Gå til innhold

ENK Måtte kjøpe uteklær ekstraordinært tilfelle, føre som kostnad?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobber som selvstendig næringsdrivende psykolog. Vet man ikke kan kostnadsføre klær i arbeid, klær som man potensielt sett kan bruke privat. Altså klær som ikke er legefrakk, vernesko etc. 

Jeg skulle ha en skoleobservasjon i morgen, som var planlagt for en måned siden med skolen til barnet. Jeg er tilreisende helsepersonell så jeg reiser med fly til Tromsø, altså har jeg ikke tilgang på hele garderoben min hjemme når jeg er på jobbreise. 
Har gjennomført mange skoleobservasjoner og er da også ute i matfriminuttet for å observere barnet og det er da nok med utejakke og normale klær for å være ute i et friminutt. 
Nå ringte de imidlertid fra skolen og informerte om at det blir uteskole imorgen hvor de skal gå på tur og blir ute hele dagen. 

Jeg ble derfor nødt til å nå kjøpe meg regnbukse og regnjakke på stormberg og et par støvler og fiber-superundertøy på sport outlet. Tok altså det rimeligste jeg fant for anledningen og tenker disse får ligge igjen på kontoret i Tromsø i tilfelle noe lignende skjer en annen gang. 

Etter som dette er klær som måtte kjøpes for å kunne utføre jobben og det var et ekstraordinært tilfelle der jeg ikke hadde tilgang på egen garderobe hjemme, er dette klær jeg kan kostnadsføre i fiken?

kostet totalt 1680kr for regnbukse, regnjakke, støvler og fiberundertøy. 

Anonymkode: 88544...302

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Aner ikke, men tenker at du burde ha snakket med lærer på forhånd før du reiste og forhørt deg om planene slik at du kunne ha pakket det du trengte!

Anonymkode: 850ad...e83

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei. For dette er ikke arbeidsklær, men klær som du kan bruke (og selge) privat.

Anonymkode: 40b03...af4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke fradragsberettiget. Du kan bruke disse privat.

Anonymkode: ae953...902

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan kostnadsføre det, men ikke be om mva-fradrag. Nå gir vel du helsetjenester og er ikke mvapliktig uansett? 

Anonymkode: 1b5b4...d3b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Aner ikke, men tenker at du burde ha snakket med lærer på forhånd før du reiste og forhørt deg om planene slik at du kunne ha pakket det du trengte!

Anonymkode: 850ad...e83

Ja gjorde det. De fant plutselig ut de skulle ha uteskole den dagen og ga beskjed dagen før…

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan kostnadsføre det, men ikke be om mva-fradrag. Nå gir vel du helsetjenester og er ikke mvapliktig uansett? 

Anonymkode: 1b5b4...d3b

stemmer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...