AnonymBruker Skrevet 30. april 2024 #1 Skrevet 30. april 2024 Har ei jente på 13 år, som føler seg utenfor på skolen og på fritiden. Noe som vi selvfølgelig tror henne på, da hun eier følelsene sine fult og helt. Men vi er usikre på årsaken, om det er det at hun faktisk holdes utenfor eller at hun føler seg utenfor. Eller om hun ekskluderer seg selv. Når vi ser henne på fritidsaktiviteter, opplever vi henne som inkludert. Det samme opplever lærer, som jeg har hatt flere samtaler med. Sist i dag hadde jeg en samtale med dattera vår om dette. Like etter samtalen så vi et par jenter fra klassen som var på vei for å spille fotball, og jeg foreslo til henne at hun skulle hive seg med. Noe hun umiddelbart responderte positivt på, og ivrig kastet seg i skifting og glad og fornøyd fløy ut døra. Eksemplet over er ikke et engangstilfelle, og hun kommer alltid glad og fornøyd hjem. Vi er usikre på om hun selv trekker seg unna de andre, og om hun er veldig var på andres meninger. At hun rett og slett konstruerer et problem, som for andre ikke ville vært det. Sammen med skolen skal vi ta noen tester, for å sjekke om hun skal videre til adhd-utredning. Vet ikke om dette kan ha sammenheng med ensomhetsfølelsen. Noen som har vært borti lignende og kan komme med noen gode innspill? Anonymkode: d87cb...484
AnonymBruker Skrevet 30. april 2024 #2 Skrevet 30. april 2024 Ja. Det hjalp når hun byttet skole. Anonymkode: dd02a...d76
AnonymBruker Skrevet 30. april 2024 #3 Skrevet 30. april 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja. Det hjalp når hun byttet skole. Anonymkode: dd02a...d76 Hvordan skal dette liksom hjelpe da? Flytter man til en helt annen skole, så risikerer man vel at de andre med-elevene man møter der allerede har skapt deres egne "klikker" å henge sammen med. Så ender man kanskje opp med å bli enda mer utenfor. Anonymkode: 08e38...f92 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2024 #4 Skrevet 30. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja. Det hjalp når hun byttet skole. Anonymkode: dd02a...d76 Ettersom vi er usikre på om hun blir ekskludert eller ekskluderer seg selv, er vi usikre på om dette er riktig løsning for oss. ts Anonymkode: d87cb...484 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2024 #5 Skrevet 30. april 2024 Fortsett med å være tett på, vær en trygg havn for henne. Ekskludering og sosiale utfordringer er det en del av i den alderen og man skal finne sin egen identitet oppi det hele. Mange som blir usikre og tør kanskje ikke å ta initiativ i frykt for å bli avvist. Så bare det å trygge henne og kanskje dere kan også hjelpe henne litt med å være litt ekstra på tilbudsiden til aktiviteter utenfor fotballen/skolen. Anonymkode: 360cf...719
AnonymBruker Skrevet 30. april 2024 #6 Skrevet 30. april 2024 Savner hun en bestevenn…? Det er mange jenter i den alderen som opplever at venninner fra bhg./småskole danner nye bånd. Føler hun seg utelatt, oversett av gamle venninner? Anonymkode: 97364...281 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2024 #7 Skrevet 30. april 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Savner hun en bestevenn…? Det er mange jenter i den alderen som opplever at venninner fra bhg./småskole danner nye bånd. Føler hun seg utelatt, oversett av gamle venninner? Anonymkode: 97364...281 Kan relatere dette til min jente på 12. Nye vennskap og klikker har blitt til, og hun har havnet litt på sidelinjen. Vi er også usikre på om hun ekskluderer seg selv, eller blir ekskludert. Tror det er en kombinasjon. Hun er en litt forsiktig jente. Hun savner sårt en bestevenn, slik hun ser at mange andre har. Jeg vet ærlig talt ikke hvordan vi skal løse det. Oppmuntrer til p tørre å ta kontakt og være litt på, i tillegg til at hun har begynt på en ny idrett hvor mange fra trinnet går. Har også bedt om at skolen følger opp.Håper inderlig det går seg til. Anonymkode: 72d8b...f5c
AnonymBruker Skrevet 30. april 2024 #8 Skrevet 30. april 2024 Det du beskriver er en følelse min datter på samme alder bærer på. Dette til tross for at hun er populær, hun er inkludert på skolen, og på fritiden. Hun er en ettertraktet samarbeidspartner i alle fag på skolen, og hun er alltid med noen i friminuttene. Likevel er hun ensom. etter grundigere kartlegging og samtaler viser det seg at følelsen ikke bare er reell for henne, men det er en dyp sannhet i det hun føler og forteller. hun er utenfor fordi hun ikke tilhører en «klikk» eller en «gjeng». Hun kjenner mange, hun er populær, men hun er ikke i en gruppe. Hun flyter rundt, og når hun ikke er tilstedet er hun ikke savnet. Ingen ringer henne og spør om hun vil være med ut, for de andre henger sammen i sin «klikk». Hun er velkommen, men ingen husker å invitere henne. Hun blir ikke invitert i bursdager fordi da er den bare sin gjeng som blir blir invitert. hun må derfor stå for all initiativ selv. Hun må ta plass, og det er slitsomt. Det er trist å aldri blir savnet, ikke bli husket på. Det er en annerledes ekskludering og utenforskap som er fryktelig vanskelig å håndtere. Anonymkode: c0f26...3f7
AnonymBruker Skrevet 30. april 2024 #9 Skrevet 30. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Savner hun en bestevenn…? Det er mange jenter i den alderen som opplever at venninner fra bhg./småskole danner nye bånd. Føler hun seg utelatt, oversett av gamle venninner? Anonymkode: 97364...281 Dette kan nok være en del av svaret, altså at hun savner en bestevenn. Hun har aldri hatt en bestevenn, men vært venner med flere, som hun fortsatt er venner med. Relasjonene har nok endret seg litt, uten at de har forsvunnet. Ts Anonymkode: d87cb...484
AnonymBruker Skrevet 30. april 2024 #10 Skrevet 30. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan relatere dette til min jente på 12. Nye vennskap og klikker har blitt til, og hun har havnet litt på sidelinjen. Vi er også usikre på om hun ekskluderer seg selv, eller blir ekskludert. Tror det er en kombinasjon. Hun er en litt forsiktig jente. Hun savner sårt en bestevenn, slik hun ser at mange andre har. Jeg vet ærlig talt ikke hvordan vi skal løse det. Oppmuntrer til p tørre å ta kontakt og være litt på, i tillegg til at hun har begynt på en ny idrett hvor mange fra trinnet går. Har også bedt om at skolen følger opp.Håper inderlig det går seg til. Anonymkode: 72d8b...f5c Tror kanskje savnet etter en bestevenn er saken her også. Usikker på hvordan vi kan hjelpe henne med dette. Dette med bestevenn kom faktisk opp som et spørsmål da jeg for en tid tilbake ble utredet for adhd. Vet ikke hvordan rolle dette spiller inn i adhd-utredningen. Men jeg har selv ikke hatt noen bestevenn siden før jeg var på samme alder. For min egen del tror jeg det kommer av at jeg rett og slett ikke hadde/har kapasitet til å følge opp et bestevennskap slik en sånn relasjon krever. Om utfordringene jenta vår opplever, bunner i det samme vet jeg ikke. ts Anonymkode: d87cb...484
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå