan ikke forstå hvordan det er mulig at dokumentet plutselig stenger seg ned, åpner en gammel versjon som jeg da lagrer før jeg ser hva det er. Og alt er borte. 

Er fjernstudrnt, men kan jo prøve å ringe. Redd alt er tapt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Windows Word for pc, tror det er win11. Jeg hadde lagret lokalt på pc, stasjon c og kan ikke forstå hvordan det er mulig at dokumentet plutselig stenger seg ned, åpner en gammel versjon som jeg da lagrer før jeg ser hva det er. Og alt er borte. 

Er fjernstudrnt, men kan jo prøve å ringe. Redd alt er tapt. 

Fremover må du lagre i sky også. Jeg lagret masteroppgaven min i onedrive.

Anonymkode: 92b1a...feb

• Liker 3
Skrevet

Du sier versjonsloggen ikke fungerer, men har du testet Fil - Informasjon - Versjonslogg eller Fil - Informasjon - Behandle dokument - Gjenopprett dokumenter som ikke er lagret?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
DollyDelux skrev (29 minutter siden):

Du sier versjonsloggen ikke fungerer, men har du testet Fil - Informasjon - Versjonslogg eller Fil - Informasjon - Behandle dokument - Gjenopprett dokumenter som ikke er lagret?

Ja. Det virker ikke, for jeg har jo lagret. Problemet er at jeg lagret det opprinnelige dokumentet, som av en eller annen grunn åpnet seg istedenfor det oppdaterte jeg jobbet med og så lagret jeg over. 

Men jeg lagret kontinuerlig mens jeg jobbet så jeg forstår ikke hvordan plutselig en så gammel versjon av filen dukket opp :( 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Fremover må du lagre i sky også. Jeg lagret masteroppgaven min i onedrive.

Anonymkode: 92b1a...feb

Jeg trodde faktisk jeg gjorde det, men jeg hadde blitt logget ut. Skal trippelsjekke alt framover. Men akkurat nå har jeg mest lyst til å bare gi opp hele masteren. Det føles som jeg ikke klarer å gjøre det på nytt 😢 

• Hjerte 1
Skrevet

Har du aktivt slått av OneDrive? Windows har det innebygd, og er del av Officepakka. Er du heldig ligger det en skyggekopi der

Skrevet

Generelt er det sterkt anbefalt å roe seg helt ned og ikke bakse så mye alene når sånt skjer, oppsøk hjelp med en gang.

Veldig stor fare for å gjøre ting verre.

Lykke til!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (41 minutter siden):

Har du aktivt slått av OneDrive? Windows har det innebygd, og er del av Officepakka. Er du heldig ligger det en skyggekopi der

Nei, men den var ikke koblet til, og jeg vet ikke hvorfor. 

AnonymBruker
Skrevet
Sunnfjording skrev (29 minutter siden):

Generelt er det sterkt anbefalt å roe seg helt ned og ikke bakse så mye alene når sånt skjer, oppsøk hjelp med en gang.

Veldig stor fare for å gjøre ting verre.

Lykke til!

Ja, men tror ikke det er noe å gjøre…

Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, men tror ikke det er noe å gjøre…

Tro gjør man i kirka. Office tar masse skyggekopier, Windows tar skyggekopier. Mye av slikt ryddes bort ved gitte datoer eller restart av maskinen, så gjør minst mulig med maskinen og kontakt noen som kan det. 

Backupfilene til Office heter forresten *.asd

Har du prøvd å åpne Word, trykke "fil", "gjenopprett filer som ikke er lagret" og titte litt i historikken til Word der? 

Men igjen, det er jo bare en masteroppgave... 

Endret av newman01
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Ingen som vet noen råd?

For å redde oppgaven? Vanskelig uten å ha maskinen din foran seg. Som newman01 sier, det kan være det finnes et skyggekopi et sted, om du roter litt rundt dypere i OSet. Fant bacheloroppgaven til eksen min på den måten (hun hadde selvsagt heller ikke tatt backup).

Generelt? ALLTID ta backup. Harddisker og datamaskiner dør, det er uunngåelig. Skylagring hjelper, men du burde også lagre viktige dokumenter offline, et annet sted enn i ditt eget hus.

Anonymkode: acce3...a2e

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (5 timer siden):

Tro gjør man i kirka. Office tar masse skyggekopier, Windows tar skyggekopier. Mye av slikt ryddes bort ved gitte datoer eller restart av maskinen, så gjør minst mulig med maskinen og kontakt noen som kan det. 

Backupfilene til Office heter forresten *.asd

Har du prøvd å åpne Word, trykke "fil", "gjenopprett filer som ikke er lagret" og titte litt i historikken til Word der? 

Men igjen, det er jo bare en masteroppgave... 

når du sier «skyggekopi», mener du temp-filer? Såvidt jeg vet slettes aas-filene når man lagrer oppå. Jeg fant en i papirkurven, men den var ikke til hjelp. 

It-avdelingen kunne dessverre heller ikke hjelpe, så da må jeg bare skrive på nytt. Skulle ønske jeg visste hvorfor den nye versjonen stengte seg ned og den gamle åpnet seg, da hadde jeg vært sikker på å unngå at det skjedde igjen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For å redde oppgaven? Vanskelig uten å ha maskinen din foran seg. Som newman01 sier, det kan være det finnes et skyggekopi et sted, om du roter litt rundt dypere i OSet. Fant bacheloroppgaven til eksen min på den måten (hun hadde selvsagt heller ikke tatt backup).

Generelt? ALLTID ta backup. Harddisker og datamaskiner dør, det er uunngåelig. Skylagring hjelper, men du burde også lagre viktige dokumenter offline, et annet sted enn i ditt eget hus.

Anonymkode: acce3...a2e

Lette selvsagt gjennom temp-filene samtidig som jeg undersøkte versjonsloggen, men der var ingenting. Jeg hadde jo lagret over, så det var borte. 

Jeg trodde jeg var koblet på skylagring, neste forklaringen jeg har er det kraftige tordenværet. Uansett, utrolig kjipt å skrive alt på nytt. Det var ikke såååå mye jeg hadde skrevet, bare ca ti prosent av oppgaven, men alle kildene, alle argumentene, jeg husker jo ikke halvparten av hva jeg skrev. 

Æsj. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...