Gå til innhold

P-pilleslutt

Fremhevede innlegg

Gjest Valentine
Skrevet

Hei

Jeg sluttet på p-piller i oktober i fjor siden vi hadde lyst til å bli prøvere. Jeg er over 30 nå, og har gått på pillen (marvelon) i ca 10 år, så jeg kjente meg plutselig stresset. Ikke nødvendigvis etter å bli gravid fort, men i og med at man hører at endel kan gå leeeenge etter pilleslutt før de får mensen eller EL, kjente jeg at nå var det på tide å slutte.

Først uteble mensen. Jeg hadde noen dager blødning i desember, men etter det har den vært borte igjen. Dette var forsåvidt ventet, men hvor lenge går dere med uregelmessigheter i syklusen før dere kontakter lege? Et halvt år? Et år? Jeg har periodevis også ganske vondt i magen (i eggstokkhøyde foran), og det kjenner som om jeg skal få mensen, men ingenting skjer. Andre som har vært borti slikt?

Så har det begynt å poppe ut store kviser i ansikt og nedover ryggen. Jeg tror virkelig ikke jeg har hatt kviser noen gang i livet på ryggen før, så dette føles absolutt ikke bra, og kom totalt overraskende på meg :sur: . Jeg ser likevel av tidligere tråder at endel nevner dette som en bivirkning ved pilleslutt, men jeg finner ingen som forteller om dette er noe som forsvinner igjen. Må jeg gå til hudlege eller er dette bare en forbigående fase?

Noen som kan gi optimisme til en kvisete 32-åring? Eller som har andre gode råd i denne litt rare start-prøvefasen når jeg ikke er desperat etter å få barn med en gang, men likevel vil ha kroppen klargjort? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sluttet med pillene i sommer og har fremdeles kviser på bryst og rygg. Jeg håper det går over, men aner ikke, så jeg følger med på tråden for å høre om andres erfaringer.

Når det gjelder mensen, så har jeg lest om flere som har 40-50 dager mellom hver mens de første seks-åtte månedene etter pilleslutt. Men er du usikker kan du alltids gå til lege og få det sjekket. Det kan for eksempel være at du har PCOS, noe som kan gi kviser og uregelmessige menstruasjoner, og p-piller kan ha maskert syndromet. (Andre symptomer er vektøkning, mannlig hårvekst, fett hår, depresjon.)

Skrevet

Har nesten samme problemet som deg.

Sluttet på pillene i oktober (av med. grunner) , og idag er det 51 dager siden siste mens. Har også fått en del kviser på rygg og i ansikt.

Jeg ringte legen min igår, og han ba meg om å bestille time neste uke hvis mensen ennå ikke hadde kommet da. Han mente det ikke skulle være sååå store avvik fra en vanlig syklus, selv ikke etter pilleslutt.

Så kanskje du også bør ringe legen din og få en time??

Skrevet

Hmmmm... Kanskje jeg skal ringe lege da... Det kan jo uansett være greit å sjekke om alt er som det skal.

Når det gjelder de kvisene er det utrolig irriterende. Jeg ante ikke om denne ettervirkningen. I og med at jeg aldri har hatt problem med kviser tidligere føler jeg meg helt på bar bakke med tanke på hva jeg skal gjøre. Er det middel man kan ha på, og i så fall hva heter disse? Og kan jeg bruke de samme midler både på rygg og i ansikt. Og er det lurt eller dumt å prøve å skure ryggen godt. Uff, det er kjipt når man plutselig føler seg så dust :rodme:

Gjest Lupi ii.
Skrevet

Nå er endelig alle mine bivirkninger ved pilleslutten over. herre mi tid, jeg fikk kviser, gikk ned litt i vekt, en kul i det ene brystet og diverse. hadde aldri trodd det skulel bli sånn, var jo rett før jeg begynte igjen en stund der :)

Gjest Valentine
Skrevet
Nå er endelig alle mine bivirkninger ved pilleslutten over.

Og hvor lenge siden er det du sluttet?

Skrevet

Føler med dere! :klem: Jeg fikk også kviser på rygg og bryst etter pilleslutt, og for meg resulterte dette faktisk i at jeg begynte på pillene igjen.. ikke lurt sikkert, men siden jeg ikke hadde noen planer om å bli gravid og ikke følte meg vel begynte jeg igjen.. Jeg kunne jo ikke gå i topper kjoler ol med bar rygg, og dette ble et stort problem for meg.

Nå skal jeg slutte igjen, orker ikke tilføre kroppen disse pillene lenger.. så jeg følger spent med her, og håper noen vet om noe man kan bruke, for disse plagene. Har hørt at zink-tilskudd skal hjelpe mot urenheter i huden, men ikke prøvd ut selv. Kanskje noen har?

Eller noe annet?

Fast bruker, anonym nå

Skrevet

Nå har jeg endelig fått registrert meg som bruker :klappe:

Jeg skjønner godt at du begynte igjen i og med at du ikke hadde noen plan om å bli gravid. Det kjennes fristende, men jeg skal jo holde meg unna. Jeg gruer meg bare til sommersesongen dersom dette blir langvarig. Ryggen min er virkelig ikke fin nå, og jeg som har så fine sommerkjoler og topper der ryggen vises... Aaarghhh!

Jeg innser at mange vil kalle dette et teit skjønnhetsproblem, men det føles kjipt når det kommer så overraskende og uventet. Jeg skal jammen sjekke ut dette med zink-tilskudd :bukke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...