AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #1 Skrevet 1. mai 2024 Hei, jeg skal selge leiligheten min som min mor var kausjonist på. Jeg eier leiligheten 100% og har betjent et veldig stort lån (8 ganger min egen inntekt) i fem år. Nå har jeg blitt fulltidsstudent og skal flytte inn med kjæresten. Ved kjøp av boligen la banken til grunn at min mor skulle hjelpe meg økonomisk, men det har hun ikke gjort bortsett fra de 15% hun spyttet inn ved oppkjøpet av bolig. Min mor er ganske velstående, med 2 boliger i Oslo i tillegg til huset sitt. Hun tjener også 3 millioner i året. Nå krever hun likevel at hun skal få 15% fortjeneste av salgssummen av min bolig. Er dette vanlig? Vi har ikke det beste forholdet i verden som dere kanskje forstår, fordi hun lider av personlighetsforstyrrelse med annet. Så det vil være en psykisk belastning for meg å stå i mot henne, men 250 000 kr er også ganske mye penger for min del. Anonymkode: 273f8...c26
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #2 Skrevet 1. mai 2024 Kausjonerte hun for 15% av boligen, fikk du penger av henne eller har du fått både penger og kausjon for resten av lånet? Er det bare kausjon, så kan jeg ikke se at hun skal ha noe av verdistigningen. Har hun derimot betalt 15% av boligen, så er det en annen sak, men veldig rart en velstående mor krever det. Anonymkode: 596bd...90b 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #3 Skrevet 1. mai 2024 Dette har ingenting med å være kausjonist å gjøre. Er mora di medeier i boligen? Anonymkode: a7d7a...d5b 5
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #4 Skrevet 1. mai 2024 Hvor mye har boligen steget i verdi? Er 250 000,- det boligen har steget i verdi ut over hennes innskudd, eller er det 15% fortjeneste inkludert hennes innskudd? Hva var avtalen når hun stilte med innskudd? Skulle det være ett lån, forskudd på arv eller at hun skulle være medeier? Anonymkode: 1bdba...0f3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #5 Skrevet 1. mai 2024 Stemningen blir vel dårlig uansett hva vi svarer deg her. Står hun ikke som medeier, og ble det heller ikke inngått kontrakt om avkastning på innskudd, så har hun null rettigheter. Men jeg blir litt forvirret - er hun kausjonist, eller har hun gitt deg penger? Dersom sistnevnte kommer det jo an på hvordan pengene ble gitt, om de var gave / forskudd på arv, eller ansett som et lån. Om det var sistnevnte ville jeg betalt tilbake det hun bidro med, det er fair uansett hvor god råd hun har. Anonymkode: 49c47...170
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #6 Skrevet 1. mai 2024 Hvis hun bare var kausjonist, får hun ingenting. Men du skriver også at hun spyttet inn 15%. Dersom dette ikke var en gave, ville det naturlige være at hun fikk tilbake 15% av salgssummen; dvs som hun eide 15%. Jeg ser at du skriver at du eier 100^, så din mors rolle er uklar. Hva hun ellers har av verdier er ikke relevant. Anonymkode: 0a5a1...d43 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #7 Skrevet 1. mai 2024 TS: Sorry for at jeg blander begrepene. Hun lånte 750.000 til egenkapital, hun stilte ikke kausjon med sikkerhet i egen bolig. Hun er ikke medeier, nei. Jeg skal selvsagt betale tilbake 750.000kr som hun lånte meg. Men det er snakk om ekstra 15% av fortjenesten jeg sitter igjen med etter salg, som jeg antar utgjør omtrent 250.000 kroner. Anonymkode: 273f8...c26
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #8 Skrevet 1. mai 2024 Vi hadde ingen avtale om at hun skulle få fortjeneste av salget, dette var en ny idé hun fikk for ett år siden. Anonymkode: 273f8...c26
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #9 Skrevet 1. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vi hadde ingen avtale om at hun skulle få fortjeneste av salget, dette var en ny idé hun fikk for ett år siden. Anonymkode: 273f8...c26 Men da betaler du tilbake de 750 000, og står på ditt. Eller du betaler tilbake 15% av salgssum for å beholde ok stemning. Hvilke andre svar vil du ha? Anonymkode: 49c47...170 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #10 Skrevet 1. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men da betaler du tilbake de 750 000, og står på ditt. Eller du betaler tilbake 15% av salgssum for å beholde ok stemning. Hvilke andre svar vil du ha? Anonymkode: 49c47...170 Jeg ville bare ha innspill på hva som var vanlig i andre familier:) Anonymkode: 273f8...c26
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #11 Skrevet 1. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ville bare ha innspill på hva som var vanlig i andre familier:) Anonymkode: 273f8...c26 Alle varianter, egentlig. For egen del fikk jeg 200 000, og hadde fått kausjon ved behov, men det var tydelig at det var en gave. Det som er veldig uvanlig her er vel at dere ikke har en tydelig avtale. Man overfører jo ikke, eller tar i mot, 750 000, uten å ha snakket godt om hva betingelsene er. Anonymkode: 49c47...170
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #12 Skrevet 1. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg ville bare ha innspill på hva som var vanlig i andre familier:) Anonymkode: 273f8...c26 Her får du nok like mange ulike svar som du får eksempler. Men i din mors situasjon er det muligens noe usympatisk dersom hun krever av fortjenesten. Samtidig har hun jo faktisk tapt penger dersom hun har tatt opp et lån for dette formålet uten å få noe annet enn innskuddet tilbake. Anonymkode: bb31f...cbc
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #13 Skrevet 1. mai 2024 Hvem har betalt renter på det lånet på 750.000 er det du eller din mor? Anonymkode: 596bd...90b 5 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #14 Skrevet 1. mai 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg ville bare ha innspill på hva som var vanlig i andre familier:) Anonymkode: 273f8...c26 Det er ganske vanlig at slike ting avklares. Men hvordan man løser det er svært forskjellig fra familie til familie. Foreldrene mine lånte ekstra på sitt hus, for å gi forskudd på arv til meg. Anonymkode: 1bdba...0f3 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #15 Skrevet 1. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvem har betalt renter på det lånet på 750.000 er det du eller din mor? Anonymkode: 596bd...90b Hun har betalt renter på det. Jeg synes en farbar vei å gå er å betale henne tilbake rentene på lånet hennes (det ble betalt ned på tre år riktignok). Slik at hun ikke har tapt noe penger. Anonymkode: 273f8...c26
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #16 Skrevet 1. mai 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Kausjonerte hun for 15% av boligen, fikk du penger av henne eller har du fått både penger og kausjon for resten av lånet? Er det bare kausjon, så kan jeg ikke se at hun skal ha noe av verdistigningen. Har hun derimot betalt 15% av boligen, så er det en annen sak, men veldig rart en velstående mor krever det. Anonymkode: 596bd...90b 1 - er hun kun kausjonist - er det ikke normalt og hun har ikke rett på noe form for kompensasjon. 2 - har hun betalt noe, brukt penger, gitt deg penger, betalt renter etc så har hun en bedre sak. Og du burde kompensere henne. Slikt pleier å avklares og avtales i forkant. Anonymkode: e47a0...52d 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #17 Skrevet 1. mai 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Nå krever hun likevel at hun skal få 15% fortjeneste av salgssummen av min bolig. Er dette vanlig? Rent juridisk har hun ikke krav på noe med mindre hun står om eier av 15% av boligen eller dere har en avtale. Men hun har betalt 15% av boligen din + renter. Om du vil ha henne på din godside, kan det være lurt å betale henne tilbake med 15% av salgssummen. Hun har ikke vært kausjonist, hun har betalt 750k for deg på din bolig. Du skriver ‘hun fikk for seg for ett år siden’. Sånn her kan det gå når dere ikke har klare avtaler fra starten. Om du vil gjøre deg ekstra vanskelig, kan du påstå at de 750k var forskudd på arv. Hvor velstående hun er, er lite relevant. Det samme med evt diagnoser hun måtte ha. Anonymkode: 03a8f...24e
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #18 Skrevet 1. mai 2024 750 000 2019-kroner er ca 877 000 kr i 2024-kroner ifølge SSB sin kalkulator. Det kan hende at mor har sett for seg de innskutt 15%-ene som en eiendomsinvestering. I et slikt tilfelle vil det jo ikke være rart om hun krever "sin" skjerv. Om hun skal gå i null (altså at hun tar tapet ved å ikke ha investert disse pengene i noe som gir avkastning) må hun ha tilbake disse 877 000 pluss rentene hun har betalt på lånet. Hva som er gjengs oppførsel for foreldre vet jeg ikke, men mine foreldre som er oppegående uten personlighetsforstyrrelser ville nok ønsket at vi satte opp en kontrakt hvor de i alle fall ikke gikk i tap. Men det henger jo også sammen med at de har kjørt en streng linje med å sørge for at jeg klarer meg selv. Jeg har ikke fått ei krone i hjelp fra dem for å komme meg inn i boligmarkedet da. Anonymkode: 9feb9...a04 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #19 Skrevet 1. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): 1 - er hun kun kausjonist - er det ikke normalt og hun har ikke rett på noe form for kompensasjon. 2 - har hun betalt noe, brukt penger, gitt deg penger, betalt renter etc så har hun en bedre sak. Og du burde kompensere henne. Slikt pleier å avklares og avtales i forkant. Anonymkode: e47a0...52d Ja, jeg forstår at det er normalt å avtale på forhånd. Men jeg har ikke en normal familie med stabile relasjoner og ryddige forhold. Min mor er utrolig ustabil og jeg var bare 18 år da vi kjøpte bolig. Jeg står som 100% eier av boligen, og det var aldri snakk om at hun skulle få fortjeneste ved salg av bolig før hun ble sur for meg for ett år siden. Mens jeg har eid boligen har hun riktignok prøvd å tvangsselge den fordi hun mente sitat; "du fortjener å bo på gata!". Dette kunne hun ikke gjøre selv om hun ringte banken, fordi hun heldigvis ikke var medeier. Det har vært et helvete å ha et økonomisk forhold med henne, og det har jeg lært av. Aldri igjen. Anonymkode: 273f8...c26 2
BBB12345 Skrevet 1. mai 2024 #20 Skrevet 1. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei, jeg skal selge leiligheten min som min mor var kausjonist på. Jeg eier leiligheten 100% og har betjent et veldig stort lån (8 ganger min egen inntekt) i fem år. Nå har jeg blitt fulltidsstudent og skal flytte inn med kjæresten. Ved kjøp av boligen la banken til grunn at min mor skulle hjelpe meg økonomisk, men det har hun ikke gjort bortsett fra de 15% hun spyttet inn ved oppkjøpet av bolig. Min mor er ganske velstående, med 2 boliger i Oslo i tillegg til huset sitt. Hun tjener også 3 millioner i året. Nå krever hun likevel at hun skal få 15% fortjeneste av salgssummen av min bolig. Er dette vanlig? Vi har ikke det beste forholdet i verden som dere kanskje forstår, fordi hun lider av personlighetsforstyrrelse med annet. Så det vil være en psykisk belastning for meg å stå i mot henne, men 250 000 kr er også ganske mye penger for min del. Anonymkode: 273f8...c26 Hun spyttet vel inn 15% ved kjøp..? Så det beløpet burde du tilby tenker jeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå