Gå til innhold

Foreldresamarbeid. Hvordan gjør dere det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan fordeler dere ansvaret i det daglige? (Mor har barnet 10/14 dager. Mor og far bor i samme kommune.) Barn på småtrinnet. Har økonomien til mor/far noe å si for ansvaret?

Hvem har ansvar for:

* lege, helsestasjon, tannlege, annet helsemessig

* lekser, beskjeder i sekk og beskjeder i app, foreldremøter, utviklingssamtaler, oppmøte på skolen ved initiativ av FAU, jul/sommeravsluttninger osv

* Kjøpe inn ting som sykkel, ski, skøyter o.l

* Lære/øve på sykling, ski, skøyter, svømming

* Bursdager til barna i klassen. Ha klassevenner på besøk, la barnet besøke klassevenner.

* Handle inn klær, sørge for skiftetøy og det som trengs er på skolen

* Følge opp fritidsaktivitet, spesielle ting/ fremføringer/ der foreldre skal være med

* 17. mai oppmøte, penklær lommepenger(is)

OG

- Hvordan blir bedkjeder mellom dere gitt?

- Hva blir informert om fra den ene eller andre?

Lurer hovedsaklig på de som har barn på småtrinnet. Men tar svar fra alle.

Vær snill i svarene dine ♡

Anonymkode: 94781...76c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her hadde jeg alt ansvaret. Jeg kjøpte alt av utstyr. Far kjøpte ikke en gang ekstra undertøy og sokker han kunne ha hos seg. Jeg stilte opp på alt selv om jeg var i full jobb og han ikke jobbet. Nei, han var ikke syk annet enn add. 

Anonymkode: 4599e...3cf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ansvar for alt, både økonomisk og praktisk. Det er dessverre ikke mulig å samarbeide med mor, så da gjør jeg alt selv. Det skulle jo bare mangle, egentlig.

Anonymkode: 19428...f7e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Begge har ansvaret. Han følger opp venner og lekser og aktiviteter når han har barnet, og jeg når jeg har barnet. Vi kjøper klær til hvert hjem. Spleiser på ytterklær og sko. Jeg tar meg av det da han ofte kjøper for smått, eller regntøy som ikke er vanntett. Ski er det han som tar de med på, så da ordner han med ski etc. Tannlege etc faller på den som har barnet den dagen. Her er vi gjerne behjelpelig med hverandre om det passer bedre for den andre. Vi har 50/50 og ingen barnebidrag, så vi spleiser på kontingenter, fritidsaktiviteter etc

Anonymkode: ccf1c...8ad

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid gjort alt. Far har aldri gjort noe.

Anonymkode: 36995...9e0

AnonymBruker
Skrevet

Hvem har ansvar for:

* lege, helsestasjon, tannlege, annet helsemessig - I hovedsak mor, men den som har barnet den gjeldene dag følger barnet til lege/tannlege andre planlagte timer. 

* lekser, beskjeder i sekk og beskjeder i app, foreldremøter, utviklingssamtaler, oppmøte på skolen ved initiativ av FAU, jul/sommeravsluttninger osv - det ukentlige på skolen, lekser - mor. Foreldresamtaler/jul/sommer begge to møter opp. 

* Kjøpe inn ting som sykkel, ski, skøyter o.l - begge bidrar likt med basis ting, ønsker den ene foreldren å kjøpe noe dyrere eller ekstra - er det opp til den gjeldene foreldren. 

* Lære/øve på sykling, ski, skøyter, svømming - far tar ski og skøyter, mor har tatt sykling og svømming. Far er glad i fjell, snø og vinter, mor foretrekker sommer, båt, sjø og bading. 

* Bursdager til barna i klassen. Ha klassevenner på besøk, la barnet besøke klassevenner. - Mor. Dette pga avstand til skolekrets/venner. 

* Handle inn klær, sørge for skiftetøy og det som trengs er på skolen - I hovedsak mor, men far kjøper selv det barna trenger hos han av klær. Vi sender altså ikke klær og utstyr frem og tilbake. 

* Følge opp fritidsaktivitet, spesielle ting/ fremføringer/ der foreldre skal være med - den som har barnet på gjeldene dager. Begge møter opp på fremføringer/kamper/dugnad dersom det lar seg gjøre for begge. 

* 17. mai oppmøte, penklær lommepenger(is) - vi veksler annenhvert år, men vi feirer tiden på skolen/bhg sammen, deles på ettermiddagen. 

OG

- Hvordan blir bedkjeder mellom dere gitt? ved levering/henting, sms eller tlf. 

- Hva blir informert om fra den ene eller andre? - alt som faller naturlig at en forelder skal/bør vite. 

Vi kjøper bursdag og julegave sammen, barnas bursdag feires sammen med begge familier. Mor har ansvar for barnas barnebesøk, men far hjelper til ved behov på selve dagen. 

Anonymkode: 07bbb...c28

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvordan fordeler dere ansvaret i det daglige? (Mor har barnet 10/14 dager. Mor og far bor i samme kommune.) Barn på småtrinnet. Har økonomien til mor/far noe å si for ansvaret?

Hvem har ansvar for:

* lege, helsestasjon, tannlege, annet helsemessig

* lekser, beskjeder i sekk og beskjeder i app, foreldremøter, utviklingssamtaler, oppmøte på skolen ved initiativ av FAU, jul/sommeravsluttninger osv

* Kjøpe inn ting som sykkel, ski, skøyter o.l

* Lære/øve på sykling, ski, skøyter, svømming

* Bursdager til barna i klassen. Ha klassevenner på besøk, la barnet besøke klassevenner.

* Handle inn klær, sørge for skiftetøy og det som trengs er på skolen

* Følge opp fritidsaktivitet, spesielle ting/ fremføringer/ der foreldre skal være med

* 17. mai oppmøte, penklær lommepenger(is)

OG

- Hvordan blir bedkjeder mellom dere gitt?

- Hva blir informert om fra den ene eller andre?

Lurer hovedsaklig på de som har barn på småtrinnet. Men tar svar fra alle.

Vær snill i svarene dine ♡

Anonymkode: 94781...76c

Jeg har barna 11/14 dager, men svarer likevel. 

Om noe av det over skal bli gjort, må jeg gjøre alt. Jeg tar altså absolutt alt ansvar.  Jeg sender SMS eller mail med nødvendig info (helse, info fra skolen, aktiviteter som skjer på hans dager osv), men han svarer sjelden. 

Far bidrar økonomisk da, betaler barnebidrag, men det er også alt han gjør. 

Anonymkode: 7705c...142

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 50/50 samvær for vår datter på snart 18 år. Hun har diagnoser epilepsi, lett pu og forsinket motorikk. 
Jeg mottar bidrag 900kr, fordi han tjener mer enn meg. Vi går hver vår barnetrygd. 
Hun vil være hos meg på 17 mai, fordi pappaen ordner ikke til noe spesielt på den dagen. Trist synes jeg. Han har sluttet med bursdagsfeiring også, fordi han synes hun nå er for stor for det?! 
Men jeg har alltid ordnet bursdagsfeiring med familie og venner i alle år. 

Det som er utfordrende i samarbeidet vårt er at han vil ha kontroll, siste ordet i alt og er gjerrig. 😖🤯 

Han har veldig god økonomi, men ønsker å bruke så lite penger som mulig. Hver gang det skal kjøpes inn klær som skal gå i mellom som typ sko/ ytterklær blir til en kamp. 

Anonymkode: a1344...42a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har barna 60 prosent. Mye av det du nevner følges jo opp av den som har barna de aktuelle dagene. Lekser følges opp på tilsvarende måte. Bursdager og andre avtaler likeså. Har da inntrykk av at de fleste gjør det slik? 

Jeg mottar barnebidrag, så jeg kjøper inn det meste. Større ting som sykler og ski spleiser vi bare på. Vi ringes eller meldes om det er beskjeder som skal gis, slår også av en prat ved levering eller henting om det skjer hjemme hos en av oss. Utviklingssamtaler og avslutninger møter vi som regel på begge to, begge deltar på 17 mai på skolens opplegg. 

Sånn overordnet så er det definitivt jeg som har best oversikt over hva som skjer og far trenger ofte en påminnelse om diverse fordi han er glemsk. Det kan til tider være irriterende og slitsomt, men jeg tenker at det er godt en av oss følger med ihvertfall. Så det skal ikke gå utover barna..

Anonymkode: f619c...bd0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...