Gå til innhold

Høy hvilepuls.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har vært plaget med høy hvilepuls i 3-4 mndr. Typ 105-125 på det vanlige. Plutselig fyker den opp til 130-140. Er i relativt grei form, ikke røyker jeg eller drikker særlig til kaffe. Er i helt grei form ellers fysisk. 2-3 gå-turer i ukene. 2-3 fjellturer i mnd. Men ikke noe mer trening utover det. Har en fysisk jobb, så bikker 10.000 skritt hver dag på jobb.  

Har vært hos legen å målt bt som var helt fint, har også tatt ekg uten funn. 

Noen som har erfaringer? ☺️ Blir ikke videre oppfulgt av legen etter EKG var fin. 

Anonymkode: 96b85...0c5

AnonymBruker
Skrevet

Har selv høy hvilepuls. Aner ikke hvorfor

Anonymkode: b174e...38e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har vært plaget med høy hvilepuls i 3-4 mndr. Typ 105-125 på det vanlige. Plutselig fyker den opp til 130-140. Er i relativt grei form, ikke røyker jeg eller drikker særlig til kaffe. Er i helt grei form ellers fysisk. 2-3 gå-turer i ukene. 2-3 fjellturer i mnd. Men ikke noe mer trening utover det. Har en fysisk jobb, så bikker 10.000 skritt hver dag på jobb.  

Har vært hos legen å målt bt som var helt fint, har også tatt ekg uten funn. 

Noen som har erfaringer? ☺️ Blir ikke videre oppfulgt av legen etter EKG var fin. 

Utmattelse og stress, evt annen sykdom. 

Anonymkode: d9fa3...cb4

Skrevet

Det første du bør gjøre er å objektivt verifisere at pulsen i gjennomsnitt er så høy. Ideelt sett med en 24-timers EKG men pulsklokker, etc fungerer også.

Ellers synes jeg legen din tar litt lett på dette (hvis din reelle hvilepuls faktisk er 105-125 og du ikke bare er stresset når du måler den). Årsak burde finnes. En så høy puls vil etterhvert kunne føre til at hjertet ditt blir volumbelastet (kalles takykardiomyopati) og kan hvis det vedvarer over lang tid føre til hjertesykdom. Det kan også være årsaker til dette som krever behandling (anemi, lavt blodtrykk, infeksjoner, eller årsaker i hjertet). 

Behandling finnes også.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, isw said:

Det første du bør gjøre er å objektivt verifisere at pulsen i gjennomsnitt er så høy. Ideelt sett med en 24-timers EKG men pulsklokker, etc fungerer også.

Ellers synes jeg legen din tar litt lett på dette (hvis din reelle hvilepuls faktisk er 105-125 og du ikke bare er stresset når du måler den). Årsak burde finnes. En så høy puls vil etterhvert kunne føre til at hjertet ditt blir volumbelastet (kalles takykardiomyopati) og kan hvis det vedvarer over lang tid føre til hjertesykdom. Det kan også være årsaker til dette som krever behandling (anemi, lavt blodtrykk, infeksjoner, eller årsaker i hjertet). 

Behandling finnes også.

Jeg er selv EKSTREMT stresset for tiden og klarer ikke å slappe av. Går i tillegg på blodtrykkstabletter. Hva skal jeg gjøre da? :( 

Anonymkode: 8f04c...e58

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er selv EKSTREMT stresset for tiden og klarer ikke å slappe av. Går i tillegg på blodtrykkstabletter. Hva skal jeg gjøre da? :( 

Du bør se hvor og hvordan du kan kutte stress -kronisk stress kan gi kronisk høy hvilepuls og mye adrenalin som igjen skaper stress, du kan bli utmattet og syk. Om du ikke får ned hvilepulsen din på egenhånd så kan du evt spørre om å få prøve betablokker, slik at kroppen får hvilepuls og dermed så kan adrenalinet roe seg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du bør se hvor og hvordan du kan kutte stress -kronisk stress kan gi kronisk høy hvilepuls og mye adrenalin som igjen skaper stress, du kan bli utmattet og syk. Om du ikke får ned hvilepulsen din på egenhånd så kan du evt spørre om å få prøve betablokker, slik at kroppen får hvilepuls og dermed så kan adrenalinet roe seg. 

Beklager -jeg trodde jeg svarte TS. Se bort fra kommentaren min. 

AnonymBruker
Skrevet

Vil tro du trenger flere og mer intensive økter med kardio-trening. Få inn 1-2 intervall-økter i uken, i tillegg til de gåturen du har. 

Anonymkode: 3ba86...c74

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

En «stresspuls» er typisk høy til tider, men hjertet får også rolige perioder. Så snittet er sjelden så veldig høyt. Jeg har tatt 24t EKG i stresset periode og snittpulsen var 63. 

Problemet er når pulsen er høy hele tiden. Det belaster hjertet over tid.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke normalt å ha en så høy hvilepuls. Men du er jo undersøkt, hva sa legen om det? Har du på deg pulsklokke hele tiden? Er pulsen så høy om natten også? Hvis ikke så kan det være at du stresser deg opp hver gang du måler den. Du må jo få et gjennomsnitt gjennom en hel dag for å få et reelt bilde av hvilepulsen din. 

Anonymkode: 8f0e0...430

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er viktig å finne ut om du faktisk har høy hvilepuls eller om du bare er plaget med økt puls flere ganger i løpet av dagen når du er stresset og sliten. Jeg kan lett komme over 100 i puls for ingenting, i verste fall mens jeg sitter i ro (rett etter måltider, rett etter aktivitet/trening eller hvis jeg er ekstra sliten eller stresset), men gjennomsnittlig hvilepuls ligger på rundt 60. Om natten er ofte pulsen min under 60 også.

Har du fått sjekket stoffskiftet? Høyt stoffskifte påvirker pulsen veldig, både direkte via påvirkning av hjerte/kar og indirekte via stress og slitenhet fordi kroppen er på høygir.
Hvis alt ellers er i orden rent fysisk, bør du se på livet ditt ellers. Pulsen påvirkes av mye som ikke handler om selve hjertet. Er du mye bekymret? Har du noen form for angst? Kanskje du jobber for mye eller har for mye å tenke på? Kan du være i fare for å bli utbrent? Kanskje legen kan skrive ut en lavdose betablokkere som du kan ta om pulsen blir veldig høy over tid. Det vil virke inn på både puls og uro/stress i kroppen og roe deg litt ned. Uansett burde du snakke med lege og be om en bedre utredning. At blodtrykk og EKG er fint er vel og bra, men hva med resten av kroppen? Og psyken?

Anonymkode: 335d6...81d

AnonymBruker
Skrevet

Det er sikkert angst eller depresjon som ligger i underbevisstheten. Er slik vår og høst selv. Begynte siste året på barneskolen...

Anonymkode: 3dcec...03e

AnonymBruker
Skrevet

Du skriver ikke røyk, men hva med snus? Pulsen min går opp ganske mye om jeg ligger på sofaen og dytter inn en snus. Nå er det en stund siden jeg snuste sist, så jeg husker ikke hvor mye, bare at det var overraskende stor økning.

Anonymkode: 73729...c31

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det slik som du beskriver da jeg hadde høyt stoffskifte.

Tok du noen blodprøver da du var hos legen? Du må sjekke stoffskiftet.

Anonymkode: d15fe...19f

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk stoffskiftet..

Anonymkode: 615c5...561

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Takk for svar ☺️ Var pga pulsklokken jeg bestilte meg time, får ofte opp varsel om høy puls. Den måler automatisk gjennom døgnet tror jeg, siden jeg plutselig før opp varsel. (Apple Watch). 

Kan se på tv, kjøre bil osv å plutselig fyker den opp. Har tatt blodprøver, blant annet for stoffskiftet. Ikke fått svar enda ☺️

Legen har villet sykemelde meg i lang tid, pga høy belastning på privaten. Problemet der er at jeg blir verre psykisk om jeg er borte fra jobben, da jeg trenger rutinene det gir meg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ts her. Takk for svar ☺️ Var pga pulsklokken jeg bestilte meg time, får ofte opp varsel om høy puls. Den måler automatisk gjennom døgnet tror jeg, siden jeg plutselig før opp varsel. (Apple Watch). 

Kan se på tv, kjøre bil osv å plutselig fyker den opp. Har tatt blodprøver, blant annet for stoffskiftet. Ikke fått svar enda ☺️

Legen har villet sykemelde meg i lang tid, pga høy belastning på privaten. Problemet der er at jeg blir verre psykisk om jeg er borte fra jobben, da jeg trenger rutinene det gir meg. 

Kan gradert sykemelding være en løsning kanskje? Det er kanskje for mye for deg å være på jobb 100%, men en gradert sykemelding vil gjøre deg godt for å holde på rutinene du trenger og få være sosial/oppleve mestring på jobb, samtidig som du får mindre belastning på jobb og kan hvile mer.

Jeg står selv i en utfordrende helsesituasjon. Ble arbeidsledig mens jeg var syk også, så det var ikke kjekt. Begynte å gå veldig utover psyken å både være syk og uten jobb. Heldigvis fikk jeg tilbud om et vikariat, men var veldig skeptisk til hvordan det skulle gå pga. helsen og prestere i ny jobb. Heldigvis var både legen og arbeidsgiver veldig forståelsesfull, og jeg startet i 40% og sykemeldt resten. Arbeidsgiver er lydhør og tilrettelegger, jeg fordeler de 40% utover 3 kortere arbeidsdager i uken, man, tirs og tor, 2 dager på kontor og en dag på hjemmekontor. Det har gjort meg utrolig bra for psyken å være litt i jobb igjen, selv om jeg merker mine begrensinger. Det har gått mye bedre enn forventet, og jeg er motivert for å øke så fort helsen tillater det, men merker fortsatt at jeg er bra sliten på hviledagene.

Håper du finner ut av det med pulsen, det høres slitsomt ut. Er enig i at stoffskifte og stress kan være årsaker her.

Anonymkode: b8cf2...ab8

AnonymBruker
Skrevet

Leste litt at magnesium kan få ned høyt blodtrykk…

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Takk for svar. Jeg lå vist lavt på både c-vitamin, d-vitamin og veldig lavt på jern ! Usikker selv på hva som er normalt, men jeg lå på 15. 

Fikk beskjed om å kjøpe meg jern-tabeletter, så ville jeg nok bli bedre etter en uke 😅

AnonymBruker
Skrevet

Sykdom og stress er nok det som påvirker med mindre du er utrent og/eller overvektig (evt.økt fettprosenten din i det siste)

Anonymkode: 0175a...a22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...