Gå til innhold

Barnet reagerer ikke på tilsnakk!!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hjelp ! Sønnen til mannen min oppfører seg meget ufint til tider . Han er 9 år. Han respekter ikke andres følelser selv om de prøver å si i fra. Kverulerer voldsomt på alt ( selv om han vet han tar feil) og gir blaffen i om Han sårer andre. Både barn og voksne. Han bare ler dersom andre begynner å grine eller blir sinte på han.  Jeg har nå prøvd å snakke til han i det siste. da har jeg forklart på en pen men bestemt måte at når han sier og gjør sånn og sånn så blir andre såret / lei seg eller sinte, og da kan det hende andre ikke vil leke med han.  Dette har jeg snakket med han om etter at han har oppført seg dårlig mot vennene sine.  Problemet er at han ikke tar til seg det vi og andre barn sier!  Han er helt likegyldig og kald som is. Han virker ikke å bry seg overhodet. Går en venn gråtende hjem så står han bare der og ler og leker videre som Ingenting ! Reagerer ikke om vennene blir sinte på han. Stopper ikke med det driver med. Leker og ler videre selv om vennene sier stopp!!  Hva er dette ?  Må legge til at jeg ikke kjenner barnet godt da vi ikke bor sammen nå, men jeg er på besøk . 

Anonymkode: bb5b8...e30

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Som du sier, du kjenner ham ikke, og han er fremdeles ett barn. Mye kan ligge bak oppførselen. Vi har ett barn på samme alder, både han og kamerater har hatt perioder der de får noen hangups, henger litt etter sosialt eller modnes mye på kort tid. Ikke noe vi har tatt så tungt. 

Kanskje han akkurat har startet å stå opp for seg selv og sine meninger der vennene før har vært for dominerende, og trenger å teste litt. Kanskje han er usikker og får steinansikt når han føler ubehag eller avvisning? Det kan være episoder mellom vennene du ikke har fått med deg, kanskje han er usikker på deg og hva du vil bety for ham?

Kan være mye, møt ham som en trygg voksen. Ta gjerne ett cos kurs eller tuning into kids derom du skal ta del i livet hans fremover. Kan gjøre deg sikrere i din rolle. 

Anonymkode: ca140...cad

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hjelp ! Sønnen til mannen min oppfører seg meget ufint til tider . Han er 9 år. Han respekter ikke andres følelser selv om de prøver å si i fra. Kverulerer voldsomt på alt ( selv om han vet han tar feil) og gir blaffen i om Han sårer andre. Både barn og voksne. Han bare ler dersom andre begynner å grine eller blir sinte på han.  Jeg har nå prøvd å snakke til han i det siste. da har jeg forklart på en pen men bestemt måte at når han sier og gjør sånn og sånn så blir andre såret / lei seg eller sinte, og da kan det hende andre ikke vil leke med han.  Dette har jeg snakket med han om etter at han har oppført seg dårlig mot vennene sine.  Problemet er at han ikke tar til seg det vi og andre barn sier!  Han er helt likegyldig og kald som is. Han virker ikke å bry seg overhodet. Går en venn gråtende hjem så står han bare der og ler og leker videre som Ingenting ! Reagerer ikke om vennene blir sinte på han. Stopper ikke med det driver med. Leker og ler videre selv om vennene sier stopp!!  Hva er dette ?  Må legge til at jeg ikke kjenner barnet godt da vi ikke bor sammen nå, men jeg er på besøk . 

Min sønn kan til tider være slik når han kommer fra pappaen sin, så jeg irriterer vettet av han, og setter ganske harde grenser....

Virker som han har mye aggresjon i seg....

Hvordan er mammaen? 

Slike barn som dette trenger veldige tydelige varme rammer slik at han får respekt for omgivelsene sine....

Jeg måtte faktisk gå så langt som å kutte skru av nettet for å få min sønn til å komme ned til middag en periode. I begynnelsen ble han skikkelig sur.....Så må man bare stå i det....Så plutselig var det en dag så var han litt raskere enn vanlig. Så sa han til meg: "Mamma, tusen takk for at du ikke kutta nettet" 😂😂😂.

Så det er mulig å gjøre noe med det, men veldig utfordrende siden det ikke er ditt barn.

Virker som om det er mange voksne som ikke forstår at barn trenger vennlige grenser......

Til og med jenter med anoreksi får lov å ha mobil liksom....Det er jo galskap i mine øyne....Da er det jo enkelt for dem å opprettholde sykdommen...

En liten digresjon på den siste....Var mest for å illustrere hvor ille det er blitt i noen sammenhenger....

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva er dette ?  Må legge til at jeg ikke kjenner barnet godt da vi ikke bor sammen nå, men jeg er på besøk . 

Far (og mor) må faktisk ta tak i dette. Ikke du.

Anonymkode: c4af3...32c

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke normalt, så denne gutten må slite med noe. Om ikke foreldrene klarer å endre oppførselen hans, så bør han jo få profesjonell hjelp. Sånn oppførsel er ikke lovende for livet hans videre. Om de ikke får hjelp, så havner de ofte utenfor i samfunnet.

Anonymkode: 3556d...678

AnonymBruker
Skrevet

Han forteller at de er lite oppmerksomme på tegn til frykt, smerte og tristhet hos andre. I tester av såkalte moralske overtredelser sliter de dessuten med å vurdere hvilke handlinger som overskrider de sosiale reglene i situasjonen.

Mangel på anger eller skyldfølelse

Redusert empati

Kald likegyldighet til ytelse på viktige områder

Grunne eller manglende emosjoner (få, svake eller overfladiske følelser)

https://www.forskning.no/barn-og-ungdom-forebyggende-helse-helse/kan-vi-forebygge-utviklingen-av-psykopatiske-trekk-hos-barn-og-unge/2092196

Anonymkode: a9148...f82

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror foreldrene bør ta tak i dette kjapt, ellers kan dette bli veldig utrivilig når han kommer i puberteten

Anonymkode: 4fc6d...8a2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...