AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #1 Skrevet 29. april 2024 For noen uker siden fikk jeg påvist celleforandringer. Jeg har ikke HPV type 16 eller 18, men har fått påvist et lite område med atypisk plateepitel svarende HSIL (CIN2 / Moderate celleforandringer). Da jeg ble oppringt i dag ble egentlig valget mitt. Jeg kan velge å være under oppfølging med jevnlige celleprøver for å se om det forsvinner av seg selv, og dersom det ikke gjør det kan jeg ved ei senere anledning få konisering, eller jeg kan velge å få time til konisering allerede nå. Alle over 30år med CIN2 (Moderate celleforandringer) får konisering, ettersom jeg er to år under 30 kunne jeg velge selv. Jeg er usikker, redd for å velge å ikke ta konisering nå dersom det i senere tid skulle utvikle seg til CIN3, på den andre siden kan det forsvinne helt av seg selv slik jeg har skjønt det. Det står at det i 60% av tilfellene går over av seg selv, men hva med de resterende 40%? Skal jeg ta risken om å ikke være de 40% og om 1-2år ha CIN3 (Grove forandringer) som er førstadiet før kreft? Dette er vanskelig.. Hva ville du gjort dersom du var meg? Anonymkode: f4fc8...b68
AlternativX Skrevet 29. april 2024 #2 Skrevet 29. april 2024 Jeg ville ha valgt å se om det forsvinner av seg selv. Er ikke verre enn å fjerne det hvis det blir cin3. Kan jo hende du er heldig og kroppen ordner ut selv.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #3 Skrevet 29. april 2024 Jeg kan lite om dette. Men rent nøytralt; om jeg visste jeg var nærme et alderstrinn for at en behandling var standard ville jeg latt det veie tungt. Og om det var noe som kan forhindre kreft ville jeg definitivt gjort det. Så ville jeg selvfølgelig veid det mot risiko med inngrep i seg selv, og plager i etterkant. Og dyttet egne følelser rundt "slippe inngrep", "det går nok bra om jeg ikke gjør noe", til side. Det vil si alt som er psyke, og ikke harde fakta. Anonymkode: 0d1f6...fb1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #4 Skrevet 29. april 2024 Jeg hadde helt klart valgt konisering. Noen uker med mens-smerter er definitivt mer å foretrekke enn å måtte gå til jevnlige undersøkelser og leve med usikkerheten. Anonymkode: a7a0b...2fe
AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #5 Skrevet 29. april 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg kan lite om dette. Men rent nøytralt; om jeg visste jeg var nærme et alderstrinn for at en behandling var standard ville jeg latt det veie tungt. Og om det var noe som kan forhindre kreft ville jeg definitivt gjort det. Så ville jeg selvfølgelig veid det mot risiko med inngrep i seg selv, og plager i etterkant. Og dyttet egne følelser rundt "slippe inngrep", "det går nok bra om jeg ikke gjør noe", til side. Det vil si alt som er psyke, og ikke harde fakta. Anonymkode: 0d1f6...fb1 Det er akkurat det jeg tenker på. Jeg ble spurt om jeg var ferdig med å få barn, fordi etter ei konisering er det økte sjanser for tidlig fødsel og evt spontanaborter. Men helsa kommer først, jeg føler en viss uro med å skal utsette det for å se om det kanskje går over av seg selv selvom statistikken viser et høyere tall for at det kan gjøre det. Noen er jo de 40%, også er jeg redd for at dersom det uvtikler seg så er det enda vanskeligere å bli kvitt.. I verste fall redd for at det er for sent, alt etter hvor raskt det evt kan utvikle seg. Anonymkode: f4fc8...b68
AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #6 Skrevet 29. april 2024 Ville ventet. Jeg måtte ta konisering når jeg var 25 år fordi celleforandringene var såpass alvorlige, så jeg fikk ikke et valg. Jeg har ikke barn. Føler du mer ro i sjela av konisering, gjør det. Men om du tenker det går fint med jevnlig oppfølging så er det greit. De hadde ikke gitt deg dette valget om det var uforsvarlig å IKKE konisere. Anonymkode: 919db...d3b
AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #7 Skrevet 29. april 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er akkurat det jeg tenker på. Jeg ble spurt om jeg var ferdig med å få barn, fordi etter ei konisering er det økte sjanser for tidlig fødsel og evt spontanaborter. Men helsa kommer først, jeg føler en viss uro med å skal utsette det for å se om det kanskje går over av seg selv selvom statistikken viser et høyere tall for at det kan gjøre det. Noen er jo de 40%, også er jeg redd for at dersom det uvtikler seg så er det enda vanskeligere å bli kvitt.. I verste fall redd for at det er for sent, alt etter hvor raskt det evt kan utvikle seg. Anonymkode: f4fc8...b68 Utvikler seg ikke så raskt når de har kontroll og du tar regelmessige prøver. Du får ikke dødelig kreft over natta Anonymkode: 919db...d3b
AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #8 Skrevet 29. april 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Utvikler seg ikke så raskt når de har kontroll og du tar regelmessige prøver. Du får ikke dødelig kreft over natta Anonymkode: 919db...d3b Nei, det tror ikke jeg heller. Men syns likevel ikke det er enkelt å ta ei beslutning når man får valget om å konisere nå eller vente. Så skal man prøve å gjøre egen research ut fra et prøvesvar som forøvrig er ganske så "gresk" for andre enn leger/gynekologer som kan fagfeltet. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ville ventet. Jeg måtte ta konisering når jeg var 25 år fordi celleforandringene var såpass alvorlige, så jeg fikk ikke et valg. Jeg har ikke barn. Føler du mer ro i sjela av konisering, gjør det. Men om du tenker det går fint med jevnlig oppfølging så er det greit. De hadde ikke gitt deg dette valget om det var uforsvarlig å IKKE konisere. Anonymkode: 919db...d3b Håper alt gikk fint meg deg ❤️ Min mor hadde også påvist alvorlige forandringer og hadde CIN3 da hun måtte gjennomføre konisering. Dog var hun eldre enn meg. - TS Anonymkode: f4fc8...b68
AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #9 Skrevet 29. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er akkurat det jeg tenker på. Jeg ble spurt om jeg var ferdig med å få barn, fordi etter ei konisering er det økte sjanser for tidlig fødsel og evt spontanaborter. Men helsa kommer først, jeg føler en viss uro med å skal utsette det for å se om det kanskje går over av seg selv selvom statistikken viser et høyere tall for at det kan gjøre det. Noen er jo de 40%, også er jeg redd for at dersom det uvtikler seg så er det enda vanskeligere å bli kvitt.. I verste fall redd for at det er for sent, alt etter hvor raskt det evt kan utvikle seg. Anonymkode: f4fc8...b68 At det blir for sent skal vel godt gjøres hvis du følges opp med jevnlige kontroller. Vet ikke hvorfor du får velge selv, men da tenker jeg ihvertfall ikke det er farlig å vente. Men du får sikkert tilbudet om konisering i tilfelle du ikke orker jevnlige undersøkelser. Jeg kjenner mange som har hatt cin 1 og 2, hvor viruset har gått tilbake. Men det kan også bli cin 3, men da er jo valget enkelt. Anonymkode: 72e54...8ea
AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #10 Skrevet 29. april 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): At det blir for sent skal vel godt gjøres hvis du følges opp med jevnlige kontroller. Vet ikke hvorfor du får velge selv, men da tenker jeg ihvertfall ikke det er farlig å vente. Men du får sikkert tilbudet om konisering i tilfelle du ikke orker jevnlige undersøkelser. Jeg kjenner mange som har hatt cin 1 og 2, hvor viruset har gått tilbake. Men det kan også bli cin 3, men da er jo valget enkelt. Anonymkode: 72e54...8ea Eventuelt kan du kjøre på med en konisering og deretter ta hpv vaksinen hvis du blir kvitt viruset og vaksinen dekker viruset du har. Gardasil 9 dekker 6, 11, 16, 18, 31, 33, 45, 52 og 58. Anonymkode: 72e54...8ea
AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #11 Skrevet 29. april 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Eventuelt kan du kjøre på med en konisering og deretter ta hpv vaksinen hvis du blir kvitt viruset og vaksinen dekker viruset du har. Gardasil 9 dekker 6, 11, 16, 18, 31, 33, 45, 52 og 58. Anonymkode: 72e54...8ea Jeg har tatt alle vaksiner mot HPV 16 og 18. Har ikke hørt om Gardasil 9 vaksine, men leste noe om det fra siste brev fra sykehuset. AnonymBruker skrev (50 minutter siden): At det blir for sent skal vel godt gjøres hvis du følges opp med jevnlige kontroller. Vet ikke hvorfor du får velge selv, men da tenker jeg ihvertfall ikke det er farlig å vente. Men du får sikkert tilbudet om konisering i tilfelle du ikke orker jevnlige undersøkelser. Jeg kjenner mange som har hatt cin 1 og 2, hvor viruset har gått tilbake. Men det kan også bli cin 3, men da er jo valget enkelt. Anonymkode: 72e54...8ea Ja, sant. Er redd det er for sent dersom det skulle bli CIN3 og? Er det ikke større inngrepen da, evt mer å fjerne? - TS Anonymkode: f4fc8...b68
AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #12 Skrevet 29. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har tatt alle vaksiner mot HPV 16 og 18. Har ikke hørt om Gardasil 9 vaksine, men leste noe om det fra siste brev fra sykehuset. Ja, sant. Er redd det er for sent dersom det skulle bli CIN3 og? Er det ikke større inngrepen da, evt mer å fjerne? - TS Anonymkode: f4fc8...b68 Hva mener du med for sent? Ja, blir sikkert litt mer å fjerne, men går nok bra det også. At det plutselig blir kreft hvis du følges opp jevnlig er det nok liten sjanse for. Jeg hadde celleforandringer "adenocarsinom in situ", fjernet med konisering og tok vaksine etterpå. Ikke hatt noe siden. Anonymkode: 72e54...8ea
AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #13 Skrevet 29. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva mener du med for sent? Ja, blir sikkert litt mer å fjerne, men går nok bra det også. At det plutselig blir kreft hvis du følges opp jevnlig er det nok liten sjanse for. Jeg hadde celleforandringer "adenocarsinom in situ", fjernet med konisering og tok vaksine etterpå. Ikke hatt noe siden. Anonymkode: 72e54...8ea Ja, jeg er satt opp til ny celleprøve om 3 måneder. Kanskje jeg bare skal avvente til da og se, dersom det fortsatt er forandringer om 3 måneder kan jeg ta ei konisering da evt. Om det i det hele tatt vil være noen forskjell.. - TS Anonymkode: f4fc8...b68 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #14 Skrevet 29. april 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Ja, jeg er satt opp til ny celleprøve om 3 måneder. Kanskje jeg bare skal avvente til da og se, dersom det fortsatt er forandringer om 3 måneder kan jeg ta ei konisering da evt. Om det i det hele tatt vil være noen forskjell.. - TS Anonymkode: f4fc8...b68 Ah, ja det ville jeg gjort. 3 mnd er ikke så lenge. Lykke til! Anonymkode: 72e54...8ea
AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #15 Skrevet 29. april 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): For noen uker siden fikk jeg påvist celleforandringer. Jeg har ikke HPV type 16 eller 18, men har fått påvist et lite område med atypisk plateepitel svarende HSIL (CIN2 / Moderate celleforandringer). Da jeg ble oppringt i dag ble egentlig valget mitt. Jeg kan velge å være under oppfølging med jevnlige celleprøver for å se om det forsvinner av seg selv, og dersom det ikke gjør det kan jeg ved ei senere anledning få konisering, eller jeg kan velge å få time til konisering allerede nå. Alle over 30år med CIN2 (Moderate celleforandringer) får konisering, ettersom jeg er to år under 30 kunne jeg velge selv. Jeg er usikker, redd for å velge å ikke ta konisering nå dersom det i senere tid skulle utvikle seg til CIN3, på den andre siden kan det forsvinne helt av seg selv slik jeg har skjønt det. Det står at det i 60% av tilfellene går over av seg selv, men hva med de resterende 40%? Skal jeg ta risken om å ikke være de 40% og om 1-2år ha CIN3 (Grove forandringer) som er førstadiet før kreft? Dette er vanskelig.. Hva ville du gjort dersom du var meg? Anonymkode: f4fc8...b68 Jeg skjønner ingenting av hva du skriver. De av oss som ikke har fått påvist celleforandringer, har ikke nødvendigvis forsket på det heller. Men generelt er det bedre å snakke med en lege eller fem som har erfaring med pasienter også i etterkant og kan fortelle om prognoser etc. Anonymkode: 5b6a1...915
AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #16 Skrevet 29. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har tatt alle vaksiner mot HPV 16 og 18. Har ikke hørt om Gardasil 9 vaksine, men leste noe om det fra siste brev fra sykehuset. - TS Anonymkode: f4fc8...b68 Gardasil er vaksinen som er anbefalt, men ikke den staten har kjøpt inn til vaksineprogrammet. Den kan tas ved å betale for den selv. Anonymkode: 80d29...13e
AnonymBruker Skrevet 30. april 2024 #17 Skrevet 30. april 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ah, ja det ville jeg gjort. 3 mnd er ikke så lenge. Lykke til! Anonymkode: 72e54...8ea Tusen takk! AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg skjønner ingenting av hva du skriver. De av oss som ikke har fått påvist celleforandringer, har ikke nødvendigvis forsket på det heller. Men generelt er det bedre å snakke med en lege eller fem som har erfaring med pasienter også i etterkant og kan fortelle om prognoser etc. Anonymkode: 5b6a1...915 Nei, det gjorde ikke jeg heller, men har satt meg litt inn i det da jeg fikk det påvist. Det er skrevet for andre som har vært i lignende situasjon, de vil forstå.. AnonymBruker skrev (8 timer siden): Gardasil er vaksinen som er anbefalt, men ikke den staten har kjøpt inn til vaksineprogrammet. Den kan tas ved å betale for den selv. Anonymkode: 80d29...13e Ah, skjønner. Takk! - TS Anonymkode: f4fc8...b68
AnonymBruker Skrevet 30. april 2024 #18 Skrevet 30. april 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Men generelt er det bedre å snakke med en lege eller fem som har erfaring med pasienter også i etterkant og kan fortelle om prognoser etc. Anonymkode: 5b6a1...915 Problemet når retningslinjene sier at "pasienten får velge selv" er at legen må være helt nøytral. Jeg har til og med stilt spørsmål om hva de hadde gjort i situasjonen, og fått som svar at de ikke vet før de er der selv. Det positive med det er jo at uansett hva TS gjør er det verken rett eller galt, med den informasjonen hun har i dag. Å angre om ettertiden viser at valget ikke var rett er meningsløst, for det kan hun ikke vite. Men en del tanker og innspill fra kvinner i samme alder kan bidra til at hun kommer til den beslutning som er rett for henne. Anonymkode: 0d1f6...fb1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2024 #19 Skrevet 30. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Problemet når retningslinjene sier at "pasienten får velge selv" er at legen må være helt nøytral. Jeg har til og med stilt spørsmål om hva de hadde gjort i situasjonen, og fått som svar at de ikke vet før de er der selv. Det positive med det er jo at uansett hva TS gjør er det verken rett eller galt, med den informasjonen hun har i dag. Å angre om ettertiden viser at valget ikke var rett er meningsløst, for det kan hun ikke vite. Men en del tanker og innspill fra kvinner i samme alder kan bidra til at hun kommer til den beslutning som er rett for henne. Anonymkode: 0d1f6...fb1 I skrivende stund har jeg landet på at jeg avventer. Jeg skal tilbake i september å ta ny celleprøve, så er jeg usikker på prosessen videre. Kanskje vil de ha ny biopsi etter 3 måneder, men det kommer kanskje ann på hva prøven viser. Er også usikker på om celleprøve kan endre seg på 3 måneder, enten at det utvikler seg videre eller i beste fall forsvinne av seg selv. Uansett er jeg satt opp til ny prøve om 3 måneder, tenker at jeg klarer å la være å konisere meg før den tid, men noe lengre tid enn dette hadde vært litt vanskelig.. - TS Anonymkode: f4fc8...b68
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå