Gå til innhold

Ankelbrudd og operasjon

Fremhevede innlegg

Gjest Erle, 28
Skrevet

Noen her som har erfaringer ved ankelbrudd?

Har brukket ankelen og må operere inn skruer og plate i morgen. Brakk den da jeg falt fra trikken her i Oslo..kjørte i hui og hast til legevakta og vips, nå blir det operasjon.

Noen her som vet noe om komplikasjoner og farer en skal passe på i forbindelse med rehabilitering, hvor lang tid det tar før en kan løpe/trene igjen?

Synes det hele er grusomt men er mest interessert i om man kan bli 100% frisk igjen og om man kan fjerne skruer og plate etter ca. ett år?

Hva er det største feilen man kan gjøre og hvilke spørsmål bør en stille til lege (før operasjonen) for å forsikre seg om at en blir behandlet på best mulig og riktig måte..?

Håper på og takker for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har erfaring fra brudd i ankelen her? :tristbla:

Gjest Gjest_mammamia_*
Skrevet

Joda! jeg har brukket ankelen. Fikk både plate og skruer operert inn for 10 år siden. noe er fjernet i ettertid, men (uvisst av hvilken grunn)noe lot de bli igjen der inne. Selve inngrepet husker jeg ikke, men etterpå lå jeg med beinet høyt (på sykehuset) i 3-4 dager før jeg ble sendt hjem, og lå der istedet. Stingene ble fjernet etter to uker, mens jeg måtte ha gips i 8 uker. Når jeg kunne begynne å gå på benet igjen var det helt stivt, og jeg haltet tydelig i et halvt år. Beinet føltes stivt ganske lenge. Først et år etter operasjonen var jeg 100% bevegelig igjen og det eneste jeg merker til at jeg er operert nå,-er arret. lykke til og god bedring!

Skrevet
Joda! jeg har brukket ankelen. Fikk både plate og skruer operert inn for 10 år siden. noe er fjernet i ettertid, men (uvisst av hvilken grunn)noe lot de bli igjen der inne. Selve inngrepet husker jeg ikke, men etterpå lå jeg med beinet høyt (på sykehuset) i 3-4 dager før jeg ble sendt hjem, og lå der istedet.  Stingene ble fjernet etter to uker, mens jeg måtte ha gips i 8 uker. Når jeg kunne begynne å gå på benet igjen var det helt stivt, og jeg haltet tydelig i et halvt år. Beinet føltes stivt ganske lenge. Først et år etter operasjonen var jeg 100% bevegelig igjen og det eneste jeg merker til at jeg er operert  nå,-er arret. lykke til og god bedring!

Neei....dette hørtes ikke noe hyggelig ut.

Jeg har hørt at man kan fjerne alt av skruer/plate etter 1 år, og at man er gipset i ca. 6 uker og at man skal bli helt frisk igjen, ikke at man skal halte i mange måneder... :grine:

Skrevet

Har ikke erfaring med ankelbrudd, men kun med plate og skruer. Mitt brudd sitter litt høyere opp.

Jeg er ikke blitt gipset pga type brudd så de måtte nøye seg med plate og skruer.

Jeg får ikke fullbelaste beinet på 8 uker, men har kunnet trene ved help av fysioteraput. Det er skremmende hvor fort man mister muskelmasse og hvor vondt man kan få når musklene ikke fungerer som de skal.

Fysioterapeuten har sagt at opptreningen blir tøff, men det er helt nødvendig. Det tar nok flere måneder å trene opp styrke og bevegelighet. Håper det ikke tar så mange uker før jeg kan kjøre bil igjen.

Jeg fikk henvisning til fysioterapeut samt sykemelding da jeg ble utskrevet fra sykehuset. Ventetiden hos fysioterapeuten var for meg 1 dag.

Husk at dersom du skal til fysioterapeut/lege etc og ikke kan kjøre selv eller ta offentlig transportmiddel så kan du få rekvisisjon til taxi. Da er egenandelen 115 kr en vei og dette føres på kortet for egenandel 1.

Jeg har fått med meg at det tar ca 1,5 år før knokkelen er like sterk som før bruddet. Skruer mm fjernes ikke som rutine, men en av "komplikasjonene" kan være at skruene irriterer og da tas de ut.

Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg har to plater med skruer i den ene armen som jeg fikk pga komplisert brudd. Har hatt dem der i 8 år nå, og de er av en type som ikke skal fjernes. Jeg merker ikke noe til dem. Jeg trener, løfter, står på henda - det er helt uproblematisk.

Det eneste er at de slår ut på alarmen på flyplasser noen ganger, men da har jeg bare pekt på arret og forklart at jeg har metall i armen. Jeg fikk en attest fra sykehuset til å bruke i slike tilfeller, men har aldri hatt bruk for den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...