AnonymBruker Skrevet 30. april 2024 #1 Skrevet 30. april 2024 Hei! 🙂 Til vinteren går min mammapermisjon ut (er på ulønnet siden lenge). Og jeg må ta et valg. Trenger litt hjelp. Jeg lurer på (fordi jeg finner ikke mye informasjon om dette) hvor lite man kan spørre om å få jobbe? Hvor mye redusert arbeidstid har man lov å be om hos arbeidsgiveren? Jeg er vel ganske heldig, fordi jeg «trenger» ikke nødvendigvis å jobbe for økonomiens skyld, uten jeg ønsker å få gå på jobb fordi jeg enkelt å greit trives med å få være med i gjengen. Men, min første prio er jo barna. De er fortsatt små, og jeg er en av de som ikke ønsker å ha barna i barnehagen. De velger selve når og hvor lenge de ønsker å være der. Jeg trives godt som «hjemmefrue» og jeg ønsker å være fullt nærværende for barna. Med andre ord — Jeg ønsker å spandere mest mulig tid med barna/i hjemmet, samtidig som jeg ønsker å beholde jobben min. Arbeidsplassen jeg er ansatt på vokser ikke på trær. Det er altfor hyggelig på jobb for å bare «si opp.» Da ser jeg redusert arbeidstid som en løsning. Spørsmål er hvor mye redusert jeg kan spørre om? Jeg kan gjerne tenke meg 20% eller mindre, men finnes det en grense i loven der de *må* godkjenne? Ser mange som jobber 50%, men det blir nok litt for mye for min familie akkurat nå. Syns det er litt lite informasjon om dette på nett og skjønner at det kanskje ikke er den vanligste problemstillingen. Tusen takk! Anonymkode: 80b7b...cf1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2024 #2 Skrevet 30. april 2024 Er ikke noe lovverk på hvor lite du kan jobbe. Anonymkode: c6622...8da
AnonymBruker Skrevet 30. april 2024 #3 Skrevet 30. april 2024 Ingen lovkrav her, dette er kun en sak mellom deg/arbeidsgiver. Men om arbeidsgiver er intressert i å ha en arbeidstaker som kun er innom en timer eller to innimellom er vel heller tvilsomt, da skulle du hatt en veldig spesiell kompetanse for at jeg som arbeidsgiver hadde godtatt dette. jeg vil helst ha folk i fulle stillinger så hverdagen blir så forutsigbar som mulig for alle. Anonymkode: 3cace...a9e 4 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2024 #4 Skrevet 30. april 2024 Du har allerede vært lenge i ulønnet permisjon? Det er ingen grense for hva du kan foreslå. Men utover lovpålagt permisjon så kan arbeidsgiver si nei til videre permisjon. Anonymkode: 309c8...fb3 4
AnonymBruker Skrevet 30. april 2024 #5 Skrevet 30. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ingen lovkrav her, dette er kun en sak mellom deg/arbeidsgiver. Men om arbeidsgiver er intressert i å ha en arbeidstaker som kun er innom en timer eller to innimellom er vel heller tvilsomt, da skulle du hatt en veldig spesiell kompetanse for at jeg som arbeidsgiver hadde godtatt dette. jeg vil helst ha folk i fulle stillinger så hverdagen blir så forutsigbar som mulig for alle. Anonymkode: 3cace...a9e Ok, skjønner! Men det står jo samtidig i loven at når man har blant annet barn under 10, så skal det svært mye til for en arbeidsgiver å nekte redusert arbeidstid. Det er på grunn av dette som jeg stusser litt på hva som da er innenfor og hva som er for mye. 🙂 Anonymkode: 80b7b...cf1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2024 #6 Skrevet 30. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ok, skjønner! Men det står jo samtidig i loven at når man har blant annet barn under 10, så skal det svært mye til for en arbeidsgiver å nekte redusert arbeidstid. Det er på grunn av dette som jeg stusser litt på hva som da er innenfor og hva som er for mye. 🙂 Anonymkode: 80b7b...cf1 Neineinei... det er en vesentlig forskjell på det du beskriver og vektig grunn, altså det må foreligge et kvalifisert behov. I tillegg så må det ikke være til vesentlig ulempe for arbeidsgiver noe det åpenbart er å skulle gå fra 100% til 20%. Anonymkode: 19df5...7a9 1 4
AnonymBruker Skrevet 30. april 2024 #7 Skrevet 30. april 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Neineinei... det er en vesentlig forskjell på det du beskriver og vektig grunn, altså det må foreligge et kvalifisert behov. I tillegg så må det ikke være til vesentlig ulempe for arbeidsgiver noe det åpenbart er å skulle gå fra 100% til 20%. Anonymkode: 19df5...7a9 Anonymkode: 2560e...6d0
Mt3 Skrevet 30. april 2024 #8 Skrevet 30. april 2024 Det er jo enorme forskjeller fra arbeidsplass til arbeidsplass hva som er gunstig å ikke. Har du en jobb der dere må oppdateres med kostbare kurs, seterifikater.... med jevne mellomrom så vil det være ugunstig for arbeidsgiver å ha en som går kun i 20% stilling eller lavere. Men om dere stort sett er selvgående og det kun er gratis infoskriv dere trenger å oppdatere dere med, samtidig som de lettere får vaktlisten til å gå opp med å bruke deg noen få timer i løpet av uken, ja da er det mer positivt også for arbeidsplassen at du går redusert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå