Gå til innhold

Vannbakelse / weales kringle

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har endelig funnet oppskriften til min mor, 12 år etter hun døde.  Type kringle

Men her er det endel teknikker å passe på skjønner jeg. Husker hun alltid var så redd for at den skulle falle sammen.

Oppskriften inneholder ikke steketemperatur eller steke tid. 

Fant en video som sa 110 grader i 45 minutter. Det var jo fiasko. Men reddet se litt inn ved å skru opp tempen. Då satte på 180 grader. 

Så jeg lurer på.

1.Hvilken temp og tid bruker man?

2. Har man melet i kjelen mens kjelen står på platen? Eller tar man vekk kjelen når melet skal i? 

3. Er det viktig å ha litt og litt mel i om gangen? Eller kan man legge alt i på en gang.?

4. Hvor  lenge bør kaken stå i ovnen med døren åpen før man tar den ut? 

5. Må man piske ett og ett egg som skal i? Eller bare hiver man oppi ett og ett egg uten å vispe den først?

6. Er det noe annet jeg trenger å vite for å lykkes?

Anonymkode: 2469a...bbf

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

1.Hvilken temp og tid bruker man? 200 grader i ca 40 minutter ville jeg tatt. Noter i oppskriften når du har funnet temperatur og steketid som fungerer. 

2. Har man melet i kjelen mens kjelen står på platen? Eller tar man vekk kjelen når melet skal i? Du koker opp vann og smør først og har så i melet, mens kjelen fremdeles står på platen, og rører mens det koker. Så tar du kjelen av platen og avkjøler litt før du har i eggene (én og én mens du rører godt mellom).

3. Er det viktig å ha litt og litt mel i om gangen? Eller kan man legge alt i på en gang.? Alt på en gang. Så skal du røre godt mens kjelen står på platen til røren har samlet seg og er klumpefri og har kokt/stekt litt (noen minutter). 

4. Hvor  lenge bør kaken stå i ovnen med døren åpen før man tar den ut? Her tror jeg kanskje du blander med pavlova/marengs? Vannbakkels/waleskringle tas ut av ovnen straks den er ferdig stekt.

5. Må man piske ett og ett egg som skal i? Eller bare hiver man oppi ett og ett egg uten å vispe den først? Du trenger ikke vispe eggene sammen først. Bare knekk rett oppi kjelen og rør godt sammen før du tilsetter neste egg.

6. Er det noe annet jeg trenger å vite for å lykkes? Følg litt med på konsistensen når du tilsetter eggene. Avhengig av størrelsen på eggene du bruker kan det være du ikke trenger tilsette det siste egget i oppskriften eller kanskje trenger et ekstra egg. Røren skal være så fast at den holder formen når du sprøyter den på brettet så den må ikke bli for tynn. Men om du aldri har laget dette før bare stol på oppskriften. :) 

Det er viktig å ikke åpne ovnsdøren mens den steker, da er det fare for at den faller sammen. Om du må åpne litt helt på slutten for å sjekke den er det greit, men ikke åpne den tidligere i stekingen. Når du har tatt den ut av ovnen kan det være lurt å lage små luftehull i siden (lag dem der du skal dele kringlen i to så synes de ikke) slik at dampen kommer seg ut. 

Endret av Arkana
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er forskjell på Walesstenger (som er jeg vant til å kalle denne baksten) og vannbakkels.

Walesstenger slik min mor bakte den innebærer at man åpner ovnsdøren med vilje mot slutten av steketiden for at baksten skal falle sammen. Man får da en flat stang som er myk i midten, nesten som om den var fylt med vaniljekrem, og med litt sprø utside. Melisglasur med romessens på toppen. Nostalgisk og veldig godt!

Jeg har dessverre ikke min mors oppskrift.

Anonymkode: fd1b1...baa

AnonymBruker
Skrevet

Støtter Arkanas innlegg. Jeg bruker 200 grader, 35-40 minutter. Tar den ut av ovnen når den er ferdig.

Jeg tar kjelen av plata når jeg heller i melet, men setter den raskt tilbake. Dette er bare for å ha bedre kontroll. Jeg har noen minner om at det kokte litt mye en gang, og nerdene var opptatt med å helle i mel og røre. Disse 10-15 sekundene spiller ingen rolle.

Jeg har aldri vært borti waøesstenger som nevnt over. Waleskringle er for meg vannbakkels formet som kringle. 

Forøvrig, jeg sprøyter ikke, med setter deigen på plata med to skjeer.

Anonymkode: 2528c...f44

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har aldri vært borti waøesstenger som nevnt over. Waleskringle er for meg vannbakkels formet som kringle. 

Det er mulig det er kringle TS etterlyser, men spørsmålet under (som Arkana stusset over) fikk meg umiddelbart til å tenke på walesstenger: 

Arkana skrev (3 timer siden):

4. Hvor  lenge bør kaken stå i ovnen med døren åpen før man tar den ut? Her tror jeg kanskje du blander med pavlova/marengs? Vannbakkels/waleskringle tas ut av ovnen straks den er ferdig stekt.

Her tror jeg i motsetning til Arkana at TS ikke blander med pavlova, men at hun beskriver min mors oppskrift/metode som altså må til når man lager myke og flate walesstenger.

Fant disse: https://smakebiten.com/2012/04/11/wales-stenger-en-klassiker-som-forsvinner-fort-fra-kakebordet/ som ser ut som walesstengene jeg er vant til, selv om oppskriften her ikke ser ut til å innebære å åpne ovnsdøren for å framprovosere kollaps.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er mulig det er kringle TS etterlyser, men spørsmålet under (som Arkana stusset over) fikk meg umiddelbart til å tenke på walesstenger: 

Her tror jeg i motsetning til Arkana at TS ikke blander med pavlova, men at hun beskriver min mors oppskrift/metode som altså må til når man lager myke og flate walesstenger.

Fant disse: https://smakebiten.com/2012/04/11/wales-stenger-en-klassiker-som-forsvinner-fort-fra-kakebordet/ som ser ut som walesstengene jeg er vant til, selv om oppskriften her ikke ser ut til å innebære å åpne ovnsdøren for å framprovosere kollaps.

Jeg bruker begrepene waleskringle og walesstang, som begge er vannbakkels (også oppskriften du viser til). Det jeg aldri har vært borti er det å åpne døra for at de skal falle sammen. Det er jo det vi prøver å unngå. Selv om det er mindre viktig når den ikke skal fylles, bare glaseres.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg bruker begrepene waleskringle og walesstang, som begge er vannbakkels (også oppskriften du viser til). Det jeg aldri har vært borti er det å åpne døra for at de skal falle sammen. Det er jo det vi prøver å unngå. Selv om det er mindre viktig når den ikke skal fylles, bare glaseres.

Det gir en helt annen konsistens, og blir veldig godt - anbefales!

Skrevet

Jeg kjenner bare til Waleskringle så det er absolutt mulig at TS mener er Walesstang, men beskrivelsen min passer jo uansett med unntak av åpning av ovnsdøren. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...