Gå til innhold

Er utleiere griske bolighaier?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Få høre deres fordommer mot huseiere som leier ut! Er de noen griske bolighaier som håver inn penger på at andre ikek har råd til å kjøpe bolig selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oops. Og jeg som vurderer å leie ut et rom.  :tristbla:

Din griske bolighai som bare tenker på å tjene penger på andres fattigdom!

Eller kanskje ikke...

:klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det ikke blitt veldig tuklete uten? Spesielt for dem som ikke har råd eller lyst til å kjøpe eget bosted?

Det tror nå jeg iallefall... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Markus i Oslo

Jeg er i hvert fall en grisk bolighai med den leiligheten jeg leier ut! Andre utleiere må nesten få snakke for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min huseier er ikke det. Hun er en snill og kul eldre dame som lar oss leie et helt hus for 4500 kr i måneden. Fint hus er det også, og vi disponerer både hage, stall, hytter og setre som hører til eiendommen. Jeg kan legge til at hun VET at hun leier ut billig - hun er med andre ord verken senil eller virkelighetsfjern.

Men kjipinger finnes. Jeg vet om en som prøvde å kreve ekstra betalt av leieboerne etter at han måtte sende en venn for å bryte opp badedøra som hadde gått i vranglås med en beboer inni. Døra var defekt fra før, og låsen fungerte ikke, men nøkkelen sto i. Sunnmøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oops. Og jeg som vurderer å leie ut et rom.  :tristbla:

Vær OBS på at ca. halvparten som leier er helt elendige til å betale i tide, og mange vil forsøke å stikke av uten å betale det de skylder.

IKKE STOL PÅ NOEN og for all del: TA DEPOSITUM! ALLTID!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_trådstarter_*
Noen er sikkert det. Mens andre er det ikke. Synes du det selv?

Nei, jeg synes ikke det. Men har inntrykk av at veldig mange mener det. Det er jo så mange som har så hast med å kjøpe egen leilighet omtrent før de fyller 20, så de slipper å betale til "den griske bolighaien" (som om det er noe bedre å betale til den griske banken når man ikke har noe egenkapital fra før).

Mine foreldre leide en stund ut min bestemors hus. De syntes det var vanskelig å selge barndomshjemmet til min mor, og håpet etterhvert å kunne bo i det selv når de fikk råd til det. Men det viste seg at de absolutt ikke tjente penger på å leie ut huset, man må jo skatte av leieinntektene osv.

Dette var altså et eksempel. Mange som leier ut ser seg nødt til å gjøre det pga trang økonomi som gjør at de ikke lenger har råd til å bo i huset, men heller ikke har anledning til å selge med en gang heller. Og som noen nevnte her, man vet aldri hva en leieboer kan finne på. Kjenner en som leide ut leiligheten sin, og denne leieboeren hadde klart å ødelegge flere av dørene (gud vet hvordan man klarer å slå hull i ytterdøra, det skjer jo ikke med et uhell :overrasket: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få høre deres fordommer mot huseiere som leier ut! Er de noen griske bolighaier som håver inn penger på at andre ikek har råd til å kjøpe bolig selv?

Jepp, jeg satser på å utnytte ungdommen mest mulig...... :twisted::sinna::ironi:

Nei da, jeg skal være seriøs.. ;)

Jeg tror nok at de som har utleie som hovedinntekt, eller som en "bi-gesjeft" nok i større grad er mer fokusert på profitt, enn "hobbyutleiere" som i all hovedsak bare vil redusere egne boutgifter litt.... (selv om det finnes "bolighaier" i denne kategorien også, så tror jeg at de utgjør unntakene)

Selv leier vi ut en leilighet med boareal på ca 70m2 på "billigsalg"... (3000 kr mnd) Dette dekker kommunale avg, kabel, forsikring og vedlikehold. Vi tjener altså ingenting på dette, og om vi hadde leid ut enda billigere så hadde vi hatt utgifter ved utleien!

Naboleiligheten er nøyaktig lik (noe lavere standard), og de leier ut for 6000 kr mnd. Dette dekker kommunale avg., kabel, forsikring, vedlikehold og noe av huseiers boliglån. altså heller ikke noe stor fortjeneste!

Men, går vi over til de kommunale boligene litt lenger bort i gata, så er situasjoen annerledes! De tar 6400 kr mnd for en leilighet med boareal på ca 60m2! Kommunen har dessuten lavere utgifter ved utleie enn vi har (p.g.a rabatter ved forsikring, kommunale avg, gunstige renter på lån osv), og tjener derfor temmelig grovt på utleien!

Dette, som i utgangspunktet var ment å fungere som en starthjelp til ungdom i etableringsfasen, har nå blitt et "sugerør" til lommeboka, og ungsommen har ikke en sjangs til å legge seg opp noe startkapital ved å bo i disse leilighetene!

Dette kvalifiserer i mine øyne som utnyttelse og griskhet! :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv leier vi ut en leilighet med boareal på ca 70m2 på "billigsalg"... (3000 kr mnd)  Dette dekker kommunale avg, kabel, forsikring og vedlikehold.  Vi tjener altså ingenting på dette, og om vi hadde leid ut enda billigere så hadde vi hatt utgifter ved utleien!

Naboleiligheten er nøyaktig lik (noe lavere standard), og de leier ut for 6000 kr mnd.  Dette dekker kommunale avg., kabel, forsikring, vedlikehold og noe av huseiers boliglån.  altså heller ikke noe stor fortjeneste!

Hvorfor leier dere ut så billig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor leier dere ut så billig?

Av flere grunner egentlig....

Da vi kjøpte huset vårt på tvangssalg, så lovte vi de gamle eierne at de kunne få leie hos oss så lenge som de ønsket. Til gjengjeld ga de oss en "hyggelig" pris på huset. Vi ga 1,1 mill for huset som hadde en takst på 1,25 mill.

Dette er et eldre ektepar, som begge lever på minstepensjon. Likevel er de veldig stabile betalere, rolige og ordentlige på alle måter, og det hadde ikke vært sikkert om vi hadde fått like gode leietakere om vi hadde leid ut leiligheten til noen andre.

Du kan si at vi "betaler" litt ekstra for trygghet og stabilitet.

Samtidig ville jeg ha hatt dårlig smak i munnen om vi hadde "kastet dem på gata" så lenge vi har økonomi til å la dem bo for denne prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei hvorfor skulle de være det ?

Syns det er fint at noen er interessert i å leie ut plass de selv ikke trenger til andre som har nettopp det behovet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grisk bolighai var iallefall ikke jeg :ler:

Den første boligen jeg eide var en tomannsbolig hvor vi leide ut 2 etasje. Tok vanlig leiepris utfra markedet, og vi leide ut til en studentpar. Når de hadde fest var jo vi selvfølgelig alltid nvitert :sjarmor: Var 20 år den gang da, så vi tok ikke ting så høytidelig. Leieboerne våre var i dyp sorg når vi bestemte oss for å kjøpe en enebolig istedet :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...