Gå til innhold

Barn som tar med ting hjem fra samvær

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet tar med seg gjenstander og andre ting hjem fra samvær, som samværsforelder kjøper inn (og familien).

Det blir borte bamser, spenner, strikker, klær. 

Hos meg vil barnet alltid ha med saker ifra hjem igjen men ikke så farlig andre veien. 

Hva mener dere om dette? erfaring?

Anonymkode: ebd47...0d3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barnet tar med seg gjenstander og andre ting hjem fra samvær, som samværsforelder kjøper inn (og familien).

Det blir borte bamser, spenner, strikker, klær. 

Hos meg vil barnet alltid ha med saker ifra hjem igjen men ikke så farlig andre veien. 

Hva mener dere om dette? erfaring?

Tenker at det regulerer samværsforelderen om de syns er greit eller ikke. 

Angår ikke deg og er ikke ditt problem.  Dersom de ikke syns det er ok, må samværsforelderen si nei til barnet da når barnet vil ta med ting. 

Barnet her har alltid med seg tingene barnet har med på samvær, har av og til ting med seg hjem hit etter samvær. Det angår ikke meg når samværsforelderen har sagt ja. 

Anonymkode: ab05e...fca

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Barn, som voksne, vil gjerne ha ting (også gaver) med hjem. Ikke noe unaturlig med det

Anonymkode: a75f9...818

• Liker 15
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er forståelig at barnet vil ha med seg tingene sine. 

her har vi så åpen dialog på det, at hvis det hoper seg opp hos meg med en ting, så kan den andre forelderen etterspørre det. Samme motsatt vei. tenker da på klær, spenner og dilldall. Vi har ca det samme av leker hitill, så ikke mye av det som går frem og tilbake. Men da vi har 50/50, prøver vi å ha det i riktig hjem. 

Anonymkode: 1f018...421

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Samværforelderen mener da at det blir ingenting av klær, gjenstander, leker, bamser igjen hos den. At det blir bare tingene til andre barna og at barnet ikke vil føle seg inkludert eller tilhørighet. 

AnonymBruker
Skrevet

Send det tilbake ved neste samvær da vel? Men hårstrikker? 

Hvis alt havner hos dere, skjønner jeg jo far, det er jo upraktisk (og litt koselig, jeg ser den). 

Anonymkode: 6457d...da1

• Liker 4
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Samværforelderen mener da at det blir ingenting av klær, gjenstander, leker, bamser igjen hos den. At det blir bare tingene til andre barna og at barnet ikke vil føle seg inkludert eller tilhørighet. 

Høres ut som noe som kan fint avklares med den andre forelderen slik at det blir med ting tilbake også.
Jeg ville vært forsiktig med å la slike ting gå ut over barnet, men heller prøve å få til en ordning mellom de voksne.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Husk at det er barnets ting. De fleste av oss tar med seg sine ting hjem.

Anonymkode: 09a0e...40d

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig. Men da far kjøper inn ting og det tilslutt ikke finnes klær eller leker barnet vil leke, synes far det er unødvendig. 

AnonymBruker
Skrevet

Barnet kan vel få ta med seg ting frem og tilbake fra sine to hjem. Belastende nok fra før å måtte dele opp alt og ikke bo fast ett sted. Kan barnet ha en egen bag med ting som den vil ha med seg av leker og dilldall? Så prøver dere voksne å hjelpe til så det blir med sammen med barnet? 

Anonymkode: 9ef90...a6e

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da kan du sende det i retur? Eller så må samværsforelderen ta en samtale med barnet sitt. 

Det er i utgangspunktet barnets ting - som barnet bør få råde over. Men det er innafor å si at - nei disse tingene skal du ha hos mamma eller hos pappa. Så de kan du leke med/bruke når du er her. 

Anonymkode: ab05e...fca

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må jo sende det med tilbake...

Jeg ser ikke problemet..? 

Og hårstrikker?? Man får hundre stk på Normal til tretti kroner..

Anonymkode: cb7c3...819

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes at det er innafor å si at ting som kjøpes hos samværsforeldren skal være hos samværsforeldren. Jeg er uenig i det noen her skriver : at det er barnets ting. Dette er leker og utstyr som hører til hjemmet - og barnet når det er hos samværsforeldren . Ting som kjøpes av bidragsmottaker er «barnet sitt»; og bør bevege seg mellom hjemmene. Dette er ting begge har betalt for.

Anonymkode: 32b92...15e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Da må i utgangspunktet den andre forelderen hjelpe barnet å huske hva som er tatt med og ta med tilbake. Gjerne noe hver gang eller et røsk innimellom. Men jeg vet hvor dårlig det kan fungere i praksis etter hva jeg har observert mellom tidligere samboer og hans eks. 

Anonymkode: bb398...517

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bonusdatter her styrer det selv. Vi har vært tydelige på at det er hennes klær, hennes ting og hun bestemmer over det selv. Hun må selv huske å ta med seg de klærne og tingene hun ønsker fra et sted til et annet. Selv om mor kjøpte en genser til henne, er det ikke mor som bestemmer over den, det er henne og den bruker hun som hun selv ønsker og hvor hun ønsker. Det samme med klær vi kjøper. 

Anonymkode: 92316...b03

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det skjer støtt og stadig her, og hverken jeg eller barnefar tenker over det. Nå bor vi i gå avstand fra hverandre så det er heller ikke noe stress å hente ting som er glemt og de oppdager de trenger. Blir for meg helt feil å kreve tinge eller klær jeg har kjøpt skal bare brukes når de er hos meg. 

Anonymkode: 2b04e...bb8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er barnas ting er det ikke? Hvis jeg kjøper en bamse til mitt barn, er det en gave eller på lån? Forstår att dette er upraktisk for voksene. Men det er vel noe voksene kan prate sammen om uten at det er noe problem. Barnet har det som regel vondt nok fra før. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Send det tilbake ved neste samvær da vel? Men hårstrikker? 

Hvis alt havner hos dere, skjønner jeg jo far, det er jo upraktisk (og litt koselig, jeg ser den). 

Ukoselig, mente jeg. Klart at far vil at barnet skal ha et hjem hos ham også, og barnet trenger jo klær og leker og hårstrikker der også. 

Hvorfor passer du ikke på at hun tar det med tilbake? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir gal av nettopp dette!

Jeg prøver å ha forståelse for at dette er barnet sine ting, men når alt blir liggende igjen hos den andre foreldren fører det til at vi ikke har noe av det barnet trenger HER. Jeg betaler for det jeg mener barnet trenger og da forventer jeg at det kommer hjem ved endt samvær. Eksen bryr seg ikke om det hoper seg opp hos han.

Her snakker vi ikke om hårstikker og bamser. Vi snakker om at jeg kjøper vinterdress og regntøy (han gjør ikke) og de blir liggende hos han selv om jeg spør etter det. Vi snakker luer, votter, sykkelhjelm, sko, støvler, klær, jakker, sokker, undertøy, gymtøy/badetøy, matbokser, drikkeflasker..

Avtalen er at hver hus skal holde barnets klær/utstyr, han skal ikke vaske mitt tøy (fordi da blir det blandet med hans og da blir det hans i tillegg til at det blir ofte vasket feil og dermed ødelagt). Jeg merker alt med navn, uten at det hjelper. Han bryr seg bare ikke. Har opplevd å få tøy hjem som har ligget der i årevis, faktisk fikk jeg nylig barnehagetøy med hjem (ungen er 11 nå). 

Jeg blir lei av å mase på ungene. Jeg blir lei av å mase på han. Eneste jeg ber om er mat de stapper mamma-tøy og -ting i en pose og så ta det med på søndagen. De gangene jeg har vært hos han og stått i gangen har jeg plukket med meg bæreposer fullt av tøy som ligger strødd i gangen, tør ikke tenke på hvor mye jeg hadde funnet om jeg hadde gått opp der soverommene er 🙈

Anonymkode: 0e29e...dc8

AnonymBruker
Skrevet

Mye barna skal holde styr på, slik at foreldrene skal ha det lettest mulig som skilt.

Hårstrikker...

Anonymkode: 24d0d...ff2

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...