Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2006 #1 Skrevet 9. februar 2006 Kjøpte leilighet i april i fjor. Hvordan regner jeg ut hvor mye eiendomsskatt vi må betale pr år? Jeg har ikke peiling siden dette er min første bolig.
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2006 #2 Skrevet 9. februar 2006 Eiendomsskattetaksten fastsettes av kommune etter regler vedtat av kommunen. Du må med andre ord kontakte kommunen du bor i for nærmere informasjon om dette. (Ikke alle kommuner har eiendomsskatt heller).
iss Skrevet 9. februar 2006 #3 Skrevet 9. februar 2006 Fredrikstad er en av de værste kommunene i landet!! Tro meg, å plutselig måtte betale 8000 i året i eiendomsskatt, det merkes.. I fredrikstad har det nesten vært lynsjestemning, og ordføreren ble kastet egg på..
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2006 #4 Skrevet 9. februar 2006 Fredrikstad er en av de værste kommunene i landet!! Tro meg, å plutselig måtte betale 8000 i året i eiendomsskatt, det merkes.. I fredrikstad har det nesten vært lynsjestemning, og ordføreren ble kastet egg på.. ← Heh. Jeg vet jo at det er kommunene som bestemmer eiendomsskatten, men visste ikke at Fredrikstad var så ille. Jeg har sitet og sett på boliger til salgs der, og tenkt at prisene ikke var så gale - kanskje eiendomsskatthelvetet holder prisene nede? Er egentlig ikke prinsipielt i mot eiendomsskatt, men synes det er helt tullete at den enkelte kommune kan styre med den som de vil. Det burde vært statilig regulert og hatt et rimelig tak.
iss Skrevet 9. februar 2006 #5 Skrevet 9. februar 2006 Her er artikkel om eggkasting på ordføreren: http://f-b.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/2...581837/-1/NYHET Eiendomsskatten har vært omstridt i fredrikstad, det har vært helt utrolig.. Her er en link til en samleside i fredrikstad blad : http://f-b.no/apps/pbcs.dll/misc?url=/misc...&Kategori=NYHET
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2006 #6 Skrevet 9. februar 2006 Hm. Verdt å merke seg. Jeg har tenkt på å kanskje kjøpe hus i Fredrikstad etter hvert, synes området er både fint og sentralt, men det der er jo noe en må ta med i betraktningen. Hvordan er det med eiendomsskatt i forhold til lån på boligen? Må man betale like mye skatt selv om man har stort lån? Takk for linkene også!
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2006 #7 Skrevet 9. februar 2006 Er egentlig ikke prinsipielt i mot eiendomsskatt, men synes det er helt tullete at den enkelte kommune kan styre med den som de vil. Det burde vært statilig regulert og hatt et rimelig tak. ← Tja, da forsvinner jo hele poenget med det lokale selvstyret hvis alt skal være statlig regulert. kommunen kan også bestemme satsen på den kommunale inntektsskatten (de har et lite intervall de kan bevege seg innenfor), men alle kommuner bruker meg bekjent høyeste lovlig skattesats. Hvis innbyggerne i kommunen er så imot eiendomsskatt blir det sannsynligvis en sak i neste valgkamp, og så får det partiet som er for fjerning av eiendomsskatten flertallet. Det er slik demokratiet fungerer. Man kan ikke plutselig si man er imot flertallsbeslutninger når det går imot ens egne meninger. At partiene som var for innføring av eiendomsskatt i kommunen vant valget har trolig med at de kunne love større kommunale utgifter i form av velferdsordninger. Og som kjent må som regel store utgiftsøkninger følges av inntektsøkninger for kommunen. Men at kommunen kunne gjort andre grep for å spare kostnader i form av rasjonalisering, omstrukturering osv kan nok hende. Men det er derfor vi velgere har muligheten til å stemme inn de representantene vi mener kan forvalte våre skattekroner på best måte
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2006 #8 Skrevet 9. februar 2006 Kan legge til at det jeg heller synes er urettferdig med eiendomsskatten er at den regnes ut på grunnlag av likningsverdien. Og det er veldig tilfeldig hva denne er i forhold til køpesummen. Jeg har feks en leilighet som er verdt ca 1,4 mill, men likningsverdien er bare 65 000! Mens andre kan ha likningsverdier som er nærmere kjøpesummen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå