Gjest Gjest_Pia_* Skrevet 9. februar 2006 #1 Skrevet 9. februar 2006 Noen som vil dele tips om gode bøker? Jeg kan begynne - vil på det varmeste anbefale "Mannen som elsket Yngve" av Tore Renberg. Og "Hvite tenner" av Zadie Smith.
Gjest King James Skrevet 9. februar 2006 #2 Skrevet 9. februar 2006 Kan nevne mange.... Stormfulle Høyder av Emily Bronte Jane Eyre av Charlotte Bronte Anges Grey av Anna Bronte Vår Felles Venn av Charles Dickens Northanger Abby av Jane Austen Anna Karenina av Leo Tolstoy Kossakene av Leo Tolstoy Ivan Ilitsj Død av Leo Tolstoy Brødrene Karamasov av Dostojevskij Hvite Netter av Dostojevskij Forbrytelse og Straff av Dostojevskij Idioten av Dostojevskij Spilleren av Dostojevskij De Besatte av Dostojevskij Opptegnelser fra kjellerdypet av Dostojevskij Enugine Onegin av Aleksander Pusjkin Døde Sjeler av Gogol Tapte Ilusjoner Honore De Balzac Les Miserables av Victor Hugo Germinalen av Emilie Zola Shirly av Charlotte Bronte Nils Klims reise til den underjordiske verden av Ludvig Holberg Unge Wherters Lidelser av Goethe Faust av Goethe Trolldomsfjellet av Thomas Mann Huset Buddenbroks av Thomas Mann Salamanderkrigen av Karel Capek Slottet av Franz Kafka Prossensen av Franz Kafka Røk av Ivan Turginjev Ulysses av James Joyse Emma av Jane Austen Mansfield Park av Jane Austen Don Qujote av Servaades ( Egentlig kjedelig men en bok man burde ha lest ) To Byer av Charles Dickens Krig og Fred av Leo Tolstoy De tre musketerer av Aleksander Dumas Juvikfolket av Olav Duun Sult av Knut Hamsun Mysterier av Knut Hamsun Den evige ekteman av Dostojevskij. Det får vel holde.
Gjest Gjest_Pia_* Skrevet 9. februar 2006 #3 Skrevet 9. februar 2006 Oj, der var det mange klassikere! Har lest mange av dem og kan varmt anbefale dem videre. Men er mer ute etter ikke så kjente bøker, de du ikke finner frem til med mindre du hører om dem, leser en interessant anmeldelse eller noe sånt? nevner forresten også "Det jeg elsket" av Siri Hustvedt.
Gjest Gjest_King James_* Skrevet 9. februar 2006 #4 Skrevet 9. februar 2006 litt mindre kjente greit....Sokrates og Xantippe av Finn Jor
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2006 #5 Skrevet 9. februar 2006 "Oppdrag" og "Reiser i et lukket rom" av Finn Carling. "Stormen" av Johnny Halberg.
nostalgia Skrevet 11. februar 2006 #6 Skrevet 11. februar 2006 Leser du engelsk? I så fall har jeg mange knallgode bøker å anbefale A Prayer for Owen Meany ~ John Irving (min favorittbok! ) I Know This Much Is True ~ Wally Lamb She's Come Undone ~ Wally Lamb A Million Little Pieces ~ James Frey White Oleander ~ Janet Fitch Talk Before Sleep ~ Elizabeth Berg Open House ~ Elizabeth Berg My Sister's Keeper ~ Jodi Picoult The Pact ~ Jodi Picoult The Dogs of Babel ~ Carolyn Parkhurst Secret Life of Bees ~ Sue Monk Kidd The Mermaid Chair ~ Sue Monk Kidd Practical Magic ~ Alice Hoffman Illumination Night ~ Alice Hoffman Extra virgin : livet i Liguria ~ Annie Hawes Ripe for the Picking ~ Annie Hawes Journey to the south : a Calabrian homecoming ~ Annie Hawes What Looks Like Crazy on an Ordinary Day ~ Pearl Cleage The Bluest Eye ~ Toni Morrison Dress Your Family in Corduroy and Denim ~ David Sedaris (morsom) Me Talk Pretty One Day ~ David Sedaris (morsom) Noen flotte norske bøker, som kanskje ikke er av de aller best kjente: Brødrene Henriksen ~ Cecilie Enger Alt som er ~ Brit Bildøen Hav av tid ~ Merete Morken Andersen Gleden er gratis : Pollestads beste ~ Kjell Arild Pollestad Gulldronning, Perledronning ~ Margaret Skjelbred
nostalgia Skrevet 11. februar 2006 #7 Skrevet 11. februar 2006 (endret) Extra virgin : livet i Liguria ~ Annie Hawes Ripe for the Picking ~ Annie Hawes Journey to the south : a Calabrian homecoming ~ Annie Hawes NB! Dette er en slags dokumentar fra livet i et annet land (Italia), og de må leses i den rekkefølgen de står skrevet her. Dette er utrolig gode bøker. Annie Hawes er en fantastisk menneskeobservatør og hun skriver helt fabelaktige skildringer. Jeg elsker disse bøkene selv, og anbefaler dem til alle! Endret 11. februar 2006 av nostalgia
Grooo Skrevet 11. februar 2006 #8 Skrevet 11. februar 2006 Vil foreslå denne jeg og: Hav av tid ~ Merete Morken Andersen
hilli Skrevet 11. februar 2006 #9 Skrevet 11. februar 2006 Jeg er veldig begeistret for den britisk-indiske forfatteren Hari Kunzru som har skrevet Den uekte og Overført som begge er gode bøker. Min favorittbok er også, i likhet med mange andres, skrevet av John Irving. Jeg elsker alle de merkelige personene og surrealistiske historiene som blir vevet sammen på et fantastisk vis i Sirkusbarn.
Gjest -eline- Skrevet 12. februar 2006 #10 Skrevet 12. februar 2006 (endret) Mange gode bøker og hukommelse som en gullfisk er ikke ideelt når det kommer til å skulle forslå gode bøker men de jeg husker akkurat nå: American Gods, Neil Gaiman Neverwhere,Neil Gaiman (basert på BBC TV-serien med samme navn, som han skrev manus til) Good Omens, Terry Pratchett/Neil Gaiman Jeg liker alle bøkene til Jo Nesbø (har ikke lest Frelseren enda men) Før du sovner, Linn Ullmann Name of the Rose, Eco Umberto The Queen and I, Sue Townsend Salig blanding dette, men jeg er litt altlesende Endret 12. februar 2006 av -eline-
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå