AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #1 Skrevet 29. april 2024 Ingenting har endret seg for meg siden i fjor når det gjelder økonomi, men plutselig har jeg fått 4500,- i restskatt. Hvordan ser jeg begrunnelsen for dette? i fjor fikk jeg flere tusen tilbake på skatten. Jeg er ikke særlig økonomisk begavet mtp. å skjønne dette systemet, men dette virker jo som en enorm endring på et år. Anonymkode: bf57c...c47
AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #2 Skrevet 29. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ingenting har endret seg for meg siden i fjor når det gjelder økonomi, men plutselig har jeg fått 4500,- i restskatt. Hvordan ser jeg begrunnelsen for dette? i fjor fikk jeg flere tusen tilbake på skatten. Jeg er ikke særlig økonomisk begavet mtp. å skjønne dette systemet, men dette virker jo som en enorm endring på et år. Anonymkode: bf57c...c47 Når du ikke oppgir noe om inntekt, stønad og fradrag så er det helt umulig å gjette seg til. Anonymkode: 52576...875 6 1
AnonymMisbruker Skrevet 29. april 2024 #3 Skrevet 29. april 2024 Stikk inn på skatteetaten sin side og beregn skatten din der. De viktigste tingene å tenke på er inntekt og renter. Jo mer renter du betaler, desto mer får du igjen på skatten. Om skatteetaten har forventet at du skal betale mer renter enn du faktisk gjør, så er det skattesmell. Så viktig å holde litt kontroll på dette selv. Du kan selv velge hvor mye du forventer å betale i renter i år, og hvis du treffer bra så går det greit.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #4 Skrevet 29. april 2024 Har du sjekket at inntekten er korrekt? Har du feks boliglån med samboer der du har vært hovedlåntaker og fått rentefradraget tidligere? Har du barn som nå har blitt 12 år slik at du ikke får fradrag lenger for sfo? Anonymkode: bdb3b...f4c
Gjest Bromance Skrevet 29. april 2024 #5 Skrevet 29. april 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ingenting har endret seg for meg siden i fjor når det gjelder økonomi, men plutselig har jeg fått 4500,- i restskatt. Hvordan ser jeg begrunnelsen for dette? i fjor fikk jeg flere tusen tilbake på skatten. Jeg er ikke særlig økonomisk begavet mtp. å skjønne dette systemet, men dette virker jo som en enorm endring på et år. Anonymkode: bf57c...c47 Kan være så enkelt som en større lønnsøkning i fjor i forhold til andre år?
AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #6 Skrevet 29. april 2024 Har du boliglån? Kanskje skattetrekket ditt ble satt for lavt fordi de trodde du skulle betale mer renter enn du gjorde? Mange opplevde dette da skattekortene for 2023 ble sendt ut. Anonymkode: 52d8c...d7a
megda Skrevet 29. april 2024 #7 Skrevet 29. april 2024 7 minutter siden, AnonymMisbruker said: Om skatteetaten har forventet at du skal betale mer renter enn du faktisk gjør, så er det skattesmell. Så viktig å holde litt kontroll på dette selv. hvordan beregner jeg hvor mye jeg skal betale i renter?
megda Skrevet 29. april 2024 #8 Skrevet 29. april 2024 Just now, AnonymBruker said: Har du boliglån? Kanskje skattetrekket ditt ble satt for lavt fordi de trodde du skulle betale mer renter enn du gjorde? Mange opplevde dette da skattekortene for 2023 ble sendt ut. nei, jeg har ingen lån overhodet.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #9 Skrevet 29. april 2024 Just now, megda said: hvordan beregner jeg hvor mye jeg skal betale i renter? Det kan du som regel se i nedbetalingsplanen for lånet inne i nettbanken. Anonymkode: 52d8c...d7a
megda Skrevet 29. april 2024 #10 Skrevet 29. april 2024 2 minutter siden, Bromance said: Kan være så enkelt som en større lønnsøkning i fjor i forhold til andre år? blir ikke da skatten automatisk justert avhengig av hvilket lønnstrinn man opererer med?
Grüner Skrevet 29. april 2024 #11 Skrevet 29. april 2024 Det er vanskelig for oss å vite, når vi ikke kan se selvangivelsen din. Men det er fullt mulig å få restskatt i år, selv om du ikke hadde det i fjor. Det er mange variabler som spiller inn; ikke bare inntekt .
Gjest Bromance Skrevet 29. april 2024 #12 Skrevet 29. april 2024 megda skrev (Akkurat nå): blir ikke da skatten automatisk justert avhengig av hvilket lønnstrinn man opererer med? Kommer an på om man har tabell eller prosenttrekk.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #13 Skrevet 29. april 2024 Av en eller annen grunn har du fått for lavt skattetrekk da, noen av tallene som var grunnlag for skattetrekket må ha vært feil. Om du sammenligner skattemeldinga for 2022 og 2023, ser du noen store forskjeller? Vet du hvilken tabell eller skattetrekk du hadde i 2022 og i 2023? Anonymkode: 52d8c...d7a
Grüner Skrevet 29. april 2024 #14 Skrevet 29. april 2024 megda skrev (2 minutter siden): hvordan beregner jeg hvor mye jeg skal betale i renter? Du sa jo at du ikke hadde lån? 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #15 Skrevet 29. april 2024 Just now, Grüner said: Du sa jo at du ikke hadde lån? Jeg tror kanskje vi misforstod begge to, kanskje mente TS renter på restskatten? Anonymkode: 52d8c...d7a
megda Skrevet 29. april 2024 #16 Skrevet 29. april 2024 1 minutt siden, Grüner said: Du sa jo at du ikke hadde lån? jo, det stemmer det.
Grüner Skrevet 29. april 2024 #17 Skrevet 29. april 2024 Bromance skrev (1 minutt siden): Kommer an på om man har tabell eller prosenttrekk. Lønnsoppgjøret er på våren etter at en har levert selvangivelsen, så det kan spille inn
AnonymMisbruker Skrevet 29. april 2024 #18 Skrevet 29. april 2024 2 minutter siden, megda said: hvordan beregner jeg hvor mye jeg skal betale i renter? Hvis du logger deg inn i nettbanken og ser på lånene dine så står det der en nedbetalingsplan med omtrent hvor mye du skal betale i renter ut året. Hver gang du får et rentebrev så har jo dette selvfølgelig endret seg - og hvis du ikke følger med så blir det jo feil. Ingen vet hva renten blir om tre måneder med mindre de har fast rente. Om du vil ha mindre restskatt så legger du inn mindre renter i skatteetaten, så beregner de at du skal betale mer skatt hver måned. Men på slutten av året blir det beregnet hvor mye du skulle ha betalt - så til syvende og sist betaler du det du skal.
AnonymMisbruker Skrevet 29. april 2024 #19 Skrevet 29. april 2024 Andre faktorer som kan påvirke restskatt er f.eks. overtid. Har du mye ekstra overtid så kan du fort få litt restskatt. Jeg pleide å be lønnsavdelingen skattelegge all overtid med 50% - så fikk jeg bare en ekstra bonus iom at jeg hadde betalt inn for mye.
Gjest Bromance Skrevet 29. april 2024 #20 Skrevet 29. april 2024 Grüner skrev (Akkurat nå): Lønnsoppgjøret er på våren etter at en har levert selvangivelsen, så det kan spille inn Ja tenker mest på hvis man ikke justerer inntekten sin i skattekortet, jeg har hvertfall merket at det har noe å si for meg (har prosenttrekk).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå