AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #1 Skrevet 29. april 2024 https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/den-ukjente-spiseforstyrrelsen-_-martin-_8_-klarer-bare-a-spise-fem-ting-1.16813599?header=off&viewContext=no.nrk.mobil.nrknoapp&bridgeVersion=1.0.0&appVersion=5.2.6 Noen med erfaring her? Anonymkode: 95883...c41
AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #2 Skrevet 29. april 2024 Jeg vil tro at han bør få knapp på magen. Så en kan gi han den næringen han trenger når han ikke makter å spise det han bør. Hvis han og andre med den samme lidelsen vil godta mat via knapp da. Næringsdrikker er vel neppe noe de godtar. Anonymkode: cd23e...3c4
AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #3 Skrevet 29. april 2024 Vi har et barn med denne lidelsen. Kjempe tøft. Går mot knapp her. Anonymkode: 8b82a...940 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #4 Skrevet 29. april 2024 Ja, har erfaring. Ikke like ekstremt som der. Min drikker heldigvis næringsdrikk siden alt med sjokolade går ned. Dere andre, hvordan får dere hjelp? Er det spiseteam? Lokalsykehuset hos oss behandler ikke arfid, så vi har bestemt oss for å gå privat foreløpig. Anonymkode: 3b937...9ea 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #5 Skrevet 29. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, har erfaring. Ikke like ekstremt som der. Min drikker heldigvis næringsdrikk siden alt med sjokolade går ned. Dere andre, hvordan får dere hjelp? Er det spiseteam? Lokalsykehuset hos oss behandler ikke arfid, så vi har bestemt oss for å gå privat foreløpig. Anonymkode: 3b937...9ea Får hjelp av alt fra spiseteam, barneavd å bup🥰 Har og PPT å fastlege inne. Anonymkode: 8b82a...940
AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #6 Skrevet 29. april 2024 Jeg kjenner en familie med et barn som har arfid. Det har dessverre ført til et særdeles snevert og ekstremt usunt kosthold for barnet. Det er veldig vanskelig å få god hjelp i helsevesenet, man må være en kronisk alert vakthund/forelder for at barnet ikke skal falle ut av systemet. Men hva skal man gjøre 😔 Anonymkode: 4d987...999 1
ikkeenrobot Skrevet 29. april 2024 #7 Skrevet 29. april 2024 Anbefaler å følge "myarfidlife" på Instagram 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #8 Skrevet 29. april 2024 Mitt barn er under utredning for dette nå. Snart gått ned 10 kg🥵 Anonymkode: 0e764...f73 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #9 Skrevet 29. april 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg kjenner en familie med et barn som har arfid. Det har dessverre ført til et særdeles snevert og ekstremt usunt kosthold for barnet. Det er veldig vanskelig å få god hjelp i helsevesenet, man må være en kronisk alert vakthund/forelder for at barnet ikke skal falle ut av systemet. Men hva skal man gjøre 😔 Anonymkode: 4d987...999 Vi fikk beskjed fra ernæringsfysiolog at det er viktigere med mat enn at det er sunn mat, også prøver vi heller å fikse kostholdet når han blir tenåring. Kjenner meg veldig igjen at man ikke får riktig hjelpe til rett tid. Har avtale med an av Norges fremste eksperter denne uka, så er spent på hva hun har å si om veien videre. Men ille at man må betale for å få hjelp! Anonymkode: 3b937...9ea 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2024 #10 Skrevet 29. april 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Mitt barn er under utredning for dette nå. Snart gått ned 10 kg🥵 Anonymkode: 0e764...f73 Hvor gammelt er barnet ditt? Og hva har du fått av hjelp og råd? Anonymkode: 3b937...9ea 1
Paneera Skrevet 1. mai 2024 #11 Skrevet 1. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 29.4.2024 den 12.48): Vi har et barn med denne lidelsen. Kjempe tøft. Går mot knapp her. Anonymkode: 8b82a...940 Er det F98.2 spiseforstyrrelse i barndom de får? Eller F50.8 andre spesifiserte spiseforstyrrelser eller F50.9 uspesifisert spiseforstyrrelse? Savner diagnosekode på ARFID, og mer oppmerksomhet om lidelsen. Har en kompis med samme problematikk, og det er utrolig vanskelig å få hjelp mot dette da kompetansen blant fagfolk er nærmest ikke-eksisterende.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #12 Skrevet 1. mai 2024 Samfunnsengasjert skrev (1 time siden): Er det F98.2 spiseforstyrrelse i barndom de får? Eller F50.8 andre spesifiserte spiseforstyrrelser eller F50.9 uspesifisert spiseforstyrrelse? Savner diagnosekode på ARFID, og mer oppmerksomhet om lidelsen. Har en kompis med samme problematikk, og det er utrolig vanskelig å få hjelp mot dette da kompetansen blant fagfolk er nærmest ikke-eksisterende. F50.9, med spesifikasjon i tekstfelt at det er ARFID. Og journal skriver man ARFID, med referanse til DSM kriterier. Det er ikke en diagnose i ICD10, men finnes i ICD11 som ikke er i bruk i Norge ennå Anonymkode: 81332...d28
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #13 Skrevet 1. mai 2024 Er inne i DSM-5 og kommer i ICD-11. Anonymkode: 9adda...aad
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #14 Skrevet 6. mai 2024 Har lest litt om dette, men inne nok. Hva er det som gjør at det ofte er typ karbohydratrik mat de helst vil ha? Og så handler det litt om konsistens? Hva hadde denne ungen spist om ikke maispinner, nugatti, saltstenger, pasta og grøt ble tilbudt/han ikke visste at det fantes? Ingenting? Hvorfor er nugatti så ofte inkludert? Ingen som kun vil ha gulrot, fisk osv. f. eks? Hva med barn som vokser opp i fattigdom/sult, kan de også ha denne diagnosen? Når de får mat så vil de ikke spise den for at det er feil mat? Er dette mer utbredt i i-land enn u-land? Eller nå Røde kors tilpasse matrasjoner til barn med Arfid? Anonymkode: 700c9...a9f
smurfebuss Skrevet 7. mai 2024 #15 Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Har lest litt om dette, men inne nok. Hva er det som gjør at det ofte er typ karbohydratrik mat de helst vil ha? Og så handler det litt om konsistens? Hva hadde denne ungen spist om ikke maispinner, nugatti, saltstenger, pasta og grøt ble tilbudt/han ikke visste at det fantes? Ingenting? Hvorfor er nugatti så ofte inkludert? Ingen som kun vil ha gulrot, fisk osv. f. eks? Hva med barn som vokser opp i fattigdom/sult, kan de også ha denne diagnosen? Når de får mat så vil de ikke spise den for at det er feil mat? Er dette mer utbredt i i-land enn u-land? Eller nå Røde kors tilpasse matrasjoner til barn med Arfid? Anonymkode: 700c9...a9f Det er ikke sånn at dette barnet har spist alt mulig annet som liten. Det har antagelig strevd med overgangen til fast føde, og blitt vant til «den første babymaten» aka myk mat, skorpefritt, brød uten frø, yoghurt uten klumper, lite krydder, mye most mat. Og nugatti … vel, på et tidspunkt er alle foreldre til barn som ikke vil spise (av ulike årsaker) så desperate at de tilbyr nugatti. Og det er mykt, klumpefritt, mildt i smaken - helt perfekt. Så et barn i et u-land har kanskje aldri kjent til noe annet enn ris, maisgrøt, mykt brød osv. De har sannsynligvis lite tilgang på krydder, kjøtt, frukt, grønnsaker og andre ting som smaker mye/har grov tekstur. Sier ikke at det er sånn, bare mine tanker.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #16 Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har lest litt om dette, men inne nok. Hva er det som gjør at det ofte er typ karbohydratrik mat de helst vil ha? Og så handler det litt om konsistens? Hva hadde denne ungen spist om ikke maispinner, nugatti, saltstenger, pasta og grøt ble tilbudt/han ikke visste at det fantes? Ingenting? Hvorfor er nugatti så ofte inkludert? Ingen som kun vil ha gulrot, fisk osv. f. eks? Hva med barn som vokser opp i fattigdom/sult, kan de også ha denne diagnosen? Når de får mat så vil de ikke spise den for at det er feil mat? Er dette mer utbredt i i-land enn u-land? Eller nå Røde kors tilpasse matrasjoner til barn med Arfid? Anonymkode: 700c9...a9f Jeg hadde et barn som det var et slit å få i mat som liten, selv om det ikke var snakk om ARFID. En gang tenkte jeg "Hvordan hadde det gått med denne ungen om den var født på oldemors tid?", og så slo det meg at det hadde gått helt fint. Min spiste grøt, melk, most potet, ost og flatbrød. Akkurat slik mat de spiste hver dag og til de fleste måltider på oldermors tid. De hadde sikkert ikke merka at det var noe spesielt en gang... Anonymkode: d352f...4c9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå