Gå til innhold

ESBL-E

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Heisann! Kvinne på 30 år her. 

Jeg hadde en urinveisinfeksjon tidligere i fjor og fikk under urindyrkning påvist produksjon av bredspektret betalaktamaser (ESBL-E). Jeg har derfor blitt resistent mot blant annet Amoksicillin og Trimethropin. Trolig har jeg blitt smittet på jobb grunnet pasientgruppen jeg jobber med. 

Med en ESBL-smitte er man pliktig til å opplyse om smitten ved en evt innleggelse eller besøk i institusjon, men dessverre er det stor variasjon i hvilke smittevernsrutiner som gjelder. Jeg har siden dette blitt veldig preget og tilbakeholden.

Jeg går blant annet til DPS, hvor personalet ikke håndhilser på meg pga frykt for smitte, samt at de holder 2 meter avstand til meg under timen. Jeg får ikke røre dørhåndtak eller andre «døde» gjenstander, heller ikke gå på wc eller vaske hendene mine uten at noen slår på vasken for meg. Jeg må også sitte på en stol som sprites etter timen. Dette skjer foran andre pasienter. Jeg har prøvd å forklare personalet hvordan ESBL skal forholdes til, men jeg får til svar at de må følge hva enn deres leder ber dem om. Jeg føler meg veldig «stemplet» og sett ned på. Ikke minst alene. 

Pga opplevelsen på DPS så tør jeg ikke bestille ny time til fastlegen, ny time til gynekolog eller ny time til osteopaten da jeg rett og slett er redd for samme opplevelsen der: Et personale som foran pasienter, personale og pårørende åpenlyst behandler meg som en tikkende bombe. Jeg føler det rett og slett har blitt et tiltak for meg å oppføre meg normalt. 
Er det slik at jeg resten av mitt liv må behandles slik? Kan jeg screenes på nytt etter en viss tid? Hva skjer den dagen jeg skal føde? Og vil jeg noen gang bli frisk?

Jeg er rett og slett bare i et stort behov for noen oppløftende ord.. 

Anonymkode: 826ae...324

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sjokoladebanan

Du vil vel alltid være bærer, slik jeg har forstått det. Selv om urinprøve senere er rein.

ESBL er kontaktsmitte. Kontakt med urin som kan smitte over. Det er derfor viktig med god håndhygiene.

Men skjønner du føler det er stigmatiserende,  og de kunne  ha gjort det litt anderledes, og litt mindre synlig. At alle spriter hendene før de kommer inn, og hvis stolen må sprites, kunne jo de ha gått over alle stoler, som et generelt smitteverntiltak.

Sidemannen kan jo også ha noe, som bare ikke er blitt oppdaget.

Siden det er kontaktsmitte er det heller ikke nødvendig å stå 2 meter unna.

Sannsynligvis hadde det vært nok om du spritet hendene før du kom inn og satte deg. Og evt spritet over vasken etter toalettbesøk. Vasker de ned toalettet også? Skifter ut toalettpapiret som du har tatt i o.l? Nytter ikke å unngå vask og dørhåndtak,  om de ikke spriter alt man evt har vært i kontakt med, om det er den linja de skal kjøre.

Det som er med den type smitte er jo at man ikke vet hvor god personlig hygiene mennesker har. (Noen er overraskende grisete) Så derfor er det en ganske så streng regel som gjelder alle, selv om man selv vet man har overholdt hygieniske prinsipper.

Men regner med du handler på butikken som vanlig o.l. Større sjanse for å bli smittet der sånn egentlig. 🙈

Hos fastlege, Gynekolog o.l er det jo naturlig at de bruker hansker ved undersøkelse uansett. 

Har ikke så mange gode råd til deg, og forstår du synes dette er ubehagelig. ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er leit at du har fått påvist ESBL og at det påvirker ditt møte med helsetjenesten i så stor grad.

Har du lest denne?

https://www.fhi.no/sm/smittevern-i-helsetjenesten/tiltak/esbl-holdige-gramnegative-stavbakte/

Det varierer fra sykehus til sykehus om de anbefaler kontrollprøver eller ikke. Noen opererer med 3-5 negative kontroller. Men nå er jo ikke du en innlagt pasient så det er kanskje ikke relevant...

I linken står det også: Pasienter som har fått påvist ESBL-bakterier innenfor de siste 4–8 ukene, regnes som bærere og trenger derfor ikke ny screening.

Du må huske at det er bakteriene som har ESBL og er resistente, ikke du. Etter en stund kan tarmfloraen utkonkurrere bakteriene som har ESBL så du trenger ikke være bærer for livet.

Jeg synes du har blitt dårlig ivaretatt på DPS. De er kanskje ikke vandt med å håndtere smittepasienter. Håndhygiene og desinfeksjon av kontaktpunkter er viktigste tiltak. Det er greit at de ikke vil håndhilse, men de burde funnet en løsning for et toalett du kan bruke hvor de desinfiserer kontaktpunkter etterpå. Desinfisering av stolen burde ikke skje foran de andre pasientene. Jeg ville etterspurt nærmere hvilke skriftlige prosedyrer de har å forholde seg til.

ESBL skal ikke forhindre at du mottar nødvendig helsehjelp. Du skal derfor kunne bestille time til fastlege og gynekolog dersom dette er nødvendig. Kanskje osteopat kan vente dersom du nettopp har fått påvist ESBL?

Jeg ville uansett bedt om time hos fastlegen for å få veiledning videre. Fastlegen kan forhøre seg med smittevernlege eller kommunelege hvis hen ikke har erfaring med ESBL selv. 

Anonymkode: 2cc37...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...