AnonymBruker Skrevet 30. april 2024 #1 Skrevet 30. april 2024 Jeg bor i et studentområde og ser at mange av naboene har stuer som tilsynelatende gror over i en jungel av grønt. Noen av vekstene ser rett og slett ut som unge trær som strekker seg over hele vinduet eller stuetaket. Jeg skjønner ikke hva slags vekst dette kan være, men å kjøpe svære planter på butikken er jo veldig dyrt, så mistenker at de er hjemmegrodd. Kan de rett og slett ha hentet frø/stiklinger ute og dyrket typ ei bøk inne i potte? Jeg har ikke så mye penger men vil også ha jungel inne. Finnes det vekster i norsk natur som man rett og slett kan hente ute og sette i potte? Vil de trives inne og blir det noe fint? Takk for tips. Anonymkode: 23661...508
AnonymBruker Skrevet 30. april 2024 #2 Skrevet 30. april 2024 Vekster som er hjemmehørende i Norge er tilpasset et klima med kalde, mørke vintre, og lyse sommere. Dagens hus og leiligheter er generelt varme, har lite lysinnslipp og lav luftfuktighet , og er absolutt ikke egnet for de fleste norske vekster. Plantene vi bruker som "inneplanter" i Norge, er planter som er ekstremt hardføre i den forstand at de kan overleve i varm, tørr luft og (relativt) lite lys, og de er generelt fra varme land. Det er dessuten uansett selvsagt forbudt å gå inn i skogen og grave opp vekster uten grunneiers samtykke. Dersom du vil ha "jungel" inne, men har lavt budsjett, kan du kjøpe billige, små planter og vente til de vokser seg store. Ulike arter vokser i ulikt tempo, og ikke alle blir store, så du må belage deg på å lese og lære om dette. Avleggere fra venner og familie er også en fin måte å skaffe seg billige planter på. Anonymkode: f1289...8c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå