AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #21 Skrevet 1. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ville bare ha innspill på hva som var vanlig i andre familier:) Anonymkode: 273f8...c26 Vi fikk ta pant i foreldres bolig, betalte ikke noe til dem for det. Men fikk lånet vårt til lavere rente. Anonymkode: 675d5...1e9
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #22 Skrevet 1. mai 2024 7 hours ago, AnonymBruker said: TS: Sorry for at jeg blander begrepene. Hun lånte 750.000 til egenkapital, hun stilte ikke kausjon med sikkerhet i egen bolig. Hun er ikke medeier, nei. Jeg skal selvsagt betale tilbake 750.000kr som hun lånte meg. Men det er snakk om ekstra 15% av fortjenesten jeg sitter igjen med etter salg, som jeg antar utgjør omtrent 250.000 kroner. Anonymkode: 273f8...c26 Det er da for pokker meg bare riktig at du betaler tilbake med renter. Særlig siden om din mor i tillegg er kausjonist(siden du fikk så høyt lån) noe som sier hun får lånt 750k mindre. Voks opp. Griske menneske. Og forresten. Hadde dere hatt dårlig forhold hadde hun ikke lånt deg penger. Og hva har psyken hennes med dette å gjøre? Utrolig.... Anonymkode: cc25a...f92 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #23 Skrevet 1. mai 2024 Ett viktig spørsmål er: du mener 15%, ca 250 000,-, er mye... Du har hatt en fortjeneste på 1,67 mill, fordi hun valgte gi deg ett innskudd, og betale rentene på det selv... Hvor mye hadde du hatt i fortjeneste om hun ikke hadde lånt penger for deg? Anonymkode: 1bdba...0f3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #24 Skrevet 1. mai 2024 Har du lånt penger så er det bare rett og rimelig at du betaler renter i alle fall tilsvarende inflasjon. Det sagt tror jeg aldri mine foreldre ville ha bedt om det om jeg var i din situasjon, men det er ikke nødvendigvis mer riktig. Anonymkode: 35a12...0cf
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #25 Skrevet 1. mai 2024 Jeg hadde betalt tilbake de pengene jeg hadde lånt og ingenting ekstra. Høres ut som du kommer til å trenge pengene selv. Anonymkode: 76c39...9f7
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #26 Skrevet 1. mai 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): TS: Sorry for at jeg blander begrepene. Hun lånte 750.000 til egenkapital, hun stilte ikke kausjon med sikkerhet i egen bolig. Hun er ikke medeier, nei. Jeg skal selvsagt betale tilbake 750.000kr som hun lånte meg. Men det er snakk om ekstra 15% av fortjenesten jeg sitter igjen med etter salg, som jeg antar utgjør omtrent 250.000 kroner. Anonymkode: 273f8...c26 Hvis verdistigningen på boligen har vært 15% fra kjøp til salg så skal din mor selvfølgelig ha tilbake pengene sine inkludert reell avkastning på investeringen. Hvis hun kun får tilbake pengene hun investerte har hun i praksis tapt penger. Du virker svært urimelig, du hadde tross alt ikke fått til dette uten hennes hjelp. Anonymkode: 14105...d4a 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #27 Skrevet 1. mai 2024 Renter og fortjeneste/gevinst er ikke det samme. Man kunne godt hatt en avtale om at hun skulle ta del i en gevinst, men jeg hadde heller foreslått renter. Hennes innskudd er vel å anse som et privat lån til deg, dersom det var innforstått at hun skulle få det igjen ved salg. Dersom hun gjorde innskuddet med hensikt å hente gevinst, så er det jo noe man bør ha klart på forhånd. Dersom du f.eks. Har gjort ting i leiligheten som er med på å øke verdien, så er det ikke helt rimelig at hun skal hente gevinst på noe du har bekostet. Så det er urimelig å komme med i etterkant, men det er ikke urimelig å forvente å få igjen noe mer enn 750 000,-. 750K den gang da er ikke 750K nå. Så en rente, eller verdiøkning på pengene. Kjedelig å ikke ha en avtale selvfølgelig, og skjønner forholdet er krevende. Men kanskje du kan komme henne litt i møte - selv om hun har egne penger… Anonymkode: 59206...5ac
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #28 Skrevet 1. mai 2024 Jeg ville gitt henne 15 % av fortjenesten og sagt "Takk for samarbeidet" og brutt kontakten 😛 Anonymkode: 951f1...e79 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #29 Skrevet 2. mai 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Renter og fortjeneste/gevinst er ikke det samme. Man kunne godt hatt en avtale om at hun skulle ta del i en gevinst, men jeg hadde heller foreslått renter. Hennes innskudd er vel å anse som et privat lån til deg, dersom det var innforstått at hun skulle få det igjen ved salg. Dersom hun gjorde innskuddet med hensikt å hente gevinst, så er det jo noe man bør ha klart på forhånd. Dersom du f.eks. Har gjort ting i leiligheten som er med på å øke verdien, så er det ikke helt rimelig at hun skal hente gevinst på noe du har bekostet. Så det er urimelig å komme med i etterkant, men det er ikke urimelig å forvente å få igjen noe mer enn 750 000,-. 750K den gang da er ikke 750K nå. Så en rente, eller verdiøkning på pengene. Kjedelig å ikke ha en avtale selvfølgelig, og skjønner forholdet er krevende. Men kanskje du kan komme henne litt i møte - selv om hun har egne penger… Anonymkode: 59206...5ac Dette. Hadde gitt henne 800 000 og aldri lånet penger av henne igjen. Anonymkode: b378b...d0a
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #30 Skrevet 2. mai 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg ville bare ha innspill på hva som var vanlig i andre familier:) Anonymkode: 273f8...c26 Det er helt vanlig å få avkastning på pengene sine. Det høres fort ut som om du kan komme til å behøve hjelp til et senere boligkjøp også. Du er IKKE i en situasjon der du bør stille krav til din mor - du bør være ydmyk over den hjelpen du faktisk har fått. Det er IKKE vanlig å ha en forelder som spytter inn 750000 på lånet (du kan feks regne på hvor mye mer renter du ville betalt over årene med 750000 mer i lån (samt hvor mye mer din mor hadde sittet igjen med om hun på det tidspunktet satte pengene inn på et globalt indeksfond uten større risiko) - før du tenker alt for mye over om din mor er urimelig som ønsker avkastning på pengene sine. (jeg hadde ikke kastet en krone etter deg før jeg var død og begravet om du hadde gjort deg vanskelig på dette). Jeg håper du har vært lenge sammen med kjæresten din, samt bodd sammen med han en periode, for å kjøpe og selge leiligheter er dyrt. Du har vært i en god situasjon og hatt et forsprang inn i boligmarkedet, og du risikerer og kaste forspranget vekk. Anonymkode: e8479...fc5 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #31 Skrevet 2. mai 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg hadde betalt tilbake de pengene jeg hadde lånt og ingenting ekstra. Høres ut som du kommer til å trenge pengene selv. Anonymkode: 76c39...9f7 Eh ja, fordi ved å gjøre dette kommer hun aldri til å få hjelp av mor igjen. Anonymkode: e8479...fc5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå