Mrs_M Skrevet 9. februar 2006 #1 Del Skrevet 9. februar 2006 Er nyansatt i en privat bedrift, og har nå blitt sykmeldt for et par dager. Ser at det står i personalhåndboka at man må ha vært ansatt i minst 4 uker før man kan bruke egenmelding eller sykemelding. Jeg har nå vært ansatt i 3 uker og legen min har skrevet sykemelding. Lurer på om det da er Trygdekontoret som betaler meg "lønn" for de dagene eller "mister" jeg det ?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 9. februar 2006 #2 Del Skrevet 9. februar 2006 Du mister den nok da ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eliza Doalot Skrevet 9. februar 2006 #3 Del Skrevet 9. februar 2006 Tror vel arbeidsgiver må betale i de 16 første dagene uansett.. Er ganske sikker på at du får pengene dine når du har sykemelding. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 9. februar 2006 #4 Del Skrevet 9. februar 2006 Nei, står det at man må ha vært ansatt så og så lang tid og man blir syk før det får man desverre ikke penger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skravla Skrevet 9. februar 2006 #5 Del Skrevet 9. februar 2006 Arbeidsgiver må ikke betale de 16 første dagene før etter at opptjeningstiden på 4 uker er omme. Som nyansatt må man ha vært ansatt hos arbeidsgiver i 4 uker. Fravær uten gyldig grunn skal ikke regnes inn. Dette følger av folketrydloven § 8-18 1. ledd Arbeidsgiverperioden (de første 16 dager) står det om i folketrygdlovens " § 8-19. I 2. ledd står det at det gjelder fra første hele fraværsdag som arbeidsgiver plikter å betale for - altså etter 4 uker. http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-022.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eliza Doalot Skrevet 9. februar 2006 #6 Del Skrevet 9. februar 2006 Da har jeg tatt feil, trodde grensa var på 14 dager når man hadde sykemelding. Beklager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skravla Skrevet 9. februar 2006 #7 Del Skrevet 9. februar 2006 Det var 14 dager før, men det kom nye bestemmelser enten i 2004 eller 2005 - tiden går så utrolig fort at det kan godt ha vært enda tidligere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eliza Doalot Skrevet 9. februar 2006 #8 Del Skrevet 9. februar 2006 Det var 14 dager før, men det kom nye bestemmelser enten i 2004 eller 2005 - tiden går så utrolig fort at det kan godt ha vært enda tidligere ← Da var jeg ikke helt på jordet da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skravla Skrevet 9. februar 2006 #9 Del Skrevet 9. februar 2006 Neida, det var du ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs_M Skrevet 10. februar 2006 Forfatter #10 Del Skrevet 10. februar 2006 Men kan man ikke sende krav (den siste delen av sykemeldingen) til Trygdekontoret ? I dette tilfellet hvor arbeidsgiver ikke plikter å betale så burde vel Trygdekontoret dekke dette ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs_M Skrevet 10. februar 2006 Forfatter #11 Del Skrevet 10. februar 2006 Har sjekket med Trygdekontoret...Og jeg får penger fra dem når arbeidsgiver ikke plikter Eneste forutsetning er at man har vært i jobb før den "Nye" jobben... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå