Gå til innhold

Ingen regning fra forsikringsselskap på tre år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, hva skjer'a??

Vi har ikke fått regning fra forsikringsselskapet på tre år nå, men hvert år får vi likevel de grønne eller blå eller røde lappene som man skal klistre på bilskiltet.

Vi har ikke sagt opp forsikringa, og selskapet eksisterer fortsatt.

Får man disse lappene KUN hvis man er forsikret OG har betalt årsavgiften?

Har vi gratis forsikring, vi, kanskje?

Kan jeg risikere å få et krav om en svær forsikringsregning om jeg kontakter dem?

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

:overrasket:

Scary... Du har ikke fast trekk fra konto da? Da får du jo ingen regning.

Helt ærlig vet jeg ikke hva jeg hadde gjort, i frykt for å få en kjemperegning så hadde jeg vært veldig skeptisk til å ringe og si fra... på den annen side så er jeg veldig ærlig av meg sånn, så jeg hadde hatt det fælt med meg selv om jeg IKKE hadde sagt noe.

Skrevet

Du kommer til å få krav på de 3 årene når forsikringsselskapet finner ut av det.

Min samboer opplevde nemlig dette på sin leasingbil.

Skrevet (endret)

Det burde dere skjekke. Skulle uhellet være ute og der ikke har forsikring på bilen står dere dårlig i det.

Oblater får du når årsavgiften er betalt. Avskiltningsbegjering er det biltilsynet som skal rapportere til politiet som sender deg brev.

Det er etter norsk lov ikke lovlig å kjøre med bil uten forsikring.

Om det er biltilsynet eller forsikringsselskapet som har gjort en glipp er ikke godt å si.

Har dere andre forsikringer i selskapet? Kan bilforsikringen stå på noen andre eller være innbakt i annen forsikring?

Du kan skjekke bilen din for heft på http://w2.brreg.no/motorvogn/

Endret av Shea
Skrevet

Det finnes ingen heftelser på bilen...

Jeg trodde ikke vi fikk oblater, jeg, hvis ikke bilen var forsikret?

Skrevet

Normalt sett så skal systemet merke at forsikring ikke er betalt og du vil få avskiltningsbegjering.

Når du ikke har fått det er det en feil i systemet. Sansynligvis hos forsikringsselskapet. Hvilket selskap har dere?

Oblatene kommer så lenge bilen er registrert.

Skrevet

Det er bileier som plikter å sørge for at bilen er forsikret. At dere ikke har fått krav om premie på flere år kan tyde på at noe er galt.

Du må ringe forsikringsselskapet, her inne kan ingen vite hva som er årsaken.

Hvis du er ansvarlig for bilulykke med personskade på annen person, kan du i verste fall oppleve at forsikringen ikke dekker, men at erstatning allikevel utbetales og det rettes regresskrav mot deg. Hva sier du til et krav på f.eks. 4 mill. ved personskade?

Skrevet (endret)

Ring forsikringsselskapet. Det burde du gjort første gangen regninga ikke kom. (sjekk selvsagt først at du ikke bare ikke har betalt den på samme faktura som andre forsikringer, om dere har flere forsikringer der)

Det er ditt ansvar å sørge for at du betaler, selv om regninga ikke kommer, det er lovpålagt å ha anmsvarsforsikring. Andre forikringer går det bare utover deg selv om du ikke har. Så det er jo uansett lurt å følge såpass med da.

Ja, dersom du ikke har betalt noe, kan du nok få etterkrav ja. Egentlig bare rett og rimelig.

Men du MÅ ringe dem. Snarest! for å finne ut hva som skjer.

Gratis forsikring har du i alle fall ikke...

Endret av Malama
Gjest lilletroll
Skrevet
Det finnes ingen heftelser på bilen...

Jeg trodde ikke vi fikk oblater, jeg, hvis ikke bilen var forsikret?

Oblatene får du hvis veiavgiften er betalt.

Å ikke betale forsikringen er vel ikke akkurat det lureste en kan gjøre...plutselig en dag er uhellet ute, og så nekter forsikringsselskapet å utbetale, for de har jo ikke fått noe fra dere.....man har forsikring for en grunn...

Skrevet

Men vi har jo ikke fått noen regning!! På tre år!!

Helt ærlig, så har jeg ikke oppdaget det før nå i år.

Det gikk plutselig opp for meg at vi ikke har fått regning på forsikring på samboers bil!!

Når regningen kommer en gang i året, så er det ikke bare bare å huske på, da..

Skrevet

Nå fant jeg endelig info på vegvesenet sin side:

"Oblater tildeles heller ikke kjøretøy som er stjålet, der forsikringen er opphørt eller det er tilsendt varselbrev om manglende periodisk kontroll."

Skrevet

Dette er til nå kanskje den mest meningsløse tråden jeg har lest. Du bruker masse ressurser på å skriver her inne, søke rundt på nettet mm, men hvorfor ikke ringe forsikringsselskapet? Du kan få tilsendt oblater selv om du ikke har betalt forsikringa hvis det har blitt gjort en feil noe sted. Men det betyr jo ikke at du har forsikring når du ikke betaler! :overrasket:

Skrevet

Bilen din er forsikret, regningen for disse årene kommer for en dag.

Du får oblater kun hvis alt er ok med bilen. Les: forsikringen ikke er sagt opp, omregistreringen betalt, veiavgiften betalt og Eu-godkjent.

Hvis skiltene hadde vært innlevert så hadde forsikringen opphørt, men siden bilen har oblater så er du forsikret hos siste forsikringsselskap.

Skrevet

Ring forsikringsselskapet og finn ut om bilforskiringen er innbakt i andre forsikringer, eller dekket av for eksempel fagforeningskontigent.

Skulle det være slik at dere ikke har betalt bilforsikring på tre år, regner jeg med at regningen som vil komme en dag vil være på et betydelig beløp (og da er det kanskje ikke så morsomt med tre ukers betalingsfrist). Og det vil du vel unngå? I såfall hadde jeg tatt kontakt med forsikringsselskapet med en gang, de blir bare positivt innstilt over å høre fra deg. Da er det også lettere å få til eventuelle betalingsplaner (noe de ikke er pliktet til å gi deg selv om det er deres feil at dere ikke har mottatt regningen). Skulle det vise seg at for eksempel en datafeil i forsikringsselskapets interne system er skyld i feilen, vil ikke dette vises hos biltilsynet som sender ut oblatene. Dermed kan du motta oblater selv om forsikring ikke er betalt.

Hvis dere ikke har betalt premie, er ikke forsikringsselskapet pliktet til å erstatte skade som måtte oppstå, og konskvensene kan bli svært alvorlige. Det spiller ingen rolle hvor skyldfordelingen ligger. Du som forskirkingstaker er pliktet til å informere når du har oppdaget feil, og det å ikke ha mottatt en regning på tre år kan tilbakeføres til at du skulle ha oppdaget dette innen rimelig tid (tre år er lang tid).

Skrevet

Tenkte bare vi skulle bytte selskap, jeg, og satse på at ting ikke kommer for en dag..

Plury.

Skrevet

Tro'kke det går, det nye selskapet sender vel "overtagelsesmelding" til det forrige?

Gjest Gjest_Villemo_*
Skrevet

Jeg var litt spent på hva trådstarter egentlig fisket etter. Tydeligvis falt ikke tilbakemeldingene i smak... Ærlig talt tror jeg ingenting på at dere ikke har oppdaget manglende regning før. Jeg tror ikke det hjelper å bytte selskap, for da blir det ihvertfall dobbeltsjekket fra deres gamle forsikringsselskap. Men go on, hvis dere i utgangspunktet er innstilt på å svindle. Før eller siden blir det oppdaget, og da blir det ennå kjipere å betale det dere rettmessig skylder.

Innstillingen din har jeg bare forakt overfor.

Skrevet

Da kan du iallefall ikke ta med deg bonusen ;)

Gjest Primula
Skrevet

Kan man ikke kalle dette forsikringssvindel??

Hvor blåst går det an å bli egentlig?

" ikke merket at man ikke har fått regning på forsikring..." Lurer på hvilket forsikringselskap som ville gått med på den jeg..

Det er selvfølgelig ditt eget ansvar å passe på at du har betalt forsikringen din. Og det bør du gjøre snarest!

Skrevet

Minner mye om forsikringssvindel. Og det må opplyses om gammel forsikring når ny tegnes (tror jeg). Og forsikringsselskap kan komme til å sjekke hverandre.

Uansett, å ikke merke at en forsikringsregning på bil ikke har komemt på tre år, virker merkelig.

Min bilforsikring på 25.000 hadde jeg raskt merket hvis regning uteble. Og bare tanken på en regning hvor dette beløpet er tredoblet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...