Gå til innhold

Medisiner fra apotek ikke registrert på frikort ennå? Hvor lang tid tar det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg var å hentet ut medisiner på blå resept på mandag 22. april (altså over 1 uke siden) og jeg ser at det ikke har blitt registrert på frikortet ennå på Helsenorge.no. Tidligere når jeg har hentet ut medisiner på apoteket så mener jeg at det har blitt registrert på frikortet nesten med en gang? Men kanskje jeg husker feil? Og når er det innafor å ta kontakt å høre med apoteket om det har skjedd en feil? Eventuelt hvor skal jeg ringe/ta kontakt? Det gjelder apotek Vitus apotek.

Anonymkode: 94297...d45

AnonymBruker
Skrevet

Kan ta opptil 3 uker eller lenger. 

Anonymkode: 916e3...93f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Står ganske tydlig at det kan ta 3 uker. 

Anonymkode: 29bfc...560

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Står ganske tydlig at det kan ta 3 uker. 

Anonymkode: 29bfc...560

Åja. Beklager da har jeg ikke lest godt nok. Jeg spurte en gang farmasøyten på apoteket jeg henter medisinene mine ved en gang når det ble registrert på frikortet mitt og da sa han med en gang. Men kanskje jeg misforsto han da???

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Åja. Beklager da har jeg ikke lest godt nok. Jeg spurte en gang farmasøyten på apoteket jeg henter medisinene mine ved en gang når det ble registrert på frikortet mitt og da sa han med en gang. Men kanskje jeg misforsto han da???

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det stemmer ikke.

https://www.helfo.no/regelverk/egenandeler-for-helsetjenester#rapporteregenandelerinnendager

«Rapporter egenandeler innen 14 dager

Frikortordningen er automatisert. For at alle pasienter skal få frikortet innen tre uker fra egenandelstaket er nådd, er de avhengige at du som er behandler og tjenesteyter husker på dette:

Du må rapportere egenandelene elektronisk til Helfo senest innen 14 dager» 

Anonymkode: 16c95...2b1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det stemmer ikke.

https://www.helfo.no/regelverk/egenandeler-for-helsetjenester#rapporteregenandelerinnendager

«Rapporter egenandeler innen 14 dager

Frikortordningen er automatisert. For at alle pasienter skal få frikortet innen tre uker fra egenandelstaket er nådd, er de avhengige at du som er behandler og tjenesteyter husker på dette:

Du må rapportere egenandelene elektronisk til Helfo senest innen 14 dager» 

Det er likevel mer enn 1 uke, som er det TS har ventet. Det tar tid, hun må bare vente.

Anonymkode: e42c2...30a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er likevel mer enn 1 uke, som er det TS har ventet. Det tar tid, hun må bare vente.

Jeg forstår ikke poenget ditt med å kommentere dette.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg forstår ikke poenget ditt med å kommentere dette.

Mente at TS kan roe ned. Det er kun gått 1 uke. Det er lenge igjen før det er skjedd brudd på fristen. Det spiller ingen rolle at regelen er 14 dager, den følges ikke alltid. Det er uansett ingenting TS får gjort annet enn å vente.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mente at TS kan roe ned. Det er kun gått 1 uke. Det er lenge igjen før det er skjedd brudd på fristen. Det spiller ingen rolle at regelen er 14 dager, den følges ikke alltid. Det er uansett ingenting TS får gjort annet enn å vente.

Jeg er også enig i at jeg ikke trenger å stresse.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at du spør. Min erfaring er at apotek bruker å registrere veldig fort. Iallfall Apotek1. Er det annen kjede kanskje? Mulig de andre ikke er like raske.

Anonymkode: 23d1a...284

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...